اثر مذاکرات برجامی بر بورس/خودنمایی عرضه‌ها در غیاب تقاضا

به گزارش اقنصادنیوز، روز نخست هفته جاری با افزایش سمت عرضه و عدم تقویت تقاضا همراه شد که همین مسئله روی افت 10 هزار واحدی شاخص (0.8 درصد) تاثیر گذاشت. انتظارات نسبت به آینده بازار سهام و چشم‌انداز پیش‌رو همچنان در ابهام است. سرمایه‌گذاران این روزها چشم خود را روی همه چیز بسته‌اند و تنها در انتظار روند مذاکرات احیای برجام هستند. اگرچه نشانه‌های روشن و سیگنال‌های مثبتی مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات شنیده می‌شود اما به نظر می‌رسد در هر صورت رسیدن به حصول نتیجه زمانبر خواهد بود و حتی ممکن است دولت بعدی را هم درگیردار روند احیای برجام کند.

با این وصف با افزایش عرضه ها و بی اطمینانی ایجاد شده در بازار که رکود ممتدی را به دنبال داشته است، چشم انداز روشنی در انتظار نیست. در شرایطی که وضعیت تولید و فروش شرکت‌های بزرگ مثبت ارزیابی می‌شود اما بازیگران بورس بی تفاوت به این قاعده، بیشتر رفتار خود را در تصویر کلان‌تری از آینده قاب اقتصاد ایران تبیین می‌کنند که همچنان دورنمای روشنی در دست نیست. از این زاویه، تحلیل رفتار بورس بازان را باید در قاب بزرگتری تبیین کرد.

اگرچه سیاست‌گذاران و دولتمردان بر دورنمای مثبت بورس در همان مختصات سال گذشته تاکید کرده‌اند اما به نظر می‌رسد در نبود تقاضای موثر، فعلا نمی‌توان همان رفتارهای سال گذشته را برای بازار امسال سهام تطبیق داد.

در واقع باید گفت در غیاب تقاضای موثر در بازار، توان عرضه فزونی یافته و خود را در شاخص‌سازها بیشتر نشان می‌دهد. انتظار قاعده‌ای تکراری و روزمره‌ای شده که این روزها بورس بازان در پی آن شده‌اند اما به نظر می‌رسد همچنان شکاف عمیقی میان تحلیل و هیجان در بازار وجود دارد. آنجا که باید تحلیل کارساز شود، هیجان جایش را می‌گیرد و به جای عمق تحلیل، بیشتر دامنه هیجان گسترده می‎شود. این قاعده در یکسال و اندی اخیر بارها تکرار شده و این در حالی است که سیاست‌گذار با رفتار و اقدامات نسجیده و نابه‌جا هم در تداوم این وضعیت دمیده است.  

چشم انداز مه آلود سرمایه گذاری

امیر حسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

شروع جدی بازار سرمایه با پایان یافتن تعطیلات نوروزی آن چیزی نبود که سهامداران انتظار داشتند؛ افزایش عرضه‌ها، تشکیل صف فروش روی بیش از 70 درصد نمادها و افت بیش از 11 هزار واحدی شاخص‌کل، خروجی بازار در اولین روز کاری این هفته بود.

شرایط مساعد بورس در پایان سال گذشته، در سال جاری تداوم نیافت. افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا و بازگشت آمریکا به برجام که مستلزم رفع تحریم‌هاست، سرمایه‌گذاران را مردد کرده است.

به همین علت در بازار طلا و ارز نیز مظنه‌ها نزولی است. در واقع سرمایه‌گذاران اگر تا چند هفته پیش، بازگشت آمریکا به برجام را در کوتاه مدت دور از دسترس می‌دیدند، اکنون اعتقاد دارند در روزهای آتی شاید خبرهای جدیدی در این زمینه منتشر شود.

اتکای آن‌ها به صحبت های  جمعه شب رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است که اعلام کرده بن بست برجام درحال شکسته شدن است. اگرچه هنوز اتفاق رسمی و تاثیرگذاری رخ نداده است اما همین اظهارنظرها نیز در کوتاه‌مدت به بازارها جهت می‌دهد. اگر در روزهای آتی اتفاق یا خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشود، چشم‌انداز سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف همچنان مه‌آلود باقی خواهد ماند.

نگاه بازار به مذاکرات

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

در پی انتشار خبر برگزاری نشست سه شنبه طرفین برجام در وین و تصمیم گیری در خصوص بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام، قیمت دلار وارد کانال 24 هزار تومان شد و متاثر از آن شاهد افزایش عرضه در بازار سهام (بورس و فرابورس) مخصوصا سهم‌های دلاری بودیم.

از یک سو در این نشست قرار است در گام نخست مذاکراتی در خصوص راه‌های بازگشت طرفین به توافق صورت گیرد و از سوی دیگر نیز با پیشینه‌ای که از بدعهدی‌های آمریکا وجود دارد، هر گونه اقدامی نیازمند راستی آزمایی از سمت ایران است، در نتیجه به نظر می‌رسد دو طرف فرایندی زمانبر در پیش داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت پیشرفت این مذاکرات، تاثیر این اتفاق بر بازار باعث تشدید فضای مبهم و بلاتکلیف فعلی شده و در کوتاه مدت شاهد هیجانات مقطعی و نوسانی پیرامون اخبار این مذاکرات باشیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید