مس ۸ هزار دلاری سیگنال‌ساز بازار داخلی

دنیای‌اقتصاد- راضیه احقاقی : درحالی‌که رونق در بازارهای جهانی مس همچنان ادامه دارد و بهای این محصول در بورس فلزات لندن از مرز ۸ هزار دلار به ازای هر تن عبور کرده، اما همچنان صنایع پایین‌دستی کشور استقبال چندانی از عرضه‌های این محصول در بورس‌کالای کشور ندارند.
رینگ معاملاتی بورس‌کالا دیروز یکشنبه ۲۱ دی  میزبان عرضه ۴ هزار تن کاتدمس با قیمت پایه ۲۰۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. بهای عرضه کاتد‌مس در هفته جاری نسبت به هفته قبل افزایش ۴/ ۱درصدی داشت. این درحالی ‌بود که بهای ارز نیمایی در این مدت، روند افزایشی نداشته و روند روبه‌رشد بهای جهانی کاتد مس مهم‌ترین دلیل افزایش بهای پایه عرضه مس در رینگ معاملاتی بورس‌کالای کشور بود.

روند رو به رشد بهای جهانی مس در بازارهای جهانی از روزهای ابتدای نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد؛ درحالی‌که هر تن کاتدمس در روزهای ابتدای ماه نوامبر قیمت ۶ هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر تن داشت، بهای این محصول در نیمه نوامبر با رشدی شتابان از کانال ۷ هزار دلار به ازای هر تن عبور کرد و به رکورد قیمتی پس از ژانویه ۲۰۱۸ رسید. این روند افزایشی قیمت کاتد‌مس در بازارهای جهانی در هفته‌های بعد نیز ادامه یافت به‌گونه‌ای‌که در دسامبر ۲۰۲۰ بهای کاتد‌مس در بورس فلزات لندن به ۷ هزار و ۹۶۰ دلار به ازای هر تن نیز رسید. هر چند که در نهایت نیز مس نتوانست سد ۸ هزار دلار را در سال ۲۰۲۰ بشکند و در آخرین روز از سال ۲۰۲۰ میلادی این کالا در بورس فلزات لندن با نرخ ۷ هزار و ۷۴۱ دلار به ازای هر تن معامله شد.

کاهش موجودی انبارهای دنیا از کاتد‌مس یکی از دلایل صعود بهای جهانی این محصول بود، افزایش تقاضای چین برای مس در عین کاهش عرضه معدنی آن از جمله مهم‌ترین دلایل افت مجموع موجودی انبارهای بورس‌های لندن، شانگهای و آمریکا از کاتد‌مس بود. البته آمارهای منتشر‌شده از شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده معدنی مس دنیا از ایجاد جهشی مجدد در تولید مس در این کشور در دسامبر ۲۰۲۰ حکایت دارد به‌گونه‌ای‌که میزان تولید معدنی مس در این کشور در عین آنکه این کشور همچنان درگیر با شیوع بیماری کرونا است افزایشی ۷/ ۶درصدی داشته است. این موضوع می‌تواند مساله کاهش عرضه را در این بازار تا حدودی مرتفع کند. با این وجود همچنان معدن مس لاس‌بامباس در پرو به‌دلیل اعتراضات و بستن جاده‌های ارتباطی تعطیل بوده و همچنان امکان صادرات محصول از این معدن به چین وجود ندارد که این موضوع خود عامل محرک بهای جهانی مس در دنیا به‌شمار می‌رود.

اگرچه کاتد مس نتوانست کانال ۸ هزار دلار به ازای هر تن را در سال ۲۰۲۰ تجربه کند اما نرخ این محصول در اولین روزهای شروع سال میلادی به بیش از ۸ هزار دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین قیمت معامله کاتد‌مس در این بازار پس از روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۳ بود. عبور بهای کاتدمس از مرز ۸ هزار دلار به ازای هر تن عاملی در جهت رشد بهای پایه عرضه کاتدمس در هفته‌های آتی می‌تواند باشد. هرچند که تضعیف نرخ ارز در کشور در روزهای اخیر و احتمال تسری این روند کاهشی به ارز نیمایی در روزهای آینده سیگنالی کاهشی در مقابل این سیگنال افزایشی به‌شمار می‌رود.

برای ۴ هزار تن کاتد‌مس عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس‌کالا، تقاضایی برابر ۲۶۴۰ تن در این بازار به ثبت رسید، اما خریداران قیمت کمتری از نرخ پایه را در سفارش خود درج کردند و در نهایت نیز تنها ۴۰۰ تن کاتد‌مس از طریق این بازار با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید