صف‌آرایی نیروهای متضاد در بازار اونس

دنیای‌اقتصاد : طلا پس از رالی ماه‌های گذشته و صعود پر سرعت خود به مرزهای جدید قیمتی، چند هفته‌ای است که دچار نوسانات زیادی شده و در روزهای گذشته در کنار نوسانات شدید قیمتی با کاهش قیمت مواجه شده است. طلا در معاملات روز چهارشنبه نیز به حرکت نزولی خود ادامه داد تا نهایتا قیمت این فلز ارزشمند به زیر مرز ۱۹۰۰ دلاری بازگردد. طلا در روز گذشته تا ساعت ۲۱ به وقت تهران به ۱۸۶۶ دلاری رسید؛ این در حالی است که دلار آمریکا دقیقا مسیری خلاف جهت با اونس جهانی در حرکت است. در حالی که در هفته‌های پیشین شاخص دلار آمریکا تا مرز ۹۲ واحدی پایین آمده بود، روز گذشته پس از حدود ۲ ماه مجددا ارزش پول ملی آمریکا توانست در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی به بالای مرز ۹۴ واحدی بازگردد. اما دلایل اصلی نوسانات شدید طلا در روزهای گذشته چیست؟

  سد محکم دلار

یکی از دلایل اصلی در جا زدن اونس جهانی در روزهای گذشته احیای مجدد ارزش دلار آمریکا است. تحلیلگران بازار بر این باورند تا زمانی که دلار آمریکا به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد، ارزش اونس برای صعود به مرزهای بالاتر با مشکل مواجه خواهد شد. جدا از اینکه دلار آمریکا در خاصیت پناهگاه امن دارایی بودن اشتراکاتی با اونس جهانی دارد و از این لحاظ یکی از بازارهای موازی طلا محسوب می‌شود، افزایش ارزش دلار با بالا بردن ارزش اونس برای سرمایه‌گذارانی که دیگر ارزها را در اختیار دارند، تقاضای طلا را کاهش می‌دهد.

اما دلار چرا در چند روز اخیر وارد روندی صعودی شده است؟ عوامل مختلفی را می‌توان برای این اتفاق برشمرد. اولین دلیل انتشار آمارهای نسبتا امیدوارکننده درباره اقتصاد آمریکا است. گزارش چشم‌انداز اقتصادی کمیته بازار باز فدرال رزرو که چهارشنبه هفته قبل منتشر شد، هر دو پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی و همچنین نرخ بیکاری در پایان سال‌جاری را در جهتی خوش‌بینانه‌تر اصلاح کرد. دلیل دیگر رشد ارزش دلار افزایش نگرانی‌ها در اروپا و بریتانیا در مورد افزایش مجدد تعداد بیماران کرونایی است که موجب افزایش جذابیت دلار در روزهای اخیر میان سرمایه‌گذاران شده است.

  تعدیل انتظارات تورمی

در فضای کنونی بازارها به‌نظر می‌رسد عوامل مختلف از کانال دلار روی قیمت طلا فشار می‌آوردند. یکی از دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار بر بازار دلار و اونس جهانی، بدبینی‌ای است که میان سرمایه‌گذاران درباره عدم تصویب بسته حمایتی جدید حداقل تا موعد برگزاری انتخابات آمریکا ایجاد شده است. این بدبینی سبب شده  انتظارات تورمی تا حدودی کاهش پیدا کند. در حقیقت فقدان بسته‌های انبساطی ضد کرونای جدید، می‌تواند روند چاپ پول در ماه‌های گذشته را متوقف کند. تحلیل‌گران یکی از دلایل افزایش ارزش دلار در روزهای گذشته را به تعدیل انتظارات تورمی نسبت داده‌اند. این در حالی بود که یکی از مهم‌ترین عواملی که طلا توانست از ابتدای آغاز شیوع کرونا با سوار شدن بر موج آن به رکوردهای جدید قیمتی دست پیدا کند، همین اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی بود. در همان زمان نیز بسیاری از تحلیل‌گران هشدار داده بودند که طلا وابستگی زیادی به این اقدامات انبساطی پیدا کرده است. اکنون و با به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان مقامات کاخ سفید و نمایندگان کنگره، حداقل برای افق زمانی کوتاه مدت، تصویب بسته حمایتی جدید بعید به‌نظر می‌رسد. پارلز اوانس، رئیس فدرال رزرو شیکاگو نیز روز گذشته عنوان کرد که این احتمال نیز وجود دارد که قبل از رسیدن میانگین تورم آمریکا به ۲درصد، نرخ‌های بهره افزایش پیدا کند. در حالت کلی به‌نظر می‌رسد حداقل در مقطع کنونی انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و همین موضوع سبب فشار بر قیمت طلا شده است.

  عوامل افزایشی

از سوی دیگر کثرت عوامل تقویت‌کننده و تقابل این عوامل با عوامل کاهشی که ذکر شد در این روزها سبب به وجود آمدن فضایی پرنوسان شده است. از سویی هنوز بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تصویر بلندمدت ارزش اونس همچنان صعودی است. ادامه‌دار شدن سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی از جمله خرید دارایی‌ها، افزایش قابل توجه نرخ بدهی کشورها به سطح GDP، نوسانات شدید بازارهای سهام و کاهش نرخ بازدهی اوراق از جمله عواملی هستند که در بلندمدت می‌توانند به‌عنوان پشتوانه قیمتی طلا عمل کنند.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار نیز تنش میان چین و آمریکا است که به تنهایی می‌تواند با به خطر انداختن اقتصاد جهان، موجب افزایش ارزش اونس شود. دونالد ترامپ در سخنرانی خود در نشست مجازی سازمان ملل گفت که چین باید برای اقدامات خود در مورد انتشار ویروس کرونا در سطح جهان پاسخگو باشد. موضوعی که مجددا سبب دامن زدن به سطح تنش‌ها میان دو قطب اقتصادی جهان شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید