افت فشار طلا در ۲۰۲۱

دنیای‌اقتصاد- محمد تقی‌پور : طلا فصل اول سال ۲۰۲۱ میلادی را بسیار بدتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، پشت سر گذاشت. مرور آمار قیمت طلا به خوبی وضعیتی را که این فلز ارزشمند در شرایط کنونی گرفتار آن شده نشان می‌دهد؛ سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی بدترین عملکرد طلا در سه‌ماهه اول سال در ۴ دهه اخیر به ثبت رسید و همچنین عملکرد این فصل، بدترین عملکرد در تمام فصول ۴ سال گذشته به حساب می‌آید. طلا در طول این سه ماه ۱۰ درصد از ارزش خود یعنی حدود ۱۹۰ دلار را از دست داد تا بدترین فصل ابتدایی در ۳۹ سال اخیر را به ثبت برساند. از لحاظ عملکرد فصلی نیز آخرین فصلی که طلا عملکرد بدتری از فصل گذشته داشته مربوط به فصل چهارم سال ۲۰۱۶ است که این فلز ارزشمند ۶/ ۱۲ درصد افت قیمت داشت. با توجه به این آغاز ناامید کننده وضعیت طلا در ادامه سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود و تحلیلگران درباره آن چه نظری دارند؟
افت فشار طلا در 2021
بیم و امید در بازار طلا
تحلیلگران بازار پس از اینکه فلز زرد توانست پس از سقوط به زیر مرز ۱۶۸۰ دلاری مجددا تا نزدیکی قیمت ۱۷۳۰ دلاری بازگردد را مایه دلگرمی می‌دانند. با این وجود هیچ‌کدام از تحلیلگران کاتالیزوری قدرتمند را برای صعود طلا در فضای اقتصادی مشاهده نمی‌کنند. بارت ملک رئیس بخش استراتژی جهانی در TD Securities درباره وضعیت کنونی بازار معتقد است پس از سقوط طلا به زیر مرز ۱۶۸۰ دلاری، این فلز در وضعیت ریکاوری قرار گرفت اما در موقعیت کنونی هیچ کاتالیزوری در جهت صعودی وجود ندارد و محدوده نوسان قیمت طلا احتمالا محدود خواهد بود.

معادله پیچیده طلا و دلار
گروهی از تحلیلگران بر این باورند در آینده میان‌مدت طلا همچنان بیشترین حساسیت را نسبت به نوسانات نرخ سود اوراق قرضه خواهد داشت. به این ترتیب که هر چه نرخ سود اوراق با سررسید ۱۰ ساله در آمریکا افزایش یابد قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد و بالعکس. علاوه بر نرخ سود اوراق ارزش دلار نیز نقشی تعیین‌کننده در وضعیت بازار طلا خواهد داشت. درحالی‌که برخی از کشورهای اروپایی مجددا مجبور به وضع محدودیت‌ها به علت افزایش تعداد بیماران کرونایی شده‌اند آمریکایی‌ها امیدوارند که تا ماه می ‌تمامی شهروندان را از طریق واکسن ایمن کنند و همین موضوع نیز سبب شده تا وضعیت بازارهای آمریکا بهتر از رقبای خود باشد. طلا نیز در این معادله نیازمند آن است که باقی اقتصادهای معتبر جهانی بتوانند همپای آمریکا بازیابی خود را سرعت ببخشند که این موضوع می‌تواند سبب جلوگیری از روند صعودی ارزش دلار و حتی آغاز روند نزولی آن باشد؛ اتفاقی که می‌تواند سبب صعود قیمت طلا شود. بارت ملک با توجه به این عوامل و تاثیر آن درباره چشم‌انداز قیمتی طلا در ادامه سال‌جاری می‌گوید: من تا حدودی نسبت به فصل دوم خوش‌بین‌تر هستم اما احتمالا طلا تا نیمه دوم سال نتواند جهش اساسی داشته باشد.

تاثیر بالای بیت‌کوین در ناکامی طلا
از سوی دیگر افزایش علاقه به بازار بیت‌کوین و همچنین بازارهای سهام صعودی نیز دیگر عواملی هستند که نباید تاثیر آنها بر قیمت طلا را دست کم گرفت. افزایش علاقه به این بازارها سبب کاهش تقاضای طلا می‌شود. در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها به عنوان بازاری برای پوشش ریسک نگاه می‌کنند. ملک به همین دلیل معتقد است که در حال حاضر هیچ عامل کلانی به عنوان کاتالیزور صعودی قیمت طلا وجود ندارد. کوین گردی، رئیس کمپانی Phoenix Futures and Options معتقد است که دلیل عدم‌صعود قیمت طلا فقط افزایش نرخ بهره اوراق قرضه نیست. گردی در این مورد معتقد است با توجه به حجم بالای محرک‌های مالی که به اقتصاد تزریق می‌شود طلا باید عملکرد بهتری داشته باشد و افزایش نرخ اوراق به تنهایی نمی‌تواند عدم‌صعود قیمت طلا را توضیح دهد. او در حقیقت معتقد است که بازار رمزارزها و افزایش علاقه‌مندی به آنها موضوعی است که به سرمایه‌گذاری در بازار طلا آسیب رسانده است. گردی در ادامه گفت با در نظر گرفتن حجم اقدامات انبساطی قیمت حدود ۱۷۰۰ دلاری برای طلا بی‌معنی است و من در انتظار زمانی هستم که توجهات به بازار طلا مجددا جلب شود.

چشم‌انداز قیمتی ۲۰۲۱
ملک درباره وضعیت تکنیکال قیمت طلا نیز عنوان کرد که اوضاع در حال حاضر بهتر است و در صورتی که تورم مسیری افزایشی داشته باشد قیمت هر اونس از فلز زرد تا پایان سال ۲۰۲۱ توانایی عبور از مرز ۱۹۰۰ دلاری را دارد. وی در این باره می‌گوید احتمال فشار تورمی در سال‌جاری وجود دارد. فدرال رزرو اعلام کرده که هر گونه فشار تورمی در سال‌جاری‌ گذراست اما این موضوع به آن معنا نیست که بازارها‌ گذرا بودن آن را باور می‌کنند. اگر چنین سناریویی محقق شود وضعیت طلا بهتر خواهد بود. برخی دیگر از تحلیلگران نیز بر این باورند که در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ احتمالا نرخ سود اوراق تا حدودی عقب‌نشینی کند و این موضوع سبب خواهد شد تا قیمت طلا تا حدودی صعودی شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید