بازار سرمایه در سال جدید و سالی که گذشت

علی خسروشاهی با بررسی بازار در سال ۱۳۹۹ گفت: سال گذشته، بازار فراز و فرود زیادی داشت که البته این موضوع مربوط به ذات بازارهای مالی بوده و مسئله عجیبی نیست. از طرفی دیگر در یک سال اخیر، یک فرصت مهم برای بازارسرمایه ایجاد شد؛ به طوری که نیمی از مردم کشور با بازار سرمایه از نزدیک آشنا شدند و کد معاملاتی دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: در سال گذشته افزایش کدهای معاملاتی، چه در قالب سهام عدالت، چه به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری و چه به عنوان چشم‌اندازی برای سرمایه گذاران، واقعا یک شرایط بسیار استثنایی بود؛ البته به نظر من زمینه ها به حد کافی برای ورود مردم آماده نبود و این موضوع سبب شد تا نتوانیم به اندازه کافی نقدینگی موجود را جذب کنیم.

وی افزود: به نظر من سال ۱۴۰۰ همراه با  اتفاقات سیاسی و اقتصادی گوناگون خواهد بود. موضوعاتی مانند کرونا، روابط بین‌المللی و سیاسی کشور که اثرات آن در بودجه دولت هم دیده می‌شود، همگی سالی دشوار را از لحاظ اقتصادی در سال جدید پیش بینی می‌کنند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: برای ایجاد فضایی مناسبتر در بازارسرمایه ابتدا باید کاری کنیم تا همه اعتمادها به بازار برگردد؛ همچنین در خصوص بحث های خارج از بازار و فرا بازاری باید تمهیداتی اندیشیده شود تا دولت و مجلس بدون دخالت و ورود مستقیم، شرایط کسب و کار و شرکت‌ها را تسهیل کنند؛ نه اینکه شرایط را دشوارتر کرده یا وارد قیمت‌گذاری‌های دستوری و مواردی از این دست شوند.

خسروشاهی در خصوص موضوعات زیرساختی بازار نیز بیان کرد: ضروری است تا مقام ناظر و قانونگذار اعم از شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار، زیرساخت‌ها را به گونه‌ای در نظر بگیرند که اعتماد به بازار سرمایه بیشتر شود. قوانین و مقررات در بازه های زمانی کوتاه، تغییرات جدی نداشته باشند، زیرا این موضوع به شدت نوسانات بازار را افزایش داده و اعتماد را پایین می آورد.

وی تحول در نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه را از دیگر موضوعاتی دانست که می‌تواند به ایجاد فرصت‌ها در سرمایه‌گذاری منجر شود و افزود: کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها، تامین‌سرمایه‌ها و مشاور سرمایه‌گذاری‌ها نهادهایی هستند که در چند سال اخیر با توجه به رشد بازار سودآوری خوبی داشتند، در حالیکه برخی از آنها در شرایط مالی ضعیفی در سال‌های قبل به سر می‌بردند. براین اساس، نهادهای مالی می‌توانند با فرهنگ‌سازی بهتر و تشویق مردم به استفاده از ابزارهای مالی، آنها را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حرفه‌ای ترغیب کنند و به این ترتیب نقش مهم خود را در ایجاد فرهنگ و رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ ایفا کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید