بازار بی رقابت بورس نیست/ ذات بازار سرمایه معاملات آزاد است

مهماندار حقیقی با اشاره به اینکه هنوز بازار سرمایه مطلوبیت بالایی دارد، گفت: در آذرماه فروش برخی صنایع و سهام سه برابر بیشتر از مشابه سال گذشته بود. در شرایط امروز صنعت پتروشیمی گروه بسیار ارزنده‌ای است. صنعت فولاد شرایط بسیار خوبی دارد، در این بازار و با وجود چنین صنایع پرپتانسیلی چرا باید شاخص ریزش داشته باشد، به جرات مهمترین عامل آن عملکرد نسنجیده مشتری‌های جدید بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مصطفی حقیقی مهمانداری، عضو سابق شورای عالی بورس و پیشکسوت بازار سرمایه در برنامه به وقت تحلیل در استودیو فرابورس به بررسی روند فرسایشی این روزهای بازار پرداخت و توصیه‌های مهمی را برای سرمایه‌گذاران مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از سهامداران جدید بازار سرمایه با عرضه‌های اولیه وارد بازار شدند اما در این بازار باقی می‌مانند، گفت: خوشبختانه شرایط امروز بازار بهتر از چند ماه گذشته و اواخر تابستان است.

حقیقی مهمانداری با اشاره به اینکه استقبال فوق‌العاده مردم و ورود نقدینگی قابل توجه به طور مداوم باعث رشد هیجانی شاخص کل و قیمت سهام در ماه‌های ابتدایی سال شد، گفت: در آن دوره بسیاری از افراد خانه، خودرو، طلا و بسیاری از دارایی‌های خود را برای ورود به بازار فروختند که برای این گروه‌ها گرفتاری‌هایی ایجاد شد و بسیاری از این افراد دچار زیان شدند.

وی افزود: سود و زیان طبیعت بورس است، اما گروهی که در خیز شاخص و قیمت‌ها وارد بازار شدند، در افت شاخص زیان قابل توجهی کردند و این باعث شد بسیاری از این افراد با زیان‌های سنگین از این بازار خارج شوند.

ذات و ماهیت بازار سرمایه سود و زیان است

این پیشکسوت بازار سرمایه این اتفاق را به دلیل رفتار اشتباه گروه‌های تازه وارد دانست و گفت: ذات و ماهیت بازار سرمایه سود و زیان است، سودهای اولیه و ابتدای سال به مذاق این افراد شیرین بود اما تحمل زیان نداشتند و در بدترین شرایط از بازار خارج شدند.

حقیقی مهمانداری تصریح کرد: این گروه هیجان‌زده و بی‌تجربه سهام خود را در بالاترین قیمت خرید کردند و در پایین‌ترین قیمت فروختند که به دلیل بی‌تجربگی و ناآگاهی این افراد بود. اصل فعالیت در بورس این است که در صف فروش و پایین‌ترین قیمت بخرید و در صف خرید و بالاترین قیمت بفروشید.

به گفته وی هنوز هم باقی مانده این گروه در بازار با ریزش بازار بی‌دلیل اقدام به فروش‌های بی‌منطق و به دور از تحلیل می‌کنند و این رفتار در یک ماه و نیم اخیر همین طور تکرار می‌شود، دو روز شاخص مثبت می‌شود و بعد شاهد فشار فروش هستیم، فرد امروز در صف خرید است و فردا همان سهم را می‌فروشد.

حقیقی مهمانداری به افراد تازه ‌وارد توصیه کرد اگر اطلاعات کافی ندارید به سبدگردان‌ها و صندوق‌ها مراجعه کنید، چون در این نهادها کارشناسان با تحلیل و بررسی بهترین سهام را می‌خرند که در زمان ریزش بازار هم افت کمتری دارند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار کاملا  تخصصی است، گفت: روز به روز ابزارهای جدید وارد این بازار شده و تخصصی‌تر می‌شود، در این شرایط یا باید همگام با بازار سرمایه اطلاعات خود را بالا ببریم یا از طریق نهادهای تخصصی مثل صندوق‌ها و سبدها وارد بازار شویم تا ریسک‌های خود را پوشش دهیم.

واکنش صحیح بورس کالا به بی‌قانونی وزارت صنعت

وی در ادامه برنامه به وقت تحلیل در خصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد از سوی وزیر صنعت و حواشی پیرامون این موضوع گفت: هفته گذشته این نامه از سوی وزیر صنعت صادر شد اما واکنش درست بورس کالا این بود که بر این بی‌قانونی تمکین نکرد، ذات بورس بر معاملات آزاد و بر اساس عرضه و تقاضاست. اگر چنین دخالت‌هایی اجرایی شود، ماهیت بازار سرمایه زیر سوال می رود.

عضو پیشین شورای عالی بورس در استودیو فرابورس تاکید کرد: در بازاری که قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد، نمی‌شود رقابت کرد و بازاری که رقابت در آن نباشد اصلا بورس نیست، رقابت در نهایت به نفع صنایع و تولیدکنندگان است. وقتی قیمت‌ها ثابت شود گروهی منتفع و گروهی متضرر می‌شوند و این کار اگر در هر بازاری در سایر کشورهای دنیا رخ دهد با تعقیب قضایی مواجه می‌شوند. الان هم همه مراجع ذیربط به این تصمیم اعتراض کرده‌اند.

حقیقی مهمانداری با تاکید بر اینکه باید بر بازار سرمایه نظارت باشد تا خطایی صورت نگیرد، گفت: اما نباید با تصمیم‌های اشتباه زمینه‌ساز ایجاد خطا باشیم، چنین تصمیم‌هایی مشکلاتی برای صنایع ایجاد می‌کند و حتی در مواردی می‌تواند سواستفاده ملی باشد. ذات بورس بر رقابت و معاملات شفاف است که اگر این ویژگی‌ها را از بورس بگیرند، دیگر مردم به این بازار اعتماد نمی‌کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید