آموزش و فرهنگِ سرمایه‌گذاری، پیش‌نیازهای ورود به بازارهای سرمایه

مدیرعامل سبدگردان «اعتبار» معتقد است سهامداران باید اطلاعات و تحلیل‌هایی از سهام شرکت‌هایی که خریداری کرده‌اند را داشته باشند تا بتوانند عکس‌العمل‌های منطقی‌تری در بازارسرمایه داشته باشند؛ بنابراین توجه به آموزش و فرهنگِ ‌سرمایه‌گذاری، نخستین گام‌های ورود سهامداران به این بازار است.

محمد کفاش پنجه شاهی، در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به روند معاملات اخیر گفت: همیشه صعودهای پی در پی شاخص با یک استراحت مقطعی رو به رو می‌شود، که البته ادامه آن به ایجاد ترس و رفتارهای هیجانی در سهامداران منجر شد. در این میان دیدگاه های غیر کارشناسانه از سوی برخی مدیران و مجریان پ، سبب دامن زدن به این نگرانی ها شد.

مدیر عامل سبدگردان «اعتبار» با انتقاد از عملکرد برخی حقوقی‌ها ادامه داد: سهام داران حقوقی‌ها همیشه در شرایط بحرانی کمک حال بازار بودند و هستند، اما متاسفانه طی مدت اخیر برخی از شرکت‌ها وعده‌هایی دور از عمل داشتند که مناسب بازار نبود.

برای اصلاح قیمت‌ها نیاز به توقف داشتیم

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: سهامداران جدید، تنها روزهای سبز بازار را دیده بودند و هیچ تجربه‌ای از میزان ریسک بازار سرمایه نداشتند، به همین علت عکس‌العمل‌هایی فراتر از انتظار نشان دادند؛ در نظر داشته باشید در این مدت، اصلاح قیمت سهام برای برخی شرکت‌ها نیاز به یک توقف داشت که باز هم تشکیل صف‌های فروش به کاهش ارزش سهام آنها منجر شد و به روند نزولی ادامه داد.

وی با تاکید بر اینکه سهامدارانِ جدید باید آموزش های حداقلی معاملات را قبل از ورود به بازارسرمایه یاد بگیرند، گفت: بازارسرمایه، بازاری ریسک‌پذیر است که سهامداران هم باید ریسک این بازار را بپذیرند؛ در نظر داشته باشید از آنجایی که هر فرد برای خرید مایحتاج زندگی خود به بررسی شرایط و مواد مورد نیاز می پردازد، بنابراین منطقی است که برای خرید سهام راجع به شرکتی که تصمیم دارند از آن خرید کنند مطالعه و دقت بیشتری داشته باشند.  

مصوبه‌هایی برای ارتقاء بازار

کفاش پنجه شاهی درباره مصوبه‌های اخیر شورای عالی بورس گفت: سرازیر شدن نقدینگی به بورس نیازمند ظرفیتی فراتر از ظرفیت‌های چند سال اخیر بازار بود، بنابراین چه در زمان صعود و چه نزول بازارسرمایه بیشترین فشار بر روی سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و هست؛ اما با توجه به مصوبه‌های به جا و مناسبی که شورای عالی بورس اعلام کرد، ظرفیت‌های بازار ارتقا پیدا کرد و راهکارهایی برای عمیق تر شدن بازار فراهم شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید