چشم بازارها به مناظرات انتخاباتی

دنیای اقتصاد : در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی حدود ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد تا به راحتی به پایین مرز ۱۹۰۰ دلاری کشیده شود. در حالی هفته نزولی طلا رقم خورد که قبل از این فلز زرد توانسته بود در دو هفته قبل از آن با بازدهی خفیف تقریبا ۵/ ۰ درصدی جایگاه خود را بالای مرز روانی ۱۹۰۰ دلاری حفظ کند اما پیشروی‌های ارزش دلار آمریکا سبب شکسته شدن مقاومت طلا شد.
چشم بازارها به مناظرات انتخاباتی
 حال تحلیل‌گران بر این باورند که اگر قیمت طلا در هفته آینده از مرز حمایتی مهم ۱۸۴۰ دلاری پایین‌تر رود، احتمال آن وجود دارد که ارزش فلز زرد به محدوده پایین‌تر از ۱۸۰۰ دلاری نیز سقوط کند. تحلیل‌گران عنوان کرده‌اند که در شرایطِ کنونی بازارها و ریسک‌های مربوط به انتخابات سبب شده است تا سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به نگهداری پول نقد داشته باشند تا هم از سودهای اخیر خود محافظت کنند و هم در قیمت‌های پایین‌تر با قدرت بیشتری وارد بازار شوند. از سوی دیگر هفته آینده اولین دور از مناظرات تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز خواهد شد و مسلما بازارها به دقت به نتایج نظرسنجی بعد از این مناظره نظر خواهند داشت. بایدن در حالی با پیشتازی ۷ درصدی پا به این مناظره می‌گذارد که تجربه‌ گذشته نشان می‌دهد او کار سختی برای مقابله با ترامپ در پیش خواهد داشت.

  محدوده تکنیکال طلا
نظر تحلیلگران بازار اونس این است که پس از آنکه مرز مقاومتی ۱۹۵۰ دلاری در هفته گذشته شکسته شد، اکنون نوبت تست کردن مقاومت بعدی یعنی قیمت ۱۸۴۰ دلاری است و اگر تضعیف طلا منجر به سقوط آن به زیر این مرز شود، جایگاه محکمی تا قیمت ۱۷۶۰ دلاری برای این فلز ارزشمند وجود نخواهد داشت. نااطمینانی‌هایی که اکنون در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ریکاوری اقتصاد جهان و افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی وجود دارد سبب شده است تا تمایل سرمایه‌گذاران در روزهای منتهی به انتخابات ماه نوامبر به نگهداری پول نقد افزایش پیدا کند. در حقیقت اتفاقات رخ داده اخیر در بازارها در کنار نوسانات محتمل ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و موج جدیدی از همه‌گیری کرونا سبب تشنج میان سرمایه‌گذاران شده است.

هم‌اکنون بسیاری از معامله‌گران چه در بازار طلا و چه در بازارهای سهام در ماه‌های اخیر سودهای خوبی به دست آورده‌اند و واکنش طبیعی آنها به شرایط کنونی نگه‌داشتن بخشی از دارایی خود به‌صورت پول نقد است. در حقیقت در چنین شرایطی نگهداری پول نقد دو مزیت مهم برای سرمایه‌گذاران دارد؛ از سویی دارندگان پول نقد می‌توانند در قیمت‌های پایین‌تر مجددا اقدام به ورود به بازارها کنند و از سوی دیگر اگر موج فروش به وجود آمده ادامه پیدا کند، حداقل بخشی از سودهای این سرمایه‌گذاران حفظ خواهد شد.  در سناریوی صعودی ارزش طلا، اولین مرز مقاومتی از نظر تحلیل‌گران تکنیکال قیمت ۱۸۷۶ دلاری است و پس از آن مرز مهم ۱۹۰۰ دلاری قرار دارد.

با این وجود گروهی از کارشناسان نیز بر این باورند که جدا از نوسانات کوتاه‌مدت بازارها به دلیل انتخابات آمریکا چشم‌انداز صعودی قیمت اونس هنوز بر سر جای خود باقی است. آنها کاهش ۲۰۰ دلاری قیمت طلا در هفته‌های گذشته را هنوز نشانه‌ای از پایان روند صعودی طلا قلمداد نمی‌کنند. از نظر آنها اگر اتفاق عجیبی در انتخابات رخ ندهد، عواملی چون پایین ماندن نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ و ادامه تزریق نقدینگی به بازارها از سوی بانک‌های اروپایی در بلند مدت طلا را در روند صعودی حفظ خواهد کرد.

  عوامل ریسک‌زای پیش‌رو
یکی از عواملی که ریسک کوتاه‌مدتی به بازارها تحمیل کرده است، فوت یکی از قضات دیوان عالی آمریکا بود. دونالد ترامپ اکنون تلاش می‌کند تا با معرفی نامزد مدنظر خود، مقدمات انتخاب او قبل از سوم نوامبر یعنی موعد برگزاری انتخابات آمریکا را فراهم کند. یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات هفته آینده آغاز مناظرات تلویزیونی نامزدهای انتخابات آمریکا است؛ نظرسنجی‌های پس از مناظرات موضوعی است که بازارها به دقت آن را زیر ذره‌بین خود خواهند داشت. اولین مناظره قرار است سه‌شنبه شب در شهر کلیولند برگزار شود. بایدن که هم‌اکنون طبق نظرسنجی‌ها تقریبا ۷ درصد از رقیب خود پیش است پای به این مناظره خواهد گذاشت، رقابتی که معمولا دونالد ترامپ نشان داده است که مهارت خاصی برای پیروزی در آن دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید