بازگشت سنگ‌‌آهن به رالی صعود

دنیای‌اقتصاد-راضیه احقاقی : سنگ‌‌آهن در بازارهای جهانی همچنان در مدار افزایش قیمت نوسان می‌کند، در این زمان قراضه فولادی نیز در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته است. مجموع این عوامل سیگنالی مثبت برای رشد بهای شمش و محصولات فولادی در دنیا به شمار می‌روند.
 به گزارش متال بولتن، بهای هر تن سنگ‌‌آهن ۶۵ درصد برزیل تحویل بندر چیندائو چین در روز دوشنبه ۱۴ ژوئن به ۲/ ۲۴۹ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم نسبت به بهای معامله این محصول در روز ۴ ژوئن رشدی ۷/ ۴ درصدی داشت. سنگ‌‌آهن در نیمه ابتدایی ماه ژوئن در مسیر رشد قیمتی قدم برداشته و همین موضوع نیز محرک بهای فولاد در بازارهای مختلف شده است. خطر شکستن سد باطله در ۲ معدن شرکت واله واقع در برزیل یکی از مهم‌ترین دلایلی است که با احتمال کاهش عرضه سنگ‌‌آهن در هفته‌های آینده به تقویت بهای این محصول در بازارهای جهانی انجامیده است. 

در هفته‌های قبل (منتهی به 4 ژوئن) بهای سنگ‌‌آهن برای فروش‌های فیوچرز کاهشی بود؛ اما این روند کاهشی قیمت با انتشار خبر احتمال شکسته شدن سد باطله در 2 معدن شرکت واله ادامه نیافت؛ هرچند این خبر نتوانست شتاب قابل‌توجهی نیز در افزایش بهای سنگ‌‌آهن در معاملات فیوچرز به وجود آورد. در نهایت بهای هر تن سنگ‌‌آهن فروش فیوچرز در بورس دالیان در روز جمعه 11 ژوئن نسبت به نرخ این محصول در روز جمعه قبل برابر 4ژوئن تنها رشدی یک دلاری داشت. در حالی که احتمال کاهش تولید از معادن واله برزیل به تقویت قیمتی سنگ‌‌آهن می‌انجامد، نزدیکی به فصل تابستان در چین که زمان سنتی رکود مصرفی در بازار داخلی این کشور است اجازه رشد مجدد قیمتی را به این بازار نمی‌دهد. 

قراضه به‌عنوان جایگزین سنگ‌‌آهن در تولید فولاد، ظرف هفته‌های اخیر در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته که این موضوع شتاب‌دهنده‌ای برای رشد نرخ فولاد در بازار جهانی به شمار می‌رود. ظرف هفته گذشته اتحادیه اروپا پیشنهادی برای محدود کردن صادرات قراضه‌های فولاد و سایر فلزات به خارج از این منطقه مطرح کرد که البته هنوز طرح کامل آن آماده نشده اما تصویب و اجرایی شدن این طرح می‌تواند سیگنالی شتاب‌دهنده برای قیمت شمش و محصولات فولادی باشد. 

در این شرایط بیلت و اسلب فولادی در بازار CIS دو رویه متفاوت نوسان قیمتی را پیش گرفته‌اند. از اواسط ماه مه بهای بیلت و میلگرد صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت. به گونه‌ای که ظرف مدت حدود یک ماه بهای بیلت در این منطقه افتی 11 درصدی را تجربه کرد. اگرچه در این بازه زمانی اندکی از نرخ اسلب فولادی نیز کاسته شد‌(2درصد) اما استمرار تقاضای مطلوب برای اسلب و ورق فولادی اجازه نداد تا این محصولات افتی همانند بیلت و میلگرد را تجربه کنند. 

همچنین ظرف یک ماه اخیر تقاضا برای فولاد در اروپا و آمریکا همچنان مطلوب بوده و قیمت‌ها در این بازارها همچنان رو به افزایش هستند. در این شرایط اصرار دولت چین برای سرکوب قیمتی برخلاف رویه بازار می‌تواند، چین را از پیشرانی بازارها دور کند. در این شرایط استمرار تورم مثبت در ایالات متحده آمریکا سیگنال دیگری است که به تقویت قیمت انواع کامودیتی‌ها ازجمله فولاد منجر می‌شود. 

در این شرایط اظهار نظر درخصوص آینده بازار فولاد در چین به سادگی امکان‌پذیر نیست. از سویی دولت چین بر کنترل قیمتی در بازار این کشور اصرار دارد؛ اما افزایش بهای مواد اولیه در عین سرکوب قیمت محصول از حاشیه سود فولادسازان چینی کاسته است. در همین حال برخی تجار چینی این احتمال را می‌دهند که در آینده نه چندان دور، محدودیت‌های زیست محیطی تولید فولاد در سایر استان‌های چین نیز اعمال شود که این موضوع خود می‌تواند سیگنالی مثبت برای تقویت بهای فولاد در این کشور باشد. هر چند با نزدیک شدن به فصل تابستان و زمان باران‌های موسمی در این کشور انتظار می‌رود که از میزان تقاضای داخلی چین به‌خصوص در استان‌های مجاور دریا کاسته شود که این موضوع عاملی در جهت تضعیف بهای فولاد در این کشور است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید