فلزات پایه؛ روسفید از نوسان دلاری

دنیای اقتصاد : به‌رغم بیم و امیدهای نرخ ارز آزاد و نیمایی، بازار مس و روی در بورس کالا التهاب شدیدی را تجربه نکرده‌اند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره دلایل این امر نشان می‌دهد مسیر منطقی این بازارها برای خودنمایی واسطه‌ها فضای چندانی باقی نگذاشته است. این رفتار قیمتی به وضوح اثر معکوس قیمت‌گذاری‌های دستوری را نشان می‌دهد، گویی آزادی بازارها خود جلوی نوسان غیرمنطقی قیمت‌ها را گرفته است.
  اثر ارز و خلع ید
در روز هشتم تیرماه نرخ ارز در برخی ساعت‌ها تجربه قیمت بالای ۲۰ هزار تومانی را داشت؛ روند افزایشی در نرخ ارز و همچنین بار روانی خبر خلع ید وزارت صمت از قیمت‌گذاری دستوری فولاد، به رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد منجر شد اما برخلاف تصور رایج بازار خروج این وزارتخانه از قیمت‌گذاری در میان و بلندمدت نه‌تنها رشد قیمت را درپی نخواهد داشت که به ثبات بازار نیز منجر می‌شود و تنها از سود دلالان این بازار می‌کاهد.

  آرامش در بورس؛ آشفتگی در بازار
مشاهدات خبرنگاران «دنیای‌اقتصاد» از روند مبادلات روز یک‌شنبه نشان می‌دهد؛ برخلاف آشفتگی در بازار آزاد محصولات فولادی، رینگ معاملاتی محصولات صنعتی در بورس کالا از آرامش نسبی برخوردار بود. اگرچه همچنان سطح تقاضا برای شمش روی و کاتد مس عرضه شده در بورس کالا فراتر از میزان عرضه بود اما روند کاهشی نرخ ارز مانع از رشد قابل‌توجه قیمت در این محصولات شد. همچنین معاملات شمش روی در بورس کالا نیز با وجود تقاضای دوبرابری نسبت به عرضه اما رشد قیمتی معقولی را تجربه کرد و در واقع آشفتگی بازار ارز نتوانست تاثیر چندانی در این بازارها داشته باشد.

  خلق یک داستان احتمالا تازه
روز گذشته اما مصوبه‌ جدیدی برای تنظیم بازار فولاد مخابره شد که بازهم می‌تواند پیچیدگی‌های این بازار را تعمیق کند. در بند ۵ این دستورالعمل به بحث نرخ‌های پایه (۹۵ درصد بهای فوب صادراتی با احتساب دلار نیمایی) اشاره شده ولی عنوان شده که قیمت خرید برای خریدار داخلی نباید بالاتر از نرخ‌های صادراتی باشد. این مطلب اگرچه در نگاه اول جذاب است ولی احتمالا داستان‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت.

  عامل گرانی در بازار میلگرد
دیروز قیمت اغلب محصولات فولادی در بازار آزاد افزایشی بود به‌نحوی که میلگرد سایز ۱۶ با ۸۰ تومان رشد در هر کیلوگرم با نرخ ۷ هزار و ۹۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. افزایش نرخ دلار در ساعات ابتدایی روز یکشنبه علت اصلی این گرانی بود. علاوه بر این موضوع خبر خروج وزارت صمت، از قیمت‌گذاری دستوری نیز پارامتری مثبت برای رشد قیمتی محصولات فولادی در بازار آزاد بود.

  آرامش ارزی به بازار فلز سرخ رسید
رینگ معاملات کاتد مس در بورس کالا در روز هشتم تیر ماه برخلاف معاملات هفته گذشته از آرامش بیشتری برخوردار بود. درحالی‌که برای عرضه ۴ هزار تنی این محصول تقاضای ۵ هزار و ۳۰۰ تنی به ثبت رسید اما خریداران رقابت چندانی بر قیمت پایه نداشتند. از آنجا که استقبال بی‌نظیر از رینگ معاملات کاتد مس در هفته گذشته از افزایش نرخ دلار نشات می‌گرفت، ایجاد آرامش در این بازار و ورود دلار به فاز کاهش باعث شد تا هجوم خریداران به این بازار نیز کنترل شود در حالی‌که همچنان سطح تقاضا از عرضه محصول بیشتر بود اما خریداران حاضر به رقابت قابل‌توجهی بر قیمت پایه نبودند. در روز هشتم تیر ماه در مجموع ۹۰ تن شمش روی در رینگ معاملات بورس کالا به ثبت رسید که برای این میزان عرضه تقاضایی دو‌برابری به ثبت رسید. قیمت پایه درنظر گرفته شده برای هر تن شمش روی ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که رقابت برای خرید این محصول نرخ نهایی را با ۳/ ۳‌درصد رشد به ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر تن محصول رساند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید