واکنش‌ها به گروگان‌گیری در بورس

دنیای‌اقتصاد : روز گذشته کاربران درباره اتفاق عجیب و غریبی در بورس صحبت می‌کردند. اتفاقی که خیلی‌ها از رخ دادن آن تعجب کرده بودند و آن را گروگان‌گیری می‌نامیدند. ماجرا از این قرار بود که اواسط ظهر حرف و حدیث‌هایی در فضای مجازی ایجاد شد مبنی بر اینکه «حقوقی‌هایی که امروز عرضه داشته‌اند کد معاملاتی‌شان به‌مدت دو هفته مسدود شده است.» عده‌ای از کاربران این خبر را شایعه معرفی کردند اما کاربرانی هم درباره آرژانتین صحبت کردند که در آنجا هم مدتی به مردم اجازه ندادند پول‌هایشان را از بانک خارج کنند.

سعید ابراهیمی، تحلیلگر و فعال بازار سرمایه در همین رابطه نوشت: «کد معاملاتی حقوقی‌ها رو بستن برای برگشت روند بازار رو‌ هم به ویترین افتخارات دوستان اضافه کنید یعنی این همه جلسه آخر هفته‌ای خروجیش واقعا همین تصمیم بوده؟» کاربر دیگری هم نوشت: «شرایط بازار عادی نیست و نیاز به تصمیمات ویژه دارد، بنابراین با اینکه مخالف دخالت در روند معاملات هستم، اما فقط با تدابیر ویژه می‌توان بر ترس بازار چیره شد.» در نهایت اینکه کاربران زیادی به این موضوع واکنش نشان دادند اما یکی از موضوعاتی که اکثر توییت‌ها با محوریت آن نوشته شده بود این بود که ای کاش به جای بستن کدهای معاملاتی، از صحبت‌های بی‌حساب و کتاب برخی از افراد جلوگیری می‌شد اما در نهایت شایعه مسدود شدن کد معاملاتی فروشندگان حقوقی در بازار دیروز تکذیب شد و مدیرعامل بورس گفت در شرایطی ناظر تذکر می‌دهد ولی کد حقوقی‌ها مسدود نمی‌شود.

انتقاد از دخالت آقای سخنران در بورس

یکی از توییت‌هایی که روز گذشته توجه فعالان بازار سرمایه و بورس را در شبکه اجتماعی توییتر به خود جلب کرد، نوشته علی‌اکبر رائفی‌پور بود. این چهره اصولگرا در توییتر خود نوشت: «ظاهرا آقایان می‌خواهند در همین ۹ ماه باقی‌مانده کار مردم و مملکت را یکسره کنند. اجازه خرید سهام به بانک‌های ایرانی، بدترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد؛ به‌خدمت گرفتن قدرت خلق پول (بانک) برای حباب‌سازی (بورس) و تورم افسارگسیخته‌ای که در پس آن رخ خواهد داد.» نوشته او باعث واکنش کاربران شد. یکی از کاربران نوشت: «بازار سرمایه نیازی به پول بانک‌ها ندارد. پول هست زیاد هم هست، اما فعلا در حاشیه بازار پارک شده. این روزها بورس دچار Panic و رفتار هیجانی کاذب است اما با بازگشت اعتماد پول خود حقیقی‌ها برای بورس کافی است.» یکی دیگر از کاربران هم برای او نوشت: «خلق پول ندانسته نوشته‌اید. خلق پول با چاپ پول ممکن می‌شود، لطفا مطالعه کنید. وقتی پول موجود هست و در گردش کارخانه‌ها و تولید می‌افتد سود خلق شده.» برخی از کاربران هم با بازنشر توییت او، نظرشان را درباره نوشته علی‌اکبر رائفی‌پور نوشتند. یکی از این کاربران نوشت: «آره بابا بذارید بانک‌ها همون زمین و ملک بخرن و مسکن گرون بمونه! مبادا پول بانک‌ها به چرخه‌ تولید وارد بشه! مبادا بانک‌ها از خروج بی‌رویه‌ پول از بورس جلوگیری کنند و از رشد پرشتاب‌ ارز جلوگیری کنند.» خیلی‌ها هم به او و هم‌طیف‌هایش خرده گرفته بودند که چرا درباره حوزه‌ای که تخصص ندارند نظر می‌دهند و جو را ملتهب می‌کنند. البته افرادی هم درباره این موضوع نوشته بودند که هر بار بورس روند صعودی دارد، چنین افرادی ناراحت می‌شوند. یکی از این افراد نوشت: «دقت کردید تا بورس میاد گارد صعودی بگیره یکسری آدما از طیف‌های خاص شاکی میشن یهویی؟ دلیلش چیه واقعا؟»

سیل از میراب باهوش‌تر است

یکی دو روزی است که ویدئویی از بخشی از گفت‌وگوی همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. او در این فیلم می‌گوید «وقتی شما تورمی پیش رو دارید، به جای اینکه اجازه بدهید نقدینگی به طرف بازار کالا برود بگذارید به طرف بازار مالی برود. در بازار مالی به هیچ کس آسیب نمی‌زند... هدایت نقدینگی به طرف بازار سرمایه مهم‌ترین روشی است که شما می‌توانید تورم را مهار کنید... بازار سرمایه در سال ۹۸ خودش را بین اقتصاد و تورم گذاشت و اگر این ایجاد نمی‌شد اولین ضربه سنگین را تورم به ما می‌زد.» در همین رابطه روز گذشته داود سوری، اقتصاددان با بازنشر صحبت‌های دارابی، در توییتر نوشت: «همان‌قدر که ادعای اثر مثبت رشد شاخص بر تورم بی‌پایه است، مفهوم هدایت نقدینگی به اینجا و آنجا نیز بی‌مفهوم است. دریچه سد باز است و میراب با بیل به فکر هدایت سیلاب است و از بد ماجرا این سیل از میراب باهوش‌تر است.»

علی سعدوندی

مشاور سرمایه‌گذاری

بازار سرمایه نیازمند تصمیمات جدی است تا وحشت سهامداران جزء التیام یابد: 1- انحصار مجوزها حذف شود. 2- محدودیت‌های دامنه نوسان و حجم مبنا در یک برنامه زمان‌بندی ملغی شود. 3- جهش تولید جدی گرفته شود. 4- محصولات شرکت‌های بورس از شمول مقررات‌زدایی خارج شود. اصلاحات آرایشی بهداشتی در بورس مانند توقیف حقوقی‌های فروشنده، پولی‌سازی شاخص بورس، قشون‌کشی، جلسات مکرر بی‌نتیجه، گفتاردرمانی، دارابازی، دستکاری شاخص و حمایت از صندوق تثبیت بدون کوچک‌ترین شفافیت از قبل شکست خورده است.

نوید قدوسی

فعال بازار سرمایه

گواهی سپرده سکه بنا بود ابزاری برای سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک در زیرساخت امن و مطمئن بورس کالا باشد. امروز تا این لحظه: تقاضا ١٥٠ میلیارد تومان-عرضه کمتر از یک میلیارد تومان. از کار انداختن یک ابزار خوب با وضع دامنه نوسان یک درصدی و عدم پذیرش واقعیات اقتصادی.

مهدی رباطی

رئیس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران

بورس برای حمایت نه به پول صندوق توسعه نیاز دارد، نه خرید حقوقی و نه جلسه با مجلس، همان‌طور که تا اینجا هم بدون هیچ‌کدام از اینها آمد، این اصلاح لازم بود و باید زودتر از اینها رخ می‌داد که داستان دوشیفته شدن بازار و بحث ETF نگذاشت. این اصلاح اگر زودتر رخ می‌داد جنس ریزش هم این نبو‌د. بارها گفته‌ام، مجدد تکرار می‌کنم؛ وظیفه رگولاتور اصلاح‌ ساختارها و قوانین بازار و ناشران است نه وعده حمایت، همان یک درصد صندوق توسعه هم در این بازار بزرگ هیچ است و فقط بدنامی است.

رضا غلامی

پژوهشگر اقتصاد پول و بانک

دوپینگ بورس دوام نخواهد داشت. این اقدامات تنها تنفس مصنوعی برای مدتی کوتاه است که در نتیجه آن فروپاشی حقوقی‌ها تسریع شده یا منابع ملی از دست می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید