نگاهی بر آخرین مصوبات هیات مدیره سازمان بورس

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه شب گذشته خود، مجوز تأسیس و فعالیت شرکت کارگزاری را مصوب کرد؛ همچنین به تصویب نسخه اولیه اساسنامه و امیدنامه «صندوق‌های سرمایه­‌گذاری اهرمی» و دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) در شرف تأسیس پرداخت.

محمدحسن ابراهیمی، نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) عنوان کرد: به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سرمایه گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالان بازار سرمایه در خصوص تاسیس شرکت کارگزاری، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکت کارگزاری را در دستور کار خود قرار داد.

وی اضافه کرد: هیات مدیره سازمان، نسخه اولیه دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری را در جلسه مورخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تصویب کرد و این دستورالعمل را در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار داد تا فعالان بازار سرمایه بتوانند نظرات خود را درخصوص این دستورالعمل به سازمان ارسال کنند. شایان ذکر است، نسخه نهایی دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

ابراهیمی توضیح داد: متقاضیان دریافت مجوز تاسیس شرکت کارگزاری می توانند بر اساس فراخوان سازمان بورس و اوراق بهادار که متعاقباً از طریق سایت رسمی سازمان اطلاع رسانی خواهد شد، درخواست های خود را طبق شرایط مندرج در دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

وی تصویب نسخه اولیه اساسنامه و امیدنامه «صندوق ­های سرمایه­ گذاری اهرمی» را یکی دیگر از مصوبات اخیر هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد و افزود: این صندوق­ ها دارای واحدهای ممتاز و عادی هستند؛ در نظر داشته باشید که واحدهای عادی صندوق دارای کف و سقف بازدهی هستند. تامین حداقل بازدهی تعیین شده برای دارندگان واحدهای عادی در شرایطی که بازدهی صندوق کمتر از نرخ مذکور باشد، از محل واحدهای ممتاز انجام می شود و چنانچه بازدهی صندوق بیش از حداکثر نرخ بازدهی تعیین شده برای واحدهای عادی باشد، مازاد بازدهی واحدهای عادی نسبت به سقف تعیین شده به واحدهای ممتاز تعلق می­گیرد. بازدهی مذکور به صورت روزانه مورد محاسبه قرار گرفته و اعلام شود.

نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در این صندوق ها برای ورود و خروج متقاضیان سرمایه­ گذاری در واحدهای عادی از سازوکار مبتنی بر صدور و ابطال استفاده می ­شود و ورود و خروج متقاضیان سرمایه ­گذاری در واحدهای ممتاز از طریق معاملات واحدهای ممتاز در بورس مربوطه انجام می شود.

وی بزرگترین مزیت این نوع صندوق ­ها را امکان سرمایه ­گذاری همزمان سرمایه ­گذاران ریسک گریز و ریسک پذیر در واحدهای این صندوق ­ها دانست و توضیح داد: سرمایه­ گذاری در واحدهای ممتاز این صندوق، این امکان را برای سرمایه‌گذاران یادشده فراهم می­­ کند تا از منابع جمع ­آوری شده از محل واحدهای سرمایه­ گذاری عادی به عنوان اهرم استفاده کنند.

ابراهیمی افزود: به همین منظور هر گونه تغییر در کلیات بازار سرمایه، اثر مضاعفی را بر بازدهی واحدهای ممتاز متصور می کند. نسخه اولیه اساسنامه و امیدنامه صندوق­ مذکور جهت اخذ نظرات فعالان بازار سرمایه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه به آدرس crm.seo.ir قرار دارد که پس از اخذ نظرات فعالان در هیأت مدیره سازمان نهایی و به اطلاع عموم خواهد رسید.

نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آخرین مصوبه این نشست، بیان کرد: مصوبه دیگر هیأت مدیره سازمان بورس تصویب دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) در شرف تأسیس بود. براساس دستورالعمل مذکور متقاضیان تأسیس شرکت پروژه (سهامی عام) می ­توانند با الزامات تعیین شده در این دستورالعمل پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عرضه عمومی سهام شرکت پروژه اقدام کنند. مصوبه مذکور امکان مشارکت مردم در تکمیل پروژه­ ها را فراهم کرده و ضمن ایجاد انتفاع برای سرمایه ­گذاران خرد زمینه تکمیل هرچه سریع­تر پروژه ­ها را فراهم می­ سازد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید