خطای سیاستی در تثبیت نرخ بهره

دنیای‌اقتصاد : در‌حالی‌که بسیاری از مقامات فدرال رزرو درباره تعلل در تصویب و اجرای بسته حمایتی جدید هشدار داده‌اند، اریک روزنگرن، رئیس بانک فدرال رزرو بوستون هشدار داده است سیاست پایین نگه داشتن نرخ بهره برای بازه زمانی طولانی مدت می‌تواند سبب تعمیق رکود کنونی در اقتصاد شود. روزنگرن با اشاره به اینکه در محیطی اقتصادی با نرخ بهره پایین، ریسک‌پذیری در بازارهای مختلف به‌ویژه در بازار مسکن و مستغلات افزایش پیدا می‌کند از افزایش سطح بدهی‌ها و تجمیع دارایی‌های پرریسک توسط کسب‌وکارها ابراز نگرانی کرد.
خطای سیاستی در تثبیت نرخ بهره
در حالی که اختلافات میان مقامات کاخ سفید و نمایندگان کنگره برای تصویب بسته حمایتی جدید همچنان ادامه دارد و طرفین هنوز به توافق نرسیده‌اند، تحلیلگران و مقامات اقتصادی فدرال رزرو درباره عواقب بزرگ عدم تصویب بسته انبساطی برای حمایت از اقتصاد در دوره کرونا هشدار داده‌اند. نیل کاشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس در مصاحبه‌ای گفت در شرایط کنونی هرگونه کمک برای افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند بسیار اهمیت دارد. با اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود از آمادگی برای توافق بر سر یک بسته بزرگ سخن به میان آورده است، اما به مذاکره‌کنندگان کاخ سفید دستور داده است تا گفت‌وگوها را تا بعد از انتخابات ماه نوامبر به حالت تعلیق دربیاورند. همچنین علاوه بر هشدارهای مربوط به تعویق در تصویب بسته حمایتی جدید، اکنون رئیس کهنه‌کار بانک فدرال رزرو بوستون، اریک روزنگرن، هشدار داده است که مدت طولانی پایین نگه داشتن نرخ بهره که ریسک‌پذیری را در بازارها تقویت می‌کند، می‌تواند سبب بدتر شدن رکود اقتصادی کنونی شود. روزنگرن تاکید کرده است که اصرار بر پایین نگه داشتن نرخ بهره حتی پس از آنکه ریکاوری اقتصادی به خوبی مسیر خود را طی کند می‌تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی در اقتصاد آمریکا شود.

عواقب عظیم تعلل
نیل کاشکاری شاید یکی از آخرین مقامات بانک مرکزی آمریکا باشد که در مورد عواقب عدم تصویب و اجرای بسته محرک جدید اقتصادی در این کشور هشدار داده است و معتقد است هزینه انجام ندادن کاری در این مورد می‌تواند بسیار عظیم باشد. همزمان با اینکه به نظر می‌رسد مذاکرات استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به بن‌بست خورده است، کاشکاری در مصاحبه با CNBC افزود اکنون کارگران، کسب‌وکارها و حتی دولت نیاز به تزریق پول بیشتر از سوی کنگره دارند. کاشکاری در این مورد گفت: اگر ما اقتصاد را به حال خود رها کنیم، این موضوع می‌تواند عواقب بسیار بزرگی در پی داشته باشد و سبب شود که مسیر پایانی این رکود اقتصادی بسیار بدتر شود. اگر کنگره و کاخ سفید به افرادی که شغل‌های خود را از دست داده‌اند کمکی نکند این افراد نمی‌توانند از پس مخارج زندگی خود برآیند و این موضوع قطعا به اقتصاد منتقل خواهد شد و رکود اقتصادی به وضعیتی بسیار بدتر از آن چیزی که باید باشد خواهد رسید.

پس از آنکه دونالد ترامپ به مذاکره‌کنندگان کاخ سفید دستور توقف مذاکرات تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را داد متعاقبا مذاکرات برای تصویب بسته‌ای با ابعاد بزرگ‌تر نیز متوقف شد. البته بعد از این دستور، ترامپ تا حدودی مواضع خود را تغییر داد و خواستار بودجه ویژه برای صنعت هواپیمایی و رویکردی شد که قبل از آن دموکرات‌ها آن را رد کرده بودند.

هشدارهای دیگر
کاشکاری رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس تنها مقام از فدرال رزرو نیست که در مورد تعلل درباره تصویب بسته حمایتی هشدار می‌دهد. پیش از اقدام ترامپ مبنی بر توقف مذاکرات، جرومی پاول رئیس فدرال رزرو گفته بود اقتصاد این کشور به کمک‌های مالی بیشتری نیاز دارد و اقدامات بیشتر و کمک‌های جدید جای نگرانی ندارد. پس از دستور ترامپ نیز لورتا مستر رئیس بانک فدرال رزرو کلیولند در گفت‌وگویی تصریح کرده بود هرگونه تاخیر در تصویب و اجرای بسته‌های حمایتی به معنای ریکاوری آهسته‌تر برای اقتصاد این کشور است.

کاشکاری در ادامه صحبت‌های خود گفت هر کمکی به کسب‌وکارهای کوچک که تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند بسیار مهم است، همچنین حمایت از دولت‌های ایالتی و محلی که افراد زیادی را به استخدام خود درآورده‌اند و طی دوره بحران کرونا درآمدهایشان کاهش پیدا کرده نیز بسیار ضروری است.

کاشکاری همچنین در ادامه صحبت‌های خود افزود طبیعت رکود به‌وجود آمده در سال‌جاری که به‌طور کلی ناشی از پاندمی کرونا است و ارتباطی با ضعف‌های سیستماتیک ندارد (مانند آنچه در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد) این نتیجه را می‌دهد که هرگونه استفاده از منابع عمومی برای نجات صنایع خصوصی خطر اخلاقی به‌همراه  ندارد.

کنگره آمریکا تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد دلار برای حمایت از اقتصاد این کشور به تصویب رسانده است، هرچند که بیشتر این برنامه‌ها اکنون منقضی شده است. همچنین فدرال رزرو نیز در راستای حمایت از رشد اقتصادی اقدام به کاهش نرخ بهره کرده است و بیش از ۱۰ برنامه وام‌دهی و حمایت از بازارها را در نظر گرفته است. کاشکاری در پایان صحبت‌های خود گفت اکنون میلیون‌ها آمریکایی تحت‌تاثیر عواقب اقتصادی همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند و رها کردن آنها به حال خود احتمالا انتخاب درستی نیست و فکر نمی‌کنم که این تصمیم به‌طور کلی برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تصمیم خوبی باشد.

هشدار روزنگرن درباره نرخ بهره
اریک روزنگرن رئیس فدرال رزرو بوستون که از مقامات قدیمی بانک مرکزی آمریکا محسوب می‌شود هشدار داد که پایین نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی منجر به ریسک بیش از حد در بخش املاک و مستغلات می‌شود و این موضوع می‌تواند منجر به تشدید رکود اقتصادی فعلی شود. این مقام بانک‌مرکزی افزوده است به‌دلیل سیاست‌های نرخ بهره‌ای انتظار دارد که موجی از نکول و ورشکستگی در این کشور ایجاد شود؛ موضوعی که می‌تواند مشکل بیکاری که اکنون نیز به کارگران با دستمزد پایین فشار بیشتری وارد کرده است را تشدید کند. از نظر او مقامات نظارتی باید قادر به پیش‌بینی شرایطی باشند که منجر به بدتر شدن وضعیت فعلی می‌شود. روزنگرن در ادامه صحبت‌های خود گفت واضح است که یک بیماری همه‌گیر به شدت بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت و متاسفانه افزایش آهسته ریسک در محیط اقتصادی با نرخ بهره پایین، احتمالا مسیر بهبود اقتصاد از بحران کنونی را دشوارتر می‌کند. فدرال رزرو هم‌اکنون نیز در مرکز کنترل بحران اقتصادی قرار دارد؛ نهادی که قبل از این دست به پایین آوردن نرخ بهره‌هایی که قبل از آن نیز در سطوح پایین بودند زده است و همچنین برنامه‌های زیادی را برای اطمینان از عملکرد مناسب بازارها انجام داده است. در هفته‌های اخیر فدرال رزرو حتی دست به اقدامات انبساطی بیشتری نیز زد و متعهد شده است که حتی اگر نرخ تورم به بالاتر از نرخ هدف ۲ درصد برسد لزوما نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

اقدامات انبساطی توسط فدرال رزرو معمولا در دوره بحران‌های اقتصادی از جمله بحران مالی سال ۲۰۰۸ و حباب دات کام نیز توسط این نهاد انجام شده است. در حقیقت اظهارات روزنگرن به نوعی به نگرانی او از عواقب نرخ بهره پایین که در ۱۰ سال گذشته حاکم بوده است برمی‌گردد. روزنگرن در ادامه افزود شرکت‌های تجاری املاک و مستغلات به کمک اعمال اهرم بیشتر ریسک را افزایش خواهند داد؛ موضوعی که در شرایط خوب منجر به بازدهی بالا می‌شود، اما در مواقعی که نتیجه بر وفق مراد نباشد منجر به زیان‌های بزرگی خواهد شد. روزنگرن افزود این افزایش ریسک‌پذیری معمولا در یک محیط اقتصادی با نرخ بهره پایین اتفاق می‌افتد. مانند آنچه که پس از بحران اقتصادی و رکود بزرگ رخ داد. در چنین شرایطی کسب‌وکارها و شرکت‌ها با افزایش بدهی روبه‌رو می‌شوند و در جست‌و جو برای کسب بازدهی بیشتر دست به جمع‌آوری دارایی‌های پرریسک می‌زنند و سبب افزایش قیمت این دارایی‌ها به سطح‌های بالا می‌شوند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید