ابهام در واکنش فدرال‌رزرو به کرونا

دنیای اقتصاد : هر اونس طلا در روز سه‌شنبه، بعد از اینکه چهار روز متوالی افزایش قیمت را تجربه کرده بود، با کاهش ۱۶/ ۰ درصدی به قیمت ۱۵۶۹ دلاری رسید. طلا در چهار روز کاری قبل از روز سه‌شنبه مجموعا و به دلیل افزایش نگرانی از افزایش تلفات ویروس کرونا در چین، بیش از یک درصد افزایش ارزش داشت. سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازارهای جهانی اکنون در انتظار سخنرانی جرومی پاول رئیس فدرال‌رزرو آمریکا هستند، که قرار است قبل از نشست کنگره ایراد شود. به احتمال بسیار بالا در این سخنرانی سیگنال‌های مهمی به بازار در مورد تصمیم فدرال‌رزرو در مورد کاهش یا عدم کاهش نرخ بهره به بازارها مخابره خواهد شد.
به‌طور کلی یکی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیر گذار در بازارها، در بحبوحه نگرانی‌های ناشی از کاهش رشد اقتصاد جهانی در اثر شیوع ویروس کرونا، نحوه واکنش بانک‌های مرکزی مهم دنیا از جمله فدرال‌رزرو به این نگرانی‌هاست؛ بسیاری انتظار دارند، که در صورت وخیم شدن عواقب اقتصادی این ویروس، بانک‌های مرکزی دست به سیاست‌های انبساطی از جمله کاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی به بازار بزنند. اقدامی که هفته گذشته توسط بانک مرکزی چین صورت گرفت و کارشناسان بر این باورند که احتمالا در آینده‌ای نزدیک نیز بانک خلق چین سیاست‌های انبساطی جدیدی را اجرا کند. از سوی دیگر نیز، یکی از عوامل کاهش قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی، تغییر جهت سرمایه‌ها به سمت دلار بوده است. شاخص دلار به همین دلیل در سقف چهار ماهه خود قرار دارد.

  دلیل تقاضای بالای دلار
طلا در حالی در روز سه‌شنبه با کاهش قیمت روبه‌رو شد که از نظر کارشناسان، جریان عمده تقاضا برای دارایی‌های بدون ریسک، در نااطمینانی‌های مربوط به ویروس کرونا، در روزهای اخیر به سمت دلار آمریکا حرکت کرده است و باعث جهش شاخص دلار به سقف چهارماهه خود شده است. این افزایش تقاضا برای دلار بعد از افزایش تعداد کشته شده‌های ویروس کرونا اتفاق افتاد. در حقیقت با افزایش بیش از ۱۰۰ نفر به تعداد تلفات این بیماری، تردید‌ها درباره اینکه کارخانه‌های چینی با چه سرعتی به جریان تولیدی خود بازمی‌گردند، افزایش پیدا کرده است. شاخص دلار در هفته گذشته در حدود ۳۲/ ۱ درصد افزایش ارزش داشت و در هفته جاری نیز تاکنون ۱۶/ ۰ درصد صعود کرده است، و اکنون به مقدار ۸۲/ ۹۸ واحد رسیده است. یکی از دلایل بیشتر بودن تقاضا برای دلار نسبت به طلای جهانی در هفته گذشته وضعیت مناسب آمارهای اقتصاد آمریکا در ماه‌های اخیر بوده است.

در همین راستا، شعبه فیلادلفیا فدرال‌رزرو اعلام کرده است که ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره برای فدرال‌رزرو به دلیل داده‌های مثبت اقتصاد این کشور، کار چالش‌برانگیزی نیست.در آمریکا هم خبر می‌رسد که کارشناسان اقتصادی این کشور بر این عقیده‌اند که عواقب اقتصادی ویروس کرونا بر اقتصاد داخلی ایالات متحده کمتر از آن چیزی است که برآورد می‌شد.در روزهای اخیر نیز دو سیاست‌گذار فدرال‌رزرو، تاکید کرده‌اند که احتمالا ویروس کرونا نمی‌تواند باعث تغییر جهت حرکت اقتصاد آمریکا شود. البته اکنون بسیاری در بازارها در انتظار سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا قبل از کنگره هستند. بسیاری بر این باورند که احتمالا پاول، به‌‌رغم تایید خطرات بالقوه شیوع ویروس کرونا در چین بر اقتصاد آمریکا، نسبت به چشم انداز اقتصادی ایالات متحده خوش‌بین باشد. به هر حال طلا نسبت به هرگونه کاهشی در نرخ بهره یک بانک مرکزی مهم، به ‌خصوص فدرال‌رزرو، بسیار حساس است. کاهش نرخ بهره در حقیقت هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش داده و در نتیجه تقاضا برای این پناهگاه امن دارایی افزایش خواهد یافت.اگر در آینده‌ای نزدیک و بر خلاف انتظارات شاهد کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو باشیم، تقاضای طلا افزایش خواهد یافت و بازار شاهد افزایش قیمت فلز زرد به سطوح بالاتر خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید