موج ریزشی در بازار ارز

دنیای‌اقتصاد : در اولین روز هفته، موج جدیدی از فروشندگان وارد بازار ارز شدند. نتیجه این اتفاق، نزول قیمت دلار تا نزدیک مرز ۲۳هزار تومانی بود. یکی از نشانه‌هایی که در ابتدای هفته توجه معامله‌گران بازار آزاد را جلب کرد، افت قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بود. روز شنبه، صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را به کانال ۲۲هزار تومانی بردند؛ امری که نشان می‌داد، بازارساز به‌دنبال افت بیشتر قیمت‌هاست. به باور فعالان، اگر خبر غیرمنتظره‌ای به بازار مخابره نشود، اسکناس آمریکایی در معاملات خیابان فردوسی نیز به کانال ۲۲هزار تومانی خواهد رفت.
موج ریزشی در بازار ارز
در اولین روز هفته، سرعت کاهش قیمت دلار تندتر شد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. این در حالی بود که روز پنج‌شنبه، دلار ۱۹۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. دلار تا ساعت ۱۵:۳۰ دیروز سعی کرد کانال ۲۳ هزار تومانی را حفظ کند ولی در بازار صرافی‌های بانکی، قیمت خیلی زودتر وارد محدوده کانال پایین‌تر شد. ساعت ۲بعدازظهر دیروز، صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کردند که اختلافی ۴۵۰ تومانی با روز پنج‌شنبه داشت. ورود دلار به کانال پایین‌تر در صرافی‌های بانکی نشان می‌داد که بازارساز به‌دنبال افت بیشتر قیمت این ارز در بازار آزاد است. همین موضوع نیز در انتظارات کاهشی معاملعه گران اثر داشت. «دنیای‌اقتصاد» در گزارش قبلی خود اشاره کرده بود که در صورت از دست رفتن حمایت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی، دلار با سرعت بیشتری نزول خواهد کرد و هدف ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومانی را پی خواهد گرفت. پس از ساعت ۴ بعدازظهر فشارهای کاهشی در بازار وجود داشت و ممکن است این مساله موجب شود که قیمت دلار در روز یکشنبه در کانال ۲۲ هزار تومان آغاز به کار کند. با این حال بیشتر فعالان اعتقاد دارند که افت قیمتی دلار تحت‌تاثیر خوش‌بینی به مذاکرات وین صورت گرفته است. خبرهای مثبتی که از مذاکرات منتشر شده است، چنین تصوری را ایجاد کرده است که حداقل بخشی از تحریم‌ها در ماه دوم سال برداشته خواهند شد. این مساله موجب شده است که بخشی از سرمایه‌گذاران خرد نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند. در مقابل نهنگ‌ها و معامله‌گران بزرگ بازار در انتظار یک خبر منفی هستند تا به‌دنبال آن با قدرت در موقعیت خرید قرار بگیرند. تا آن زمان به‌نظر می‌رسد این گروه مداخله خاصی در بازار نداشته باشند.

حمایت آتی بازار دلار
تحلیلگران فنی به‌دنبال بازخورد بازار از حمایت ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان هستند. در صورتی که دلار زیر آن تثبیت شود، محدوده حمایتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان فعال خواهد شد و حمایت بعدی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود. بازار تنها در اواخر دی‌ماه ۹۹ چنین ارقامی را تجربه کرد و پس از آن عمدتا بالاتر از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد. ثبت رکوردهای کاهشی جدید،‌ امید معامله‌گران برای نزول بیشتر را افزایش می‌دهد. با این حال نمی‌توان از خاطر برد که اسکناس آمریکایی در دی‌ماه ۹۹ به کانال ۲۱ هزار تومانی رفت و پس از آن، ظرف مدت کوتاهی تا مرز ۲۶ هزار تومانی رشد کرد.

سکه ۲۰۰ هزار تومان افتاد
کاهش بهای دلار در بازار آزاد موجب شد که معامله‌گران زیادی در بازار سکه موقعیت فروش بگیرند. نتیجه افزایش فروش‌ها در بازار فلز گرانبهای داخلی، از دست رفتن ۲۰۰ هزار تومان از ارزش سکه بود. سکه ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه در محدوده ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. در این میان، افت بهای طلا در بازارهای جهانی نیز در کاهشی شدن سکه اثر داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید