روزهای پرفراز و نشیب مس به پایان نرسیده

دنیای‌اقتصاد-راضیه احقاقی : محدودیت عرضه و رشد تقاضا برای مس ظرف ماه‌های اخیر به رکوردشکنی بهای این فلز در بازارهای جهانی منجر شد. البته این رشد قیمتی تا حدی فراتر از پذیرش فعلی مصرف‌کنندگان محصولات مسی در بازارهای مختلف بود و باعث عقب‌نشینی خریداران و در نتیجه ریزش نسبی قیمت‌ها ظرف هفته‌های اخیر شد.
 با این وجود حرکت دنیا به سمت کاهش انتشار آلایندگی‌های کربنی زمینه تقویت تقاضای مس را در بلندمدت فراهم کرده و درنتیجه آینده‌ای روشن را برای این فلز در بلندمدت رقم خواهد زد. اما شرایط در میان‌مدت متفاوت بوده و روزهای پرفراز و نشیبی برای این فلز سرخ تا پایان سال جاری میلادی برآورد می‌شود.

  افت تقاضای مس در چین زمینه‌ساز تضعیف قیمت‌ها
در آخرین روز از معاملات هفته گذشته (جمعه ۱۱ ژوئن) بهای کاتد مس در بورس فلزات لندن پس از یک هفته نوسان در کانال ۹ هزار دلاری مجدد به کانال ۱۰ هزار دلار بازگشت؛ اگرچه این فلز توانست ظرف مدت یک هفته به روزهای خوش ۱۰ هزار دلاری بازگردد اما اغلب تحلیلگران بین‌المللی بر این باورند که این فلز سرخ باید تا پایان سال جاری میلادی در انتظار روزهای پر‌فراز و نشیبی باشد.

بهای کاتد مس در بورس فلزات لندن در روز ۶ ژوئن به کانال ۹ هزار دلاری سقوط کرده بود و تا روز پنج‌شنبه ۱۰ ژوئن نیز در این کانال جدید قیمتی نوسان داشت. بخشی از ریزش بهای این فلز به فشار دولت چین برای اصلاح قیمت‌ها مربوط بود. فشار خرید برای کاتد مس از بورس فلزات لندن تا روز دهم ماه مه به اوج خود رسید و این موضوع باعث شد رکورد تاریخی بهای این فلز (قیمت ۱۰ هزار و ۷۲۴ دلاری به ازای هر تن) در این روز به ثبت برسد. اما فشار سیستماتیک چین بر این فلز اجازه تداوم رشد قیمتی را نداد و پس از نیمه ماه مه بهای مس در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشت. این فشار سیستماتیک شامل افت واردات مس و سیاست‌های کنترل قیمت در بازار داخلی این کشور بود.

میزان واردات مس در چین ظرف ماه‌های اخیر رو به کاهش گذاشته است. اطلاعات ابتدایی منتشر شده از سوی گمرک چین حاکی از آن است که میزان واردات کاتد و محصولات مسی چین در ماه مه با کاهشی ۸ درصدی نسبت به ماه قبل خود (آوریل) به ۴۴۶ هزار تن رسیده است. این کاهش واردات در ماه آوریل نیز نسبت به ماه مارس به چشم می‌خورد به گونه‌ای که میزان واردات کاتد مس چین در ماه آوریل با افتی ۱۰درصدی به ۳۲۰ هزار تن رسید.

کاهش واردات مس از سوی چین یکی از مهم‌ترین دلایل تضعیف قیمتی این فلز ظرف هفته‌های اخیر بوده است. اما چه دلایلی به افت واردات این فلز از سوی چین منجر شده؛ آن‌هم در شرایطی که حرکت دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر جدی شده و چین نیز سیاست کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را با جدیت دنبال می‌کند. مس جایگاهی ویژه در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و برآورد می‌شود این موضوع به رشد محسوس تقاضا برای این فلز ظرف سال‌های آینده منجر شود. اما رشد بهای این فلز ظرف هفته‌های گذشته به کاهش سود تولیدکنندگان محصولات مسی در چین انجامیده بود؛ در عین حال تولیدکنندگان این بخش معتقد بودند با توجه به افزایش بهای این فلز از اشتهای بخش خصوصی و دولتی چین برای محصولات مسی ظرف ماه‌های اخیر کاسته شده و این موضوع به افت تولید در این بخش منجر خواهد شد. بنابراین اگرچه اغلب برآوردهای بین‌المللی از آینده روشن قیمتی این فلز حکایت دارد اما این فلز تا پایان امسال روزهای پرنوسانی را تجربه خواهد کرد.

  محدودیت‌های احتمالی صادرات قراضه به رشد قیمتی منجر شد
متال بولتن در گزارش خود از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای محدود کردن صادرات قراضه‌های فولاد، مس و سایر فلزات به خارج از این منطقه خبر داد. البته طرح کامل این گزارش در هفته‌های آینده ارائه خواهد شد اما این خبر عاملی در جهت رشد بهای فلزات و به‌خصوص مس در بازارهای جهانی بود. اثرگذاری این خبر در شرایطی که ظرف هفته‌های اخیر جمهوری دموکراتیک کنگو به‌عنوان چهارمین تولیدکننده مس معدنی در دنیا صادرات کنسانتره مس از این کشور را با هدف ایجاد ارزش افزوده بالاتر ممنوع کرده بود، شدت گرفت. این اقدام دولت کنگو به تشدید کسری کنسانتره مس در چین می‌انجامد و واحدهای ذوب مس در چین را به واردات بیشتر قراضه سوق می‌دهد. در این شرایط انتشار خبر ممنوعیت صادرات قراضه از اروپا به چین زمینه رشد بیشتر قیمت این محصول را فراهم می‌کند.  براساس گزارش متال بولتن میزان صادرات جهانی قراضه مس در ماه آوریل به ۸۱هزار و ۲۷ تن رسیده که این رقم ۷۴/ ۴ درصد کمتر از میزان صادرات این قراضه در ماه مارس بوده است. ۵/ ۲۴ درصد از این قراضه مس برابر ۱۹هزار و ۸۸۵ تن از این محصول صادر شده در ماه آوریل به مقصد چین بوده است. در چهار ماه ابتدایی امسال برابر ۷۰هزار و ۵۵۴ تن قراضه مس به چین وارد شده که این رقم افزایشی ۹۹/ ۱۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ داشته است. البته بخشی از این افزایش واردات قراضه مسی در چین ظرف چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل به کاهش تمایل خرید چین برای این کالا در ماه‌های ابتدای سال ۲۰۲۰ به علت شیوع کرونا در این کشور و محدودیت‌های قرنطینه‌ای سختگیرانه بازمی‌گردد. پس از چین، مالزی و کانادا در رتبه دوم و سوم واردات قراضه مسی در دنیا قرار دارند و ممنوعیت صادرات قراضه از اروپا بر بازار این کشورها نیز اثرگذار می‌شود. براساس گزارش متال بولتن میزان کل صادرات قراضه آهن در چهار ماه ابتدایی امسال برابر ۳۱۰هزار و ۸۹۶ تن بود که نسبت به میزان صادرات در مدت مشابه سال قبل که برابر ۲۶۷هزار و ۴۳۹ تن بود رشدی ۲۵/ ۱۶ درصدی داشته است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید