بی‌رمقی طلا با بهره جذاب

دنیای‌اقتصاد- محمد تقی‌پور : با اینکه طلا در معاملات روز سه‌شنبه توانست در برابر سقوط به کانال ۱۶۰۰ دلار مقاومت کند و تا نزدیک مرز ۱۷۴۰ دلار افزایش پیدا کند، اما در روز چهارشنبه مجددا تحت تاثیر افزایش نرخ سود اوراق قرضه آمریکا با افت قیمت مواجه شد و در حوالی قیمت ۱۷۲۰ دلار به نوسان پرداخت. بعد از اینکه طلا در دو ماه اول سال ۲۰۲۱، تقریبا بر خلاف انتظارات تحلیلگران روندی نزولی داشت، این فلز ارزشمند ماه سوم سال جاری میلادی را نیز نزولی آغاز کرده است. نرخ سود اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله، با اینکه روز دوشنبه افتی ۹/ ۱ درصدی را به ثبت رساند، اما روز گذشته با قدرتی بیشتر به ریل صعودی خود بازگشت تا سد محکمی در برابر قیمت طلا باشد. یکی دیگر از دلایل افت روز گذشته قیمت طلا نیز افزایش ارزش شاخص‌های سهام مانند STOXX ۶۰۰ و S&p ۵۰۰ بود.

  افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران

ژیائو فو تحلیلگر بانک بین‌المللی چین درباره وضعیت کنونی طلا گفت که در حال حاضر مهم‌ترین عامل نوسانات قیمت طلا، نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله است. همچنین این تحلیلگر اقتصادی در مورد نقش ثبات بازارهای سهام در این بازار افزود: با توجه به افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و ثبات شاخص‌های جهانی، تقاضا برای پناهگاه‌های امنی مانند طلا کاهش پیدا کرده است. با اینکه بسیاری از تحلیلگران خاصیت طلا به‌عنوان پوشش دهنده ریسک تورم را عاملی احتمالی برای افزایش قیمت طلا می‌دانند، اما در حال حاضر افزایش نرخ‌های سود اوراق با افزایش هزینه فرصت نگهداری کالاهای بدون بهره مانند طلا، ضربه محکمی به تقاضای آنها وارد کرده است.

  تغییر تاثیر بسته‌های محرک مالی

تحلیلگران بر این باورند تا زمانی که فدرال رزرو موضع سکوت خود را در برابر افزایش زودهنگام نرخ سود اوراق قرضه ادامه بدهد، طلا شاهد روند صعودی پایدار نخواهد بود. فدرال رزرو بیش از ۱۰ ماه در سال گذشته نرخ سود اوراق خزانه‌داری را زیر مرز یک درصدی نگه داشته بود، اما حدود سه ماه است که به دلیل بهبود چشم‌انداز اقتصادی و آغاز فرآیند واکسیناسیون نرخ‌های سود اوراق افزایش پیدا کرده است.

همچنین جهش‌های زودهنگام نرخ سود سبب شده است تا حدودی تاثیرات بسته‌های محرک مالی جدید به بازار طلا نسبت به قبل تغییر کند. با اینکه در ماه‌های اخیر بازار طلا به دلیل خاصیت تورمی بسته‌های محرک مالی از تصویب آنها استقبال می‌کردند، اما در حال حاضر با افزایش حجم بسته‌های حمایتی احتمال افزایش نرخ بهره اوراق به‌صورت زودهنگام هم بالا می‌رود و همین موضوع می‌تواند تاثیری منفی بر تقاضای طلا بگذارد. به دلیل تاثیرگذاری این بسته بر بازار طلا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از نزدیک روند تغییرات بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن در کنگره را زیر نظر خواهند گرفت. در روزهای انتهایی هفته جاری نمایندگان مجلس سنای آمریکا درباره این بسته جلسه‌ای خواهند داشت.

  بازگشت بیت‌کوین

افزایش میل به ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی سبب شد تا بیت‌کوین مجددا به بالای مرز ۵۰ هزار دلاری بازگردد. این در حالی بود که در ابتدا بیت‌کوین به دلیل اظهارات گری گنسلر، نامزد تصدی ریاست کمیته اوراق بهادار آمریکا به کانال ۴۸ هزار دلاری عقب‌نشینی کرده بود. گنسلر در سخنان خود تاکید کرده بود که کسب اطمینان از نبودن کلاهبرداری و اعمال نفوذ در بازار رمزارزها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی این کمیته است. البته در حالی که بازار رمزارزها به اظهارات گنسلر واکنش منفی نشان داد، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند گنسلر با توجه به تجربیات کاری در گذشته نسبت به رمزارزها نظری مثبت دارد. بسیاری از فعالان بازار رمزارزها امیدوارند دولت‌ها با خلاقیت‎ها و پیشرفت‌های حوزه بلاک‌چین همراه باشند، اما گروهی نیز به این همراهی مشکوکند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید