مالیات بر عایدی سرمایه، سدی در برابر سوداگران

علی خسروشاهی: «از آنجایی که بازارسرمایه از طرح مالیات بر عایدی معاف شده است، باید گفت که اثر سویی در این بازار ندارد؛ از طرف دیگر و در دیگر بازارها، با نگاهی به روح این قانون باید گفت اجرای این طرح اثرات مطلوبی بر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهد داشت و سدی بر فعالیت سوداگران خواهد بود.»

رییس هیات مدیره سبدگردان کارا در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: به نظر من، حتی جا داشت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در سال های قبل و پیش از این انجام شود، اما باید گفت تصویب و اجرای آن در همین مقطع هم اثرات مثبتی بر بازار ها و حتی بازارسرمایه خواهد داشت، زیرا در این شرایط امکان ورود نقدینگی به سمت تولید بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

علی خسروشاهی در ادامه در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این موضوع، چند سالی بین دولت و مجلس مطرح و در حال بررسی بود و مجلس اصرار داشت که آن را در قالب لایحه ای به مجلس ارائه کند، ولی در نهایت به شکل یک طرح در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: با این حال، باید دید طرح مالیات بر عایدی سرمایه از مرحله تصویب تا اجرا چه روندی را طی خواهد کرد و این که در مرحله عمل به چه میزان قابلیت اجرایی خواهد داشت.

رفع محدودیت معاملات پرسنل کارگزاری، گامی در جهت شفافیت

وی در خصوص مصوبه رفع محدودیت معاملاتی پرسنل کارگزاری‌ ها اظهار کرد: طی چند دهه گذشته به علت جلوگیری از اثرات مخرب معامله‌گران در روند معاملات، کدهای معاملاتی معامله‌ گران و وابستگان درجه یک آنها با محدودیت معاملاتی مواجه بود، اما بررسی‌ ها نشان داده است که لزوما ایجاد چنین محدودیتی سبب روان تر شدن یا شفافیت بهتر در معاملات نبوده است.

علی خسروشاهی با مثبت دانستن رفع محدودیت کارگزاری‌ ها، افزود: در سال های اخیر مشخص شد که ایجاد محدودیت برای پرسنل کارگزاری ها و معامله‌ گران، نه تنها به بهبود مشکل کمک نکرده بلکه سبب شده است تا همه معامله‌ گران و آنهایی که با محدودیت‌ های معاملاتی مواجه بودند به طور موازی از راه های دیگری معاملات خود را انجام دهند؛ بنابراین این محدودیت به کاهش شفافیت و کاهش اثرات سوء منجر نشد، بلکه سبب کاهش شفافیت در معاملاتی شد که به درستی قابل پیگیری نبودند.

رییس هیات مدیره سبدگردان کارا بیان کرد: این اقدام باعث شفافتر شدن معاملات می شود به طوریکه می توان به راحتی هر کد را از نظر نحوه انجام معاملات رصد کرد؛ همچنین از این طریق می توان خطرات احتمالی موجود در کد هایی که صاحب واقعی آنها اشخاص دیگر هستند را به نحو مطلوبتری بررسی کرد. در نظر داشته باشید که این دسته از کدها برای سرمایه‌ گذران و معامله‌گران مشکلاتی ایجاد می کرد؛ براین اساس، ریسک ناشی از این مشکل نیز برطرف شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید