سقوط نفت به قعر قیمتی از سال ۲۰۱۶

دنیای‌اقتصاد : با گذر از بدترین هفته نفت از سال ۲۰۰۸، بازار طلای سیاه در ابتدای هفته جاری به ضعیف‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ سقوط کرد. در معاملات روز دوشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) نفت برنت با سقوط ۱۰ درصدی معادل ۳۶/ ۳ دلار در قیمت ۵/ ۳۰ دلار بر بشکه معامله شد. همچنین نفت خام آمریکا با بیش از ۷ درصد کاهش معادل ۳۱/ ۲ دلار به کانال ۲۹ دلار در هر بشکه وارد شد.
ریزش قیمت نفت در حالی اتفاق افتاد که فدرال‌رزرو آمریکا مشوق‌های مالی عظیمی را برای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده از شیوع کرونا اعلام کرده است. براساس گزارش بلومبرگ، فدرال‌رزرو علاوه بر کاهش نرخ بهره بانکی تا نزدیک به صفر درصد، قصد دارد دست‌کم ۷۰۰ میلیارد دلار به دارایی اوراق قرضه خود اضافه کند. اما این مشوق‌ها به نظر تاثیر معکوس بر فعالان بازار نفت گذاشته و آنها را به وحشت انداخته است. براساس این گزارش، به‌دلیل تمهیدات جهانی در محدود کردن عبور و مرور برای کنترل شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای سوخت جت، بنزین و گازوئیل به‌شدت کاهش یافته است. همین‌طور در بازار آتی‌ها، سطح قیمتی بنزین به کمترین میزان از سال ۲۰۰۵ رسیده است.

تحلیلگران بازار نفت بر این باورند چشم‌انداز تیره و تار تقاضا برای نفت منجر به سقوط ارزش این کامودیتی شده است. در همین راستا، انتظار می‌رود شیوع کرونا باعث رقم خوردن بزرگ‌ترین انقباض سالانه تقاضای جهانی نفت شود. علاوه بر تقاضا، مازاد عرضه شش ماهه هم ممکن است به بیشترین سطح خود در تاریخ نفت برسد. آی اچ اس مارکیت در این‌باره گفته است به علت سقوط تقاضا و سیاست روانه کردن نفت ارزان به بازار از سوی عربستان، امکان این وجود دارد بزرگ‌ترین مازاد عرضه تاریخ در نیمه اول سال‌جاری میلادی ثبت شود. به گفته این منبع خبری، در صورت ادامه جنگ نفتی عربستان و روسیه و رکود جهانی ناشی از همه‌گیری کرونا، مازاد نفت می‌تواند به ۸۰۰ میلیون تا ۳/ ۱ میلیارد بشکه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ برسد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید