ماهیگیری از آب گِل‌آلود بورس و بازارهای مالی

دنیای اقتصاد- امیرکلهر : از ابتدای هفته بازار روی ریل مثبت قرار گرفته است. حالا کاربران جدا از اینکه برای یکدیگر می‌نویسند که باید در این بازار آهسته و پیوسته حرکت کرد و اسیر فضای مثبت نشد، به این موضوع هم در صحبت‌هایشان می‌پردازند که نتیجه اینکه بازار از ابتدای هفته روند مثبتی به خود گرفته است، سکوت مسوولان و سیاستمداران است.
البته هستند افرادی که از اینکه رئیس دولت یا رئیس مجلس و دیگر مسوولان سیاسی کشور چند وقتی است که درباره بورس و وضعیت سهامداران اظهارنظر نمی‌کنند، شاکی هستند و می‌گویند که سهامداران خرد را به حال خود رها کرده‌اند، اما در مقابل افراد دیگری معتقدند باید از مسوولان بخواهیم که به سکوت خود ادامه بدهند چون عدم دخالت سیاستمداران در اقتصاد و بورس باعث می‌شود این بازار به خوبی راه خود را برود. آنها برای صحبت‌هایشان به شنبه و یکشنبه و روند مثبت بورس اشاره می‌کنند و می‌‌گویند که همین دو روز می‌تواند جزو دلایلی باشد که باید از اظهارنظر مسوولان در رابطه با بورس جلوگیری شود. اما کاربرانی هم بودند که می‌نوشتند نباید گول این بازار را خورد و به زودی شاخص افت می‌کند و روزهای تلخ برای سهامداران دوباره آغاز می‌شود. این دسته از کاربران خطاب به فعالان بازار و افرادی که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند روی این موضوع مانور می‌دادند که نباید معیار تحلیل و پیش‌بینی بازار مثبت بودن پرتفوی خودتان باشد و باید نگاهی کلی به تمام ابعاد و زوایای بازار داشته باشید، نه اینکه فقط جلوی روی خودتان را ببینید و بعد برای ملت نسخه بپیچید.

اما فعالان بازار سرمایه دومین روز هفته خود را هاج و واج شروع کردند. آنها دیگر مثل روزهای گذشته، خیلی دغدغه شاخص بورس و سهام‌هایشان را نداشتند. از همان ساعات اولیه شروع به کار بازارهای مالی کشور و با اعلام نرخ ارزها، از روند افزایشی نرخ دلار و یورو انگشت به دهان مانده بودند. دیروز، بعد از فوت محمدرضا شجریان، دومین روز در مهرماه بود که کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی درباره بازارهای مالی و بورس صحبت می‌کردند، کمترین توجه را به وضعیت بورس داشتند. کاربرانی که در فضای توییتر و اینستاگرام به تحلیلگران بازار سرمایه معروف هستند و دغدغه بورس را دارند، روز گذشته بیشتر از هر زمانی به قیمت دلار و افزایش نرخ آن در بازار واکنش نشان دادند. حرف آنها این بود که در چنین وضعیتی، چگونه به بورس و ارزش سهام‌مان دل‌خوش باشیم. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شد که تا پیش از این کاربران فعال در حوزه بورس، به سهامداران خرد امیدواری می‌دادند که در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد و بورس روزهای خوبی در پیش دارد. آنها همچنین پیش از این روی این موضوع تاکید داشتند که باید نگاهمان به آینده مثبت باشد، اما روز گذشته غالب صحبت‌های مطرح شده در فضای توییتر فارسی و در حوزه بورس و بازارهای مالی جز ناامیدی و بی‌برنامگی چیزی نبود. اما در همین فضا بودند افرادی که به فکر راه‌حل برای برون‌رفت از این شرایطی بودندکه گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده است. علی سعدوندی، مشاور سرمایه‌گذاری و تامین مالی در توییتر خود نوشت: «باورکردنی نیست که در دلار ۳۱ تومانی همان مسیر مخرب گذشته ادامه یابد! آنها که با اوراق مخالفت کردند دانسته یا نادانسته کار را به اینجا کشاندند و هنوز هم دست بردار نیستند.»

از دیگر موضوعات روز گذشته صحبت‌های رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی بود که از به سرقت رفتن اطلاعات ۳۰ هزار نفر از افرادی که در سامانه بانکی سجام حساب داشته‌اند خبر داده بود. این خبر دیروز در بین کاربران فعال در حوزه بورس و بازار سرمایه دست به دست می‌شد و درباره آن و تبعاتش می‌نوشتند.

در نهایت اینکه این روزها درگیری در فضای شبکه‌های اجتماعی‌ مثل اینستاگرام و توییتر بین کاربرانی که دغدغه بازارهای مالی و بورس را دارند بیشتر از هر زمان دیگری است. سیر صعودی روند دلار و دیگر ارزهای بین‌المللی و افت ارزش پول ملی، افزایش قیمت سکه و از همه مهمتر روند در نوسان بورس برخلاف ماه‌های گذشته، باعث شده است که کاربران بیشتر از هر زمان دیگری تهاجمی رفتار کنند. حالا کاربران بی‌پرواتر از هر زمان دیگری در قسمت نظرات برای مسوولانی که در توییتر فعالیت دارند، می‌نویسند و از وضعیت بد اقتصادی گلایه می‌کنند. جنبه دیگر این فضا، این است که بورس در حال تبدیل شدن به ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شده است. کاربران با انتقادهای گسترده و تند و تیز از سیاست‌های اقتصادی حسن روحانی در پروژه دعوت از مردم برای حضور حداکثری در بورس، توجه‌ کاربران عادی توییتر و اینستاگرام را به صحبت‌های رئیس مجلس درباره بورس و وضعیت معیشتی مردم جلب می‌کنند و این مساله را مطرح می‌کنند که بورس و سرمایه‌‌های مردم یک منجی می‌خواهد!


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید