سلطه دلار در ایستگاه پایانی؟

بانک آمریکایی گلدمن ساکس نسبت به خطر پایان سلطه دلار بر بازارهای جهانی هشدار داد.
به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، در شرایطی که ویروس کرونا کماکان در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پیشروی می‌کند و قربانی می‌گیرد، کنگره آمریکا به زودی درخصوص تصویب یک بسته حمایتی بزرگ دیگر تصمیم‌گیری خواهد کرد که اعتبار آن احتمالا بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود. با این حال آن طور که بانک گلدمن ساکس، یکی از پنج بانک بزرگ آمریکا هشدار داده، چاپ پول و تزریق بی‌رویه نقدینگی می‌تواند جایگاه دلار را در جهان به شدت تضعیف کند.

در روزهای اخیر دلار در برابر دیگر همتایان مهم جهانی خود به شدت در موقعیت دفاعی قرار گرفته و معامله‌گران نگرانند کنترل تورم آمریکا به زودی از دست بانک مرکزی این کشور خارج شود. طلا که همواره امن‌ترین پناهگاه سرمایه‌داران بوده، اکنون به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است و همین مساله نشان می‌دهد حس اضطراب تا چه حد بر بازارهای مالی حاکم است.  بانک مرکزی آمریکا محدوده تورم را در سطح ۲درصدی هدف‌گذاری کرده است اما انتظار می‌رود با توجه به فشارهای تورمی موجود، سد مقاومتی شکسته شود و آن طور که بانک گلدمن ساکس هشدار داده، این مساله در کنار بر هم خوردن وضعیت تعادلی ترازنامه بانک مرکزی، زیر پای دلار را خالی کند.

شاخص دلار در ماه جولای در بدترین وضعیت یک دهه اخیر خود قرار گرفته و با توجه به اجرایی شدن بسته حمایتی اتحادیه اروپا، ممکن است این وضعیت باز هم بدتر شود.

اکنون نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا از ۸۰ درصد هم عبور کرده و به گفته بانک گلدمن ساکس، این مساله خود می‌تواند فشاری بر روند تورم باشد.

دلار کماکان پرکاربردترین ارز خارجی در تراکنش‌های بین‌المللی است به گونه‌ای که حدود سه چهارم تراکنش‌های بین‌المللی در سطح جهانی تماما بر حسب دلار یا قسمتی از آن بر حسب دلار است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید