خط‌شکنی نفت با سوخت اوپک

دنیای‌اقتصاد : حکمرانی که اوپک و متحدانش با ظهور بحران کرونا بر بازار نفت بدان دست پیدا کردند، حالا بار دیگر خود را نشان می‌دهد که چگونه مدیریت با ثبات و منظم عرضه از سوی اوپک و حتی تصمیم احتمالی آنها درباره افزایش عرضه می‌تواند به افزایش قیمت نفت منجر شود. معاملات آتی شاخص نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدییت ایالات‌متحده پس از پیش‌بینی اتحاد نفتی اوپک‌پلاس درباره آینده بازار نفت درست قبل از نشست تعیین سیاست‌های تولیدی به اوج قیمتی دو سال و نیم اخیر خود صعود کرد.
خط‌شکنی نفت با سوخت اوپک
در واقع آخرین‌باری که وست‌تگزاس‌اینترمدییت چنین سطح قیمتی را تجربه کرده است به اکتبر ۲۰۱۸ باز‌می‌گردد. همزمان نگرانی‌ها درباره اینکه تلاش‌های بین‌المللی برای بازیابی توافق هسته‌ای ایران نیز به موفقیت خاصی نرسد نیز بازار را تحت‌تاثیر  قرار داد و عامل دیگری برای افزایش بهای طلای‌سیاه شد. شاخص نفتی برنت نیز از مرز ۷۰ دلاری خود بالاخره عبور کرد تا به سطحی دست پیدا کند که از سال ۲۰۱۹ تاکنون، هر‌بار به آن دست یافته، نتوانسته است آن را برای یک دوره پایدار حفظ کند. تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۶ سه‌شنبه به وقت تهران، هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت به بهای ۶۸ دلار و ۱۱ سنت معامله شد.

با توجه به اینکه روز دوشنبه در آمریکا به دلیل تعطیلات، معاملات هم متوقف بود، می‌توان این رقم را نسبت به آمار بهای بسته شده روز جمعه این شاخص مقایسه کرد که حاکی از رشد ۷۹/ ۱ دلاری و ۷۰/ ۲ درصدی بهای این شاخص با‌ارزش نفتی است. از سوی دیگر نیز نفت برنت با یک دلار و ۴۲ سنت رشد به قیمت هر بشکه ۷۰ دلار و ۷۴ سنت رسید که نمایانگر رشدی ۰۵/ ۲ درصدی در بهای برنت بود. البته لازم به ذکر است که نفت برنت در معاملات روز گذشته از ۷۱ دلار نیز گذر کرد که بالاترین قیمت ثبت‌شده برای شاخص نفتی از ماه مارس تاکنون محسوب می‌شود.

اوپک‌پلاس؛ عامل اصلی تحریک بازار
به گزارش بلومبرگ، بر اساس ارزیابی‌های کمیته اوپک‌پلاسی‌ها از بازار، میزان نفت خام اضافه‌ای که در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بازار را در‌نوردید، اکنون تقریبا از بین رفته است و ذخایر انبارهای نفتی در نیمه دوم سال‌جاری میلادی کاهش جدی خواهند داشت. از همین‌رو نیز انتظار می‌رود که ائتلاف اوپک و متحدانش در ساعات پایانی روز سه‌شنبه افزایش برنامه‌ریزی شده‌ای برای ماه جولای تصویب کنند. رویترز نیز از منابع اوپک نقل کرده است که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت و متحدانش احتمالا به آهستگی محدودیت‌های مرتبط با عرضه نفت‌خام خود را باز‌هم کاهش دهند، چرا‌که تولید‌کنندگان انتظار بهبودی جدی در بازیابی تقاضا دارند و برای متعادل کردن بازار در کنار افزایش تولید احتمالی ایران، سایر اعضا نیز باید عرضه نفت خود را افزایش دهند.

بیارنه شیلدراپ، تحلیلگر ارشد بازارهای کالایی در اسکاندیناویسکا انسکیلدا بانک (SEB Group) می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای از جبهه‌بندی در اوپک‌پلاس بر سر این مساله وجود ندارد و انتظار می‌رود که این روند پایدار و با کنترل بسیار خوبی بر بازار همراه باشد.»

اوپک‌پلاس در ماه آوریل تصمیم گرفت ۱/ ۲‌میلیون بشکه در روز از میزان عرضه خود را از ماه مه تا جولای به بازار برگرداند، چرا‌که پیش‌بینی می‌کرد تقاضای جهانی برای نفت‌خام در این دوره افزایش چشمگیری داشته باشد اما موارد بسیار زیاد بیماری کرونا در هند این سناریو را هم بر‌هم زد. این نگاه اوپک به بازار در روز گذشته همانند سوخت موتور قیمت طلای‌سیاه عمل کرد و شاخص‌های نفتی را به سمت کانال‌های بالاتر سوق داد.

نقش ایران در تحرکات بازار
البته تنها مساله بازار در این میان اوپک و تصمیماتش نیست، چرا‌که همین تصمیمات اوپک و متحدانش خود تا حد زیادی وابسته به مساله بازگشت ایران به بازار نفت است. بلومبرگ می‌گوید معامله‌گران روند مذاکرات میان تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را به دقت دنبال کرده و زمینه را برای افزایش عرضه نفت فراهم می‌بینند. دولت کنونی ایران امیدوار است بتواند تا پیش از ماه آگوست و روی کار آمدن دولت سیزدهم این توافق را دوباره زنده کند. البته این احتمال که در مذاکرات وین فعلا هیچ راه‌حل قانع‌کننده‌ای برای طرفین به دست نیاید نیز خیلی جدی است. هر‌چند بهبود اقتصادی قوی ایالات‌متحده و اروپا به اوپک اطمینان داده است که بازار می‌تواند بشکه‌های اضافه را جذب کند، هر‌چند افزایش مجدد موارد جدید ابتلا به کووید در مناطقی از آسیا تقاضا را در این نقاط تهدید می‌کند. از سوی دیگر کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس می‌گوید که ذخایر نفت‌خام از سپتامبر تا دسامبر حداقل ۲‌میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و در چنین شرایطی هرقدر دیرتر توافق ایران با قدرت‌های بین‌المللی به دست آید، احتمال محدودیت سمت عرضه بازار نفت در فصل تابستان بیشتر خواهد شد که همین امر به رشد قیمت طلای سیاه منجر خواهد شد.

فریدون فشارکی مدیر شرکت مشاوره نفت و گاز FGE در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ می‌گوید: «رشد تقاضا کاملا مناسب و انضباط اوپک‌پلاسی‌ها خیلی خوب است و با این وضع موجودی‌ها در حال کاهش هستند.» فشارکی در ادامه به اشاره به نقش ایران در شرایط کنونی بازار گفت: «‌اگر سایه ایران بر سر بازار وجود نداشته باشد، قیمت‌ها می‌توانند در میانه سه‌ماهه سوم سال‌جاری به ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه هم برسند.»

به هر روی روند بازگشت ایران به بازار نفت جهانی امری بسیار مهم و بر بازار اثر‌گذار است و به جرات می‌توان گفت که تکلیف قیمت نفت در بازار جهانی نفت در ماه‌های آتی به بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود و دستیابی به توافقی با ایالات‌متحده و سایر طرفین بین‌المللی گره خورده است‌.

عوامل صعودی دیگر بازار
البته در این میان می‌توان به عوامل دیگری نیز که در بازار تاثیر‌گذار بودند اشاره کرد که با آغاز فصل تابستان و سفرهای خودرویی در آمریکا -بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت‌جهان- احتمالا شاهد افزایش تقاضای سوخت در این کشور خواهیم بود که در همین روز سه‌شنبه اثر خود را در جهت تقویت بازار صعودی نشان داد. همچنین داده‌های صنعتی چینی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های کارخانه‌ها در این کشور طی ماه مه بهترین آمار سال جاری خود را ثبت کرده است که این امر هم سیگنالی امیدوار‌کننده برای بازار جهانی نفت از سوی بزرگ‌ترین وارد کننده نفت جهان است.  همچنین تحلیلگران ING Economics می‌گویند که به‌رغم افزایش نگرانی‌ها درباره رشد کرونا در مناطقی از آسیا، بازار نفت ترجیح داده بیشتر به داستان تقاضای مثبت ایالات‌متحده و بخش‌هایی از اروپا توجه کند. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که تعطیلات روز یادبود ایالات‌متحده با رشد تقاضای سوختی برابر با ۶/ ۹ درصد نسبت به متوسط  چهار یکشنبه همراه شده که بالاترین میزان تقاضا برای سوخت در روز یکشنبه از تابستان سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید