چشم‌انتظار ثبات بورس در نیمه دوم سال

دنیای‌اقتصاد : رشد شاخص و سبز پوش شدن برخی از گروه‌ها در بورس از آن موضوعاتی بود که دیروز سوژه صحبت‌های کاربران شبکه‌ اجتماعی توییتر بود. خیلی از افراد فعال در توییتر درباره این مساله می‌نوشتند که حالا هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، سبزپوشی بورس بیشتر می‌شود. اما عده‌ای دیگر سعی می‌کردند اسیر هیجان نشوند. این دسته از کاربران نوشته‌هایشان اکثرا حول محور این موضوع بود که در هفته‌های گذشته از این دست نوسان‌ها به طور مکرر در بازار داشته‌ایم و نباید بعد از یک روز رشد شاخص یا سبزپوش شدن برخی از گروه‌ها، به سهامداران بگوییم که شرایط بورس رو به بهبود رفته است.
نوسان‌ها گذرا  است
به اعتقاد این دسته از کاربران که اکثرشان از فعالان و چهره‌های بورسی بودند، انتخابات موضوع اصلی بورس در این روزها است و تا زمانی که به پایان نرسد و نتیجه آن مشخص نشود، وضعیت بورس در نوسان است و به طور مشخص نمی‌شود تصمیم گرفت که مسیر بازار به چه سمت و سویی می‌رود. در کنار این موضوع، یکی دیگر از بحث‌هایی که در برخی از گروه‌های پیام‌رسان تلگرام مطرح می‌شود، این است که فضای بورس در نیمه دوم سال جاری بهبود پیدا می‌کند. به اعتقاد افرادی که درباره این مساله می‌نویسند و با دیگران بحث می‌کنند، بلاتکلیفی در نرخ نهایی ارز با این عدد و رقم‌هایی که گاهی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و بیشتر هدف سیاسی را یدک می‌کشد تا اقتصادی و از آن سو بلاتکلیفی برنده انتخابات در مواجهه با بورس و کاهش قیمت‌ها، بورس را به‌رغم ارزنده بودن برخی از سهم‌ها تا اطلاع ثانوی بین زمین و هوا معلق نگه خواهد داشت.

پس با توجه به تمام این موارد و همچنین مذاکرات بین‌المللی برجام و شروع به کار دولت سیزدهم، از نیمه دوم سال جاری می‌توان امید داشت که بورس به ثبات نسبی و شرایط پایداری برسد. آنها روی این موضوع البته پافشاری می‌کنند که هر اتفاقی که در بورس تا قبل از نیمه دوم سال جاری بیفتد، موقتی و همراه با نوسان است و نباید به این تحولات دل بست، چون مقطعی و گذرا هستند.

امیدهای بدون پشتوانه
یکی از موضوعات بحث‌ کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر، پاس‌کاری اوضاع نابه‌سامان بورس بین مسوولان است. آنها در نوشته‌هایشان با انتقاد از نامزدهای انتخابات و دیگر مسوولان کشور که در هفته‌های گذشته ادعای نامه‌نگاری‌های هشدار‌آمیز درباره وضعیت بورس داشتند، درباره این مساله می‌نوشتند که بعد از انتخابات هم وضع به همین شکل است و بعید است که کسی آنچه بر سر بورس و سهامداران آمده است را گردن بگیرد. به اعتقاد این دسته از کاربران که در نوشته‌هایشان یاس و ناامیدی چشمگیر است، مسوولان درگیر در حوزه سیاستگذاری و اقتصاد، در حال شانه‌خالی کردن از زیر بار پذیرش مسوولیت در حوزه بورس و اتفاقاتی که در آن به واسطه اعمال دخالت‌ها و دستورهایشان افتاده است هستند. نکته دیگری که باید در جریان آن قرار بگیرید این است که هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم، صحبت از انتخابات و برنامه‌های نامزدها بیشتر در فضای توییتر به چشم می‌خورد. از یک طرف کاربرانی هستند که به دیگران و مخصوصا سهامداران خرد این‌طور القا می‌کنند که با رای دادن به نامزد مدنظر آنها، می‌توان به وضعیت بورس یا در کل سرمایه‌گذاری در دیگر بازارهای سرمایه امیدوار بود. اما در مقابل هستند افرادی که ادعا می‌کنند نباید به مردم امید بدون پشتوانه داد. حرف این دسته از کاربران این است که چون نامزدهای انتخابات آنطور که باید و شاید برنامه‌ای مشخص برای بورس و سهامداران ارائه نکرده‌اند، بعید است که در ماه‌های ابتدایی شروع به کارشان، بورس حال و روز خوبی پیدا کند، پس از الان نباید مردم را دلخوش به آمدن این یا آن نامزد کرد، بلکه باید واقعیت‌ها را با آنها در میان گذاشت تا خودشان به دور از فضای هیجانی تصمیم بگیرند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید