عرضه اولیه دیگری برای فعالان سهام

دنیای‌اقتصاد : روز گذشته شاخص کل بورس تهران طی یک ساعت نخست معاملات حدود ۲۷۰۰ واحد رشد کرد. اما بعد از این ساعت مسیر دماسنج اصلی بازار سهام نزولی شد تا آنجا که در پایان ساعت کاری بورس تهران این نماگر با عقب‌نشینی ۹۰۰ واحدی نسبت به سقف روزانه، شاهد رشد ۱۷۷۶ واحدی در قیاس با روز شنبه بود. نکته جالب توجه در روز گذشته معاملات گروه ساخت خودرو و قطعات و تعیین تکلیف افزایش سرمایه لیدر این گروه، یعنی «خودرو» بود.
خودروسازان روز گذشته باز هم در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفتند به‌طوری‌که این صنعت حدود ۴۷۸ میلیارد تومان از ۳ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران را به خود اختصاص داد. پس از متوقف شدن برخی سهم‌های خودرویی به‌دنبال رشد ۵۰ درصدی قیمت این سهم‌ها عرضه‌ها در این نمادها تشدید شد و در سوی دیگر تقاضا نیز توان مقابله با عرضه‌ها را نداشت و همین موضوع باعث شد که سهام خودروسازان عقب‌نشینی نسبی را از قله‌های تاریخی تجربه کند. به‌طوری‌که در روز شنبه بسیاری از نمادهای خودرویی با صف فروش مواجه بودند اما صف فروش سهام ایران‌خودرو در پایان معاملات این روز جمع شد. همین موضوع احتمال رشد دوباره سهام این شرکت و به‌دنبال آن دیگر نمادهای خودرویی را در معاملات دیروز پررنگ کرده بود. این اتفاق نیز رخ داد و حتی سهام ایران‌خودرو تا نزدیکی سقف قیمتی روزانه نیز پیش‌رفت با این حال در ادامه فشار عرضه‌ها بیشتر شد و این سهم نیز از سقف قیمتی روزانه عقب نشست، به‌طوری‌که «خودرو» در پایان بازار در سطوح قیمتی منفی معامله می‌شد. به همراه سهام ایران‌خودرو دیگر نمادهای خودرویی نیز مسیر نزولی در پیش گرفتند. در این میان صف خرید برای سهام پارس خودرو از نکات عجیب بازار روز گذشته بود که البته چند بار این صف خرید عرضه شد.

پس از ساعت معاملات بورس تهران «خودرو» پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه این شرکت را منتشر کرد. طبق این اطلاعیه ایران‌خودرو تصمیم به افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی دارد. برمبنای گزارش اعلامی، منابع تامین این افزایش سرمایه ۳۰ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومانی از مازاد تجدید ارزیابی، حدود ۷۱۰۰ میلیارد تومان زمین، حدود ۲۱۸۰ میلیارد تومان ساختمان، ۱۰ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان ماشین‌آلات و ۱۱ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های ایران‌خودرو بوده است. افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی این شرکت درحالی است که پیش‌تر برخی از تحلیلگران ارقام بیشتری را برای تجدید ارزیابی «خودرو» پیش‌بینی می‌کردند. در همین راستا می‌توان این نکته را خاطرنشان کرد که دلیل اصلی رشد ارزش بازار ایران‌خودرو طی سال‌جاری همین افزایش سرمایه بوده است. با این اوصاف باید تا بازگشایی معاملات امروز در بورس تهران منتظر ماند و دید واکنش بورس‌بازان به پیشنهاد هیات‌مدیره چه خواهد بود.

از دیگر نکات جالب‌توجه در معاملات دیروز، قرار گرفتن گروه فرآورده‌های نفتی در جایگاه دومین صنعت بورس با بیشترین ارزش معاملات روزانه بود. این صنعت که تنها ۸ نماد زیرمجموعه دارد در روز گذشته ۳۱۶ میلیارد تومان معامله شد تا بالاتر از صنایع بزرگی مانند محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها قرار بگیرد. البته حدود ۱۹۱ میلیارد تومان از این رقم متعلق به معاملات «شتران» بود. این حجم از اقبال به پالایش نفت تهران موجب شد تا این نماد در بخش عمده‌ای از ساعات معاملاتی دیروز با صف خرید همراه باشد و در نهایت نیز رشد ۵/ ۴ درصدی ارزش بازار را تجربه کند. البته به‌دلیل افت قیمت نمادهایی مانند «شبندر»، «شبریز» و «شسپا» شاخص این صنعت در پایان بازار تنها ۲/ ۰ درصد بیشتر شد.

بعد از عرضه اولیه «وآوا» در اولین روز آبان ماه دیگر عرضه اولیه‌ای در بازار سهام نداشتیم تا هشتمین روز ماه جاری که «فروی» در فرابورس ایران برای اولین بار عرضه شد. به‌نظر می‌رسد بعد از این تاریخ بار دیگر شاهد به‌کار افتادن موتور عرضه‌های اولیه هستیم. به‌طوری‌که هفته گذشته شاهد عرضه اولیه «کلر» در فرابورس ایران بودیم و امروز (دوشنبه) هم ۵ درصد از سهام گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان» در فرابورس ایران عرضه می‌شود. در این عرضه اولیه ۵۰۰ میلیون سهم با سقف قیمت ۵/ ۵۶۲ تومانی عرضه می‌شود. در همین راستا در صورت مشارکت ۳/ ۱ میلیونی در این عرضه اولیه به هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر ۳۸۵ سهم معادل ۲۱۷ هزار تومان تخصیص خواهد یافت.

در همین راستا به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران، درباره برنامه بورس تهران برای عرضه اولیه شرکت‌های جدید گفت: با توجه به نهایی شدن گزارش‌های مالی شرکت پدیده شیمی قرن، مقرر شد چهارشنبه هفته آینده ۱۰ درصد از سهام این شرکت در بازار دوم معاملات عرضه اولیه شود. وی با اشاره به سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی این شرکت ادامه داد: ارزش‌گذاری هر سهم «اکتیو» در مراحل پایانی بوده و بعد از نهایی شدن، محدوده قیمتی و سهمیه هر کد معاملاتی طبق اطلاعیه‌ای اعلام خواهد شد.

این مقام مسوول در مورد عرضه‌های بعدی بورس تهران، وضعیت شستا و اینکه آیا شرکت دیجی‌کالا درخواست پذیرش به بورس داده یا خیر توضیح داد: علاوه بر عرضه اولیه چهارشنبه آینده، احتمالا یک شرکت دیگر در اسفندماه به جمع شرکت‌های تازه‌وارد خواهد پیوست. گودرزی افزود: هلدینگ شستا هم به‌صورت مشروط پذیرش شده و باید برخی تعهدات و اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی ۶ ماهه دریافت و بررسی شود. بنابراین نمی‌توان زمانی را برای عرضه اولیه این شرکت اعلام کرد. وی ادامه داد: در مورد شرکت دیجی‌کالا هم صحبت‌های شفاهی هم با بورس و هم با فرابورس انجام شده اما تا زمان بررسی صورت‌های مالی و تطبیق با شرایط پذیرش، نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید منتظر بررسی‌ها بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید