ماه تغییر جهت بازارها

دنیای‌اقتصاد : در حالی بازارهای جهانی چهارمین ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی را پشت سر گذاشتند که ماه آوریل را می‌توان ماه تغییر جهت بازارها نامید؛ در حالی که در سه ماه اول سال‌جاری طلا وارد روند نزولی شده و حتی یکی از بدترین فصول خود را سپری کرده بود در ماه آوریل مجددا به مدار صعودی بازگشت و ارزش دلار آمریکا و نرخ سود اوراق بلند‌مدت این کشور دقیقا تجربه‌ای برعکس طلا داشتند. طلا که سال‌جاری را در محدوده مرز ۱۹۰۰ دلاری آغاز کرده بود و تحت‌تاثیر توفان دلار و نرخ سود اوراق سه ماه متوالی عملکردی منفی را به ثبت رسانده بود، ماه گذشته را در کف کانال ۱۷۰۰ دلاری آغاز کرد. اما با فروکش تب رقبای طلا در بازار جهانی، طلا توانست در ماه آوریل با صعود ۶/ ۲ درصدی به بالای این کانال برسد. با اینکه طلا در ماه گذشته بارها به سمت عبور از مرز ۱۸۰۰ دلاری یورش برده بود اما هرگز نتوانست در ماه آوریل از این مرز عبور کند تا امید سرمایه‌گذاران فلز زرد به فضای تورمی در ماه می باشد.


از نظر تحلیلگران به هر دلیلی که باشد طلا موج عوامل صعودی پشتیبان خود را نادیده گرفته است؛ از نرخ‌های بهره به شدت پایین و هزینه‌های بالای دولتی برای حمایت از بازارها تا افزایش بیش از پیش انتظارات تورمی. در حالی که بیت‌کوین معمولا بازدهی ماهانه بالاتری نسبت به طلا و دلار به ثبت می‌رساند اما در ماه آوریل شناخته‌شده‌ترین رمزارز جهان تقریبا در قیمتی کار خود را به پایان رساند که ماه را در آن آغاز کرده بود. اما باید به این نکته توجه کرد که به‌رغم بازده‌ای نزدیک به صفر درصد بیت کوین در این ماه هم سقف 64 هزار دلاری را دید و هم کف 47 هزار دلاری.

عقب‌نشینی دلار و نرخ سود
شاید کمتر فعالی در بازارها پیش‌بینی می‌کرد در ماه آوریل نرخ سود اوراق بلند‌مدت و دلار آمریکا که با سرعت در حال فتح مرزهای جدید بودند، این چنین زمین‌گیر شوند. شاخص دلار آمریکا در مارس در بهترین روزهای این بازار به سقف 4/ 93 واحدی رسیده بود ولی در ماه آوریل با عقب‌نشینی بیش از 2 درصد اکنون به محدوده پایینی کانال 91 واحدی بازگشته است. نرخ سود اوراق 10 ساله در آمریکا نیز که با توجه به بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیشرفت سریع فرآیند واکسیناسیون در آمریکا و همچنین افزایش انتظارات تورمی در سه ماه اول سال‌جاری سودهای ماهانه 20 درصدی به ثبت می‌رساند پس از برخورد به سد ماه آوریل اکنون در محدوده 6/ 1 درصدی در حال نوسان است. برخی از تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که نرخ‌های سود اوراق مجددا وارد مدار صعودی خواهند شد. یکی دیگر از دلایل هموار شدن مسیر طلا در ماه گذشته را نیز می‌توان عدم توفیق بیت‌کوین برشمرد. بسیاری از تحلیلگران در ماه‌های اخیر معتقد بودند که جهش‌های قیمتی فوق‌العاده بیت‌کوین یکی از کانال‌هایی است که سرمایه‌های بازار فلز زرد را به سوی خود جلب کرده و از همین رو سبب کاهش ارزش آن شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید