احتمال کاهش تقاضای طلای چین

دنیای اقتصاد : طلا در بازار جهانی در روز چهارشنبه تقریبا روز آرامی را پشت سر گذاشت. فلز زرد با ۰۷/ ۰ درصد کاهش ارزش به قیمت ۱۵۶۶ دلار رسید. شاید سر نخ بلاتکلیفی طلا را بتوان توسط اطلاعات جدیدی که از ویروس کرونا به بازار مخابره شده است، جست‌وجو کرد. یکی از مسوولان ارشد بهداشتی در چین اعلام کرده است، احتمالا اپیدمی ویروس کرونا تا ماه آوریل- مصادف با فروردین - به پایان برسد؛ موضوعی که تا حدودی می‌تواند نا اطمینانی‌ها را کاهش دهد. ولی هنوز پرسش‌های زیادی در مورد میزان عواقب اقتصادی این ویروس بر اقتصاد جهان وجود دارد. آخرین آمار تعداد مبتلایان روزانه نیز نشان می‌دهد، که مقدار افزایش روزانه به کمترین مقدار از ۳۱ ژانویه رسیده است، اما تعداد کشته‌شدگان به بیش از ۱۱۰۰ نفر افزایش یافته است.

از سوی دیگر در روز سه‌شنبه جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در اظهاراتی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت که وضعیت اقتصادی این کشور اکنون مناسب است. البته پاول در ادامه اظهارات خود درباره خطرات اقتصادی بالقوه ویروس کرونا و سلامت اقتصاد در بلند مدت نیز هشدار داد. ولی اظهارات پاول فعلا این سیگنال را به بازار مخابره می‌کند، که احتمالا در آینده‌ای نزدیک بانک مرکزی این کشور تصمیمی برای کاهش نرخ بهره ندارد. بسیاری از معامله‌گران بازار جهانی امیدوار بودند که به دلیل عواقب احتمالی ویروس کرونا، فدرال رزرو تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد. اما به نظر می‌رسد آمارهای اقتصادی آمریکا در ماه دسامبر، مقامات فدرال‌رزرو برای ثابت نگه‎داشتن نرخ بهره را مصمم‌تر از پیش کرده است. در صورت ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، طلا از سوی اهرم پولی پشتیبانی نخواهد شد. از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند که افزایش قیمت‌های داخلی طلا در کنار افزایش نااطمینانی‌ها برای اقتصاد چین و احتمال کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور، سبب کاهش تقاضای طلا توسط دومین قطب اقتصادی دنیا خواهد شد.

کاهش تقاضای طلای چین

تحلیلگران معتقدند که واردات طلا توسط چین که در ماه دسامبر ۲۰۱۹، آخرین ماه سال میلادی، تنها یک اتفاق موقت بود؛ اتفاقی که به احتمال زیاد قبل از کاهش تقاضای چین به دلیل نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی رخ دهد. موسسه Capital Economics واردات طلای چین را که در حدود ۱۵۰ تن بود، اتفاقی دانست که امکان تکرار آن دیگر وجود ندارد. الکساندر کوزول‌رایت اقتصاددان این موسسه در این مورد عنوان کرد: آخرین آمار مراجع گمرکی چین نشان می‌دهد که واردات طلا در ماه دسامبر، بر اساس روند ماهانه، به سه‌برابر رسیده است. یکی از عوامل این افزایش تقاضا، افزایش فصلی برای جواهرات در آستانه سال نو میلادی بود. اما کارشناسان این نهاد اقتصادی معتقدند که به دلیل افزایش قیمت‌های محلی قیمت طلا و کاهش رشد اقتصادی چین ناشی از شیوع ویروس کرونا، این افزایش تقاضا برای طلا نمی‌تواند ادامه‌دار باشد. کوزول‌رایت در این باره اضافه کرد: در آینده ما انتظار داریم که قیمت‌های داخلی در هند افزایش پیدا کند و این موضوع با کاهش رشد اقتصادی چین همراه باشد؛ اتفاقاتی که منجر به کاهش تقاضای فیزیکی طلا در سال ۲۰۲۰ شود.

این گزارش نشان می‌دهد که، حتی اگر شیوع ویروس کرونا نیز کنترل شود، رشد اقتصادی چین در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند که در آینده‌ای نزدیک نمی‌توان انتظار داشت که واردات طلای چین دوباره احیا شود. موسسه گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی چین کاهش داد و از عدد ۸/ ۵ درصد به ۲/ ۵ درصد تغییر داد. اولین نشانه‌های کاهش تقاضای طلا در چین در ماه مه ‌سال ۲۰۱۹ رخ داد، زمانی که بر اساس پول این کشور قیمت طلا افزایش یافت و در نتیجه تقاضا در فصل دوم سال ۲۰۱۹، در حدود ۲۷درصد کاهش یافت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید