پیش‌بینی آثار منفی کرونا بر بیمه‌ها

گروه‌ شرکت‌ها : پیش‌بینی مدیرعامل بیمه رازی از سال ۹۹ چندان امیدوارکننده نیست. مجید بختیاری گفت: هر زمان حاکمیت با مشکل مواجه شود، یکی از بخش‌هایی که تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، صنعت بیمه است. او با بیان اینکه در دوران چالش وزارت بهداشت رئیس‌کل بیمه مرکزی طی نامه‌ای به شرکت‌های بیمه گفتند باید عوارض خود را زودتر پرداخت کنند، گفت: این پرداختی‌های زودهنگام خود به چالش جدید این صنعت تبدیل شد. به گزارش ریسک نیوز، بختیاری درباره بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیرآن برصنعت بیمه گفت: سال ۹۹ برای اقتصاد ایران سال سختی خواهد بود.
حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم سال آسانی نبود که بدیهی است با این ویروس سختی آن بیشتر خواهد شد.  مدیرعامل بیمه رازی افزود: شاید برخی گمان کنند ویروس کرونا در ظاهر برای شرکت‌های بیمه بدبیاری نداشته است و دلایلی مانند کاهش رفت و آمدها و تصادفات جاده‌ای و کاهش مراجعات مردم به مراکز درمانی را دلیل این ادعا عنوان می‌کنند، اما این‌طور نیست. بختیاری ادامه داد: نمی‌توان این روند را تاثیر مثبت تلقی کرد و دلایل آن نیز بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال این سفرها تقریبا انباشته می‌شوند و بعد از اینکه این ویروس از بین رفت با حجم زیادی انجام می‌شوند، از طرفی عملیات بیمه‌گری در بعضی از رشته‌ها متوقف شده است؛ مثلا در رشته بیمه‌های مسافرتی تقریبا به صفر رسیده، در رشته بیمه‌های زندگی نیز وقتی کشور با بحران مواجه می‌شود قاعدتا مردم در ابتدا به فکر تامین هزینه‌های جاری خود هستند. وی یادآور شد: وقتی در مورد یک بحران صحبت می‌کنید، فرآیند مثبتی پیش روی شما نیست. ممکن است این بحران برای بعضی از بخش‌ها، مثل تولیدکنندگان لوازم بهداشتی یا ضدعفونی‌کننده‌‌ها فرصت ایجاد کند، ولی برای بقیه این‌طور نیست و صنعت بیمه نیز منفک از اقتصاد کلان نخواهد بود. وی از وصول حق بیمه‌های معوقه به‌عنوان چالشی جدید نام‌ برد و توضیح داد: سیستم‌های حمل‌و‌نقل دریایی و زمینی و هوایی کشور متوقف شده‌اند و بابت حق بیمه‌های قبلی و جاری بدهکار هستند و وقتی به آنها مراجعه می‌کنیم به شیوع کرونا اشاره می‌کنند و اینکه نمی‌توانند حق بیمه‌شان را بپردازند؛ حتی مترو و اتوبوسرانی هم هزینه‌های خود را به راحتی پرداخت نمی‌کنند.

بختیاری افزود: وقتی اقتصاد رونق داشته باشد بیمه نیز رونق می‌یابد؛ وقتی اقتصاد شکوفا باشد بیمه نیز شکوفا می‌شود؛ وقتی اقتصاد حال خوبی داشته باشد بیمه نیز حال خوبی خواهد داشت و من فکر می‌کنم سال ۹۹، اقتصاد ایران اقتصاد جان‌داری نخواهد بود و مسائل مربوط به فروش نفت و تحریم‌ها و صادرات غیر‌نفتی نیز صنعت بیمه را متاثر می‌کند و کرونا نیز این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

بختیاری افزود: تعداد افراد درگیر با کرونا، حتی اگر از ارقام کنونی بیشتر هم باشند در مقایسه با حجم زیادی از بیمه‌شده‌های کشور هزینه زیادی را تحمیل نمی‌کنند؛ مثلا قرارداد بیمه تکمیلی کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی بیش از چند میلیون نفر هستند یا قرارداد بنیاد شهید بالای ۲ میلیون نفر هستند و قرارداد آموزش و پرورش بیش از چند میلیون نفر هستند، مخابرات و بانک‌ها عدد بزرگی هستند. از طرفی در مدت زمانی که مراجع درمانی درگیر بیماری کرونا هستند بسیاری از افراد با وجود بیماری به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند به همین دلیل مطب پزشکان و بیمارستان‌ها خلوت است. او ادامه داد: برخی آمارها می‌گوید ۲۰ هزار میلیارد تومان از بیمه‌گذاران‌مان در سراسر کشور مطالبه داریم و اتفاقا ریسک در این بخش است؛ یعنی هر قدر ناشی از این بحران وصول مطالبات دچار گرفتاری شود تاثیرات آن بدتر است؛ مثل مطالبات شما از ناوگان‌های حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی، زمینی، تولیدی و صنعتی که اثر بدی می‌گذارد. بختیاری گفت: هرچند در پرتفوی بیمه‌گران حجم عملیات رشته مسافرتی زیاد بود، اما همین هم صفر شد، رشته‌ باربری هم همین وضعیت را دارد و به شدت کاهش یافته است.  مدیرعامل بیمه رازی با بیان اینکه فراموش نکنیم شرکت‌های بیمه همواره معتقد بودند که عوارض اختصاص‌یافته به بیمه‌های شخص ثالث به نهادهای مختلف، مناسب نیست و خواستار تغییر این رویه بودند، گفت: امروز به‌دلیل بحران موجود و ضرورت همراهی با نهادهای مختلف، باید این عوارض را هر چه زودتر پرداخت کنند. بنابراین با این خروج نقدینگی تضعیف بنیه مالی شرکت‌های بیمه تضعیف خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید