ریزش نفت تا کف ۵ هفته اخیر

دنیای‌اقتصاد : نفت برنت پس از آنکه اوپک و متحدانش به توافقی برای افزایش تولید تا پایان سال و همچنین سال بعد رسیدند، به پایین‌ترین سطح پنج هفته اخیر تنزل کرد. در همین حال، افزایش تعداد موارد ابتلا به سویه دلتای کرونا ریکاوری اقتصاد جهانی را به خطر انداخته که رابطه مستقیمی با مصرف انرژی از جمله نفت دارد.
اوپک پلاس یکشنبه پس از یکی دو هفته مناقشه تصمیم گرفت هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه روزانه به تولید جمعی خود بیفزاید که به گزارش بلومبرگ این روند تا زمانی که همه کاهش تولید کشورهای عضو به بازار برگردد، ادامه خواهد یافت. در حال حاضر حدود ۸/ ۵ میلیون بشکه در روز از تولید این ائتلاف خارج از بازار باقی مانده است. علاوه بر این کشورهای امارات، عربستان، کویت، روسیه و عراق از ماه مه سال بعد با افزایش سطح تولید پایه خود که کاهش تولید از آن محاسبه می‌شود، مواجه خواهند شد.

بیژن زنگنه با اعلام اینکه پس از تصمیم نشست یکشنبه اوپک‌پلاس قیمت نفت روندی افزایشی نخواهد داشت، تاکید کرد: «قیمت بالای نفت در بلندمدت به سود تولیدکنندگان اوپک پلاس نیست.»  وزیر نفت تاکید کرد: «در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار پدیده مهم و تاثیرگذار خواهد بود و هر وقت این اتفاق بیفتد اوپک پلاس نمی‌تواند برگشت ایران را نادیده بگیرد.»

زنگنه درباره نتیجه این نشست و تاثیر آن بر بازار نفت گفت: «قاعدتا قیمت‌ها به سمت بالا نخواهد رفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا اتفاق نخواهد افتاد و وضع اطمینان‌بخشی برای آینده است.»

وی ادامه داد: «با توجه به آثار مثبتی که در رشد اقتصاد جهانی شاهدیم ضرورت داشت مقدار کاهش تولید اوپک پلاس به بازار برگردد تا در بازار نفت کمبود عرضه نباشد.»

وزیر نفت تصریح کرد: «قیمت بالای نفت در کوتاه‌مدت سبب خوشحالی است، اما در بلندمدت به‌دلیل اقتصادی شدن استفاده از انرژی‌های جایگزین و انواع نفت گران خبر خوبی نیست.»

تاماس وارگا، تحلیلگر PVM Oil Associates در لندن درباره بازار نفت می‌گوید: «احتمالا نفت تا آینده نزدیک به ‌ساز تحولات سمت عرضه بازار خواهد رقصید.» این کارشناس افزود که گسترش سویه دلتا هم منجر به نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی شده که هراس از تورم و بنابراین رشد نرخ بهره را به سطح آورده است.

در حالی که عرضه قرار است بالا رود، برخی کشورها محدودیت‌های تردد را برای کنترل شیوع کرونا بازمی‌گردانند. اندونزی، تایلند، کره‌جنوبی، ویتنام و سنگاپور در حال حاضر با گسترش این ویروس درگیر هستند. تعداد موارد ابتلا در آمریکا در حال سبقت گرفتن از افزایش جهانی آن است، در همین حال بریتانیا در روز شنبه بیشترین موارد ابتلا را از ژانویه ثبت کرد.

بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران) با ۲۶/ ۲ دلار کاهش در هر بشکه معادل ۱۵/ ۳ درصد به ۵۵/ ۶۹ دلار رسید. شاخص جهانی برنت هم ۲۱/ ۲ دلار معادل ۳ درصد پایین آمد تا با قیمت ۳۸/ ۷۱ دلار در هر بشکه معامله شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید