تامین مالی از بازار سرمایه مستلزم ثبات است

مدیرعامل بورس تهران، تامین منابع مالی دولت از بازار سرمایه را مستلزم حفظ ثبات این بازار دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، علی صحرایی در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از بورس تهران ضمن ارائه گزارشی آماری، ارزش فعلی بورس تهران را ۵۲ هزار هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در مقایسه با سال قبل رشد قابل توجهی داشته است .
 وی پیشنهاد داد، برای ارتقای جایگاه بازارسرمایه در سازو کار تصمیم گیری اقتصادی کشور زمینه حضور منظم رییس سازمان بورس به عنوان نماینده بازارسرمایه در هیات دولت و شورای پول و اعتبار فراهم شود .
مدیرعامل بورس تهران افزود: این موضوع، در صورت تحقق به درک مناسب تر سیاست گذاران کشوری از تاثیرات تصمیمات خود بر بازارسرمایه و  آشنایی بیشتر از ظرفیت های این بازار در کمک به اقتصاد ملی کمک خواهد کرد .
وی با اشاره به ضرورت همسویی سیاست های پولی با انسجام و ثبات بازارسرمایه گفت: در شرایط کنونی ، هرگونه افزایش سود بانکی سبب خروج نقدینگی از بازارسرمایه می شود و به روند نزولی این بازار دامن می زند. از سوی دیگر افزایش سود بانکی با افزودن بر بهای تمام شده منابع مالی در اختیار بانک ها در صورت عدم افزایش متناسب تسهیلات ارایه شده از سوی آنها بر عملکرد مالی بانک ها تاثیر منفی گذاشته و سود عملیاتی آنها را کاهش می دهد.
صحرایی با بیان اینکه بانک ها هم اکنون حدود ۸  درصد از ارزش بازار سرمایه تهران را به خود اختصاص داده اند، افزود:  همچنین بخش بسیاری از پورتفوی صندوق دارا یکم که در زمان پذیره نویسی نزدیک به سه میلیون و پانصد هزار سرمایه گذار را جذب خودکرده است از سهام بانک ها تشکیل شده و کاهش ارزش این صندوق به اعتماد سرمایه گذاران لطمه خواهد زد. از این رو پیشنهاد می شود هرگونه تغییر در نرخ سود بانکی با هماهنگی میان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام گیرد.
وی در ادامه به اهمیت ساز و کار مناسب برای افزایش سطح دانش مالی در کشور  اشاره کرد و گفت: حضور گسترده عموم مردم در بازارسرمایه رویداد خوشایندی است که می تواند پشتوانه ای برای اصلاح بنیادین اقتصاد ملی بوده و منابع مالی جدیدی را در اختیار دولت و بنگاه های خصوصی قرار دهد، اما این حضور بدون بهره گیری از دانش مالی لازم می تواند سبب بروز رفتار هیجانی در بازارسرمایه و لطمه به منابع مالی و اعتماد سرمایه گذاران شود.
مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: توجه به ارتقای دانش مالی در کشور امری ضروری در راستای توسعه بازارسرمایه و اصلاح نظام تامین مالی در کشور است. از طرفی با توجه به وجود نهادها، سازمان ها و ارگان های متعدد و گوناگون درامر فرهنگ سازی، تدوین و تصویب قانون، مقررات یا اصول لازم الاجرا و نیز وجود نهادی مستقل که با بودجه و اختیارات کافی عهده دار افزایش سطح دانش مالی در کشور شود، ضروری است.
صحرایی در ادامه به اقدامات نظارتی – حقوقی بازار در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: تعداد پرونده های رسیدگی شده در این مدت ۱۲۴ پرونده بوده است که در ۳۴ مورد احکام تبرئه به دلیل معرفی بازارگردان صادر شده است . در ۴۷ مورد نیز پرونده ها منجر به صدور رای جزای نقدی و سلب صلاحیت مدیران شده است .
وی همچنین از  ۹۷۸ تذکر شفاهی و کتبی به کارگزارها و سهامداران عمده خبر داد و گفت: در این مدت   ۱۳۷۲ کد برخط متخلف نیز  مسدود شده اند . ضمن اینکه مسدودسازی  ۲۱۵ ایستگاه معاملاتی متخلف  انجام شده است .


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید