نگرانی چینی‌ها از نتایج انتخابات آمریکا

دنیای‌اقتصاد : سرمایه‌گذاران در چین مسیری پرخطر تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش دارند، مسیری که در آن تلاش خواهند کرد سرمایه‌های خود را از سردی روابط دو غول اقتصادی دنیا ایمن کنند. در این رابطه شواهد حاکی از آن است که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام جهان در حال خارج کردن سرمایه‌های خود از شرکت‌های بورس نیویورک و سرمایه‌گذاری آنها در شرکت‌های فهرست‌شده در بورس‌های چین هستند. از آنجا که هر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ، در ستادهای انتخاباتی خود مواضع تندی علیه چین اتخاذ کرده‌اند، سرمایه‌گذاران جهان با این استراتژی در تلاشند از ریسک‌های مربوط به خارج کردن اجباری شرکت‌ها از بورس نیویورک جلوگیری کنند.
نگرانی چینی‌ها از نتایج انتخابات آمریکا
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، سرمایه‌گذاران در ارزهای خارجی نیز نگران آنند که اوج‌گیری ارزش یوآن به بالاترین رکورد ۱۶ ماه اخیر ناشی از احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، کاندیدایی که به نظر صدای دیپلماسی ملایم‌تری در قبال چین دارد. در صورت پیروزی دونالد ترامپ اما احتمالا برابری ارزش یوآن/ دلار روندی معکوس خواهد یافت. در این شرایط سرمایه‌گذاران در ارز قمارهای معاملاتی خود را کمتر روی نتیجه سرمایه‌گذاری متمرکز می‌کنند و بیشتر در نظر دارند چه سناریوهایی تا روز انتخابات چهارم نوامبر اتفاق خواهد افتاد.

چن جیابنگ، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری «شیامن»، شرکتی که به مشتریان سرمایه‌گذار خود در انتقال دارایی‌ها از صندوقی به صندوق دیگر کمک می‌کند در این رابطه معتقد است: «این موضوع اهمیت ندارد که بایدن یا ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود. اجماع دو حزب بر این موضوع است که باید مواضعی سخت در قبال چین داشت.» او ادامه می‌دهد: «قمار[معاملاتی]ما بر مسیر درست نیست. ما بر نوسانات بالا قمار می‌کنیم.» بر این اساس این مدیر سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سبد صندوق خود را روی قراردادها و اختیارهای آتی سرمایه‌گذاری کرده است، مشتقات مالی‌ای که می‌توانند از نوسانات دارایی تحت قرارداد برای شرکت سود ایجاد کنند. گفتنی است در ماه جولای حجم قراردادهای آتی روی شاخص‌های سهام در بورس شانگهای با بیش از دو برابر شدن رکورد ماه مارس خود را که اوج بیماری کرونا در چین بود شکست. این حجم سرمایه‌گذاری در مشتقات مالی حاکی از آن است که چین در این استراتژی خود تنها نیست.

در مقابل آدام کونز، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری «ویتروپ کپیتال منیجمنت» در ایندیاناپولیس آمریکا در اقدامی محافظه‌کارانه قصد دارد سهام شرکت «علی‌بابا» را از بورس نیویورک به بورس هنگ‌کنگ منتقل کند، هر چند معتقد است حذف اجباری شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا بعید به نظر می‌رسد. این در حالی است که محدودیت‌هایی که دونالد ترامپ بر دانلود برنامه پرطرفدار «وی‌چت» اعمال کرد، به ارزش سهام تن‌سنت در بورس هنگ‌کنگ نیز صدمه زد.

سیاست‌های مقابله با چین یکی از اصلی‌ترین موضوعات ستادهای انتخاباتی دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا به حساب می‌آید. در این رابطه قرار است از تاریخ ۲۹ سپتامبر هر یک از دو کاندیدا در سه برنامه تلویزیونی در خصوص این موضوع به بحث بنشینند. با این حال برخی از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گویند این مواضع انتخاباتی و هر آنچه خروجی انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا باشد، اهمیت کمی در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری آنها در چین دارد. سام لکورم، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری «استون‌هورن گلوبال پارتنر» در هنگ‌کنگ می‌گوید: «ما در سرمایه‌گذاری خود همه جوانب را در نظر می‌گیریم و ما آینده‌ای روشن برای اقتصاد چین متصور هستیم...  از آنجا که نقدینگی فراوانی وجود دارد و بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره واقعی را در سطوح پایین نگه داشته‌اند، ما در خصوص آینده بازارها خوش‌بین هستیم.»

با این حال نظر برخی از خوش‌بینی‌ها به سرمایه‌گذاری در چین در حال تغییر است. دیویس هال، رئیس بخش بازارهای سرمایه آسیا در شرکت سرمایه‌گذاری «ایندوسوز ولث منجمینت» معتقد است: «مشتریان خیلی‌ خیلی نگران ۵۰ روز آینده هستند. من فکر می‌کنم به طور خطرناکی این دوره غیرقابل‌ پیش‌بینی است.» به اعتقاد این کارشناس، تغییرات اخیر در ارزش دلار در برابر یوآن چین احتمالا نشانی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. او با توصیه به اینکه سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه خود موضع خرید در قبال یوآن اتخاذ کنند در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «بنابراین چه اتفاقی می‌افتد اگر که او [بایدن] برنده انتخابات نشود؟ ما می‌توانیم فورا از این استراتژی روی بر گردانیم.» 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید