بورس سدی مقابل قاچاق سوخت / تامین مالی طرح های جدید صنعت نفت از طریق بازار سرمایه

بیژن زنگنه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تحریم‌های نفتی گفت: هرچند در صنعت نفت با دشواری‌های زیادی روبرو هستی اما با تدابیری، این صنعت را به کمک دولت و سران سه قوه، اداره کردیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وزیر نفت عنوان کرد: تلاش می‌کنیم طرح‌ها را بیشتر با اتکای تجهیز منابع از طریق بورس و بازار سرمایه، جلو ببریم  تا فعالیت صنعت نفت ادامه داشته باشد.
وی درباره میادین مشترک نفت و گاز هم گفت: در پارس جنوبی، عملکرد بسیار درخشانی داشتیم. توانستیم از تولید ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۶۷۰ میلیون متر مکعب در سال جاری برسیم .
زنگنه با اشاره به اینکه  خوشبختانه تولید روزانه گاز ما از قطر جلوتر است، ادامه داد:در غرب کارون که میدان‌های مشترک با عراق داریم تولید را از سال ۹۲ تا کنون ۵ برابر کردیم و کاهش تولید ناشی از تحریم‌ها را در خارج از میادین مشترک انجام می‌دهیم.
وی اضافه کرد: در فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی  با شرکت توتال و چینی‌ها و پتروپارس قرارداد داشتیم، ابتدا توتال و سپس چینی‌ها از اجرای طرح، کنار رفتند و در نهایت، شرکت ایرانی پتروپارس در حال اجرای این طرح است و به زودی کارهای حفاری را در آن جا آغاز می‌کند و امیدواریم در همین دولت، تولیدات را از بخشی از فاز ۱۱ داشته باشیم.
وزیر نفت گفت: میدان مشترک گازی فرزاد B که با عربستان سعودی مشترک است در حال رسیدن به سر و سامان است و میدان آذر در استان ایلام هم در حال تولید است که امیدواریم تولید آن افزایش یابد و دو برابر شود.
زنگنه با بیان اینکه قرارداد میدان‌های مشترک پایدار غرب و آبان هم بسته شده است، گفت: تقریبا همه میادین مشترک سر و سامان گرفته اند.
وی ادامه داد: معمولا تولید در میادین مشترک، یکسان نیست و در برخی اوقات به علت میزان سهمی که در طرف مقابل وجود دارد میزان تولید هم متفاوت می‌شود. مثلاً در میدان فروزان، بیشتر میدان در طرف عربستان است بنابراین در آن جا نمی‌شود مساوی تولید کرد، اما تا آنجایی که ممکن است از این میدان برداشت می‌کنیم.
زنگنه با تاکید بر اینکه کار لایه نفتی پارس جنوبی، بسیار پیچیده است، افزود: اکنون با شرکت ایرانی در حال بستن قرارداد در این زمینه هستیم. بخشی از هزینه اجرای این طرح از طریق صندوق توسعه و بخشی هم از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از افتخارات ما مهار گازهای همراه نفت است، اضافه کرد: بزرگترین تاسیسات برای جمع آوری، فرآورش و جداسازی گازهای همراه نفت به نام تاسیسات بیدبلند ۲, با سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در نزدیک بهبهان، امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
زنگنه ادامه داد: این تاسیسات، ظرفیت پالایش و تفکیک روزانه حدود ۵۷ میلیون متر مکعب گاز همراه را دارد که از طریق آن فقط حدود سه و ۴ دهم میلیون تن خوراک پتروشیمی استخراج می‌شود و این موضوع تحول بزرگی در توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه خوزستان، گچساران ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه بیدبلند، مرکز فرآوری و جمع آوری گازهای همراه نفت منطقه خوزستان است، افزود: به موازات آن قراردادهایی با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون بستیم و  گازهایی که در شرق کارون می‌سوزد با تمهیدات مهندسی شده به بیدبلند منتقل می‌شود.
وی اضافه کرد: ان جی ال هم با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در غرب کارون در حال ساخته شدن است. همچنین ان جی ال در منطقه دهلران, ۴۰ درصد پیشرفت دارد که اواخر سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد و گازهای آن منطقه را جمع آوری می‌کند.
زنگنه با اشاره به اینکه برای جمع آوری گازهای همراه خارک نیز در حال تصمیم گیری هستیم، گفت: اجرای این طرح، موجب از بین رفتن آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین ایجاد ثروت بزرگی برای تامین خوراک و اشتغال صنایع پایین دستی می‌شود.
وزیر نفت گفت: بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش خوراک‌های تولیدی ناشی از گازهای همراه نفت است.
زنگنه درباره فروش نفت خام و فرآورده‌های آن در بورس هم گفت: فروش نفت خام در بورس نسبت به فروش فرآورده‌های آن کار پیچیده‌ای است.
وی ادامه داد: فرآورده‌های نفتی به خوبی در بورس خرید و فروش و به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، شمال عراق و ارمنستان صادر می‌شود.
زنگنه افزود: برای فروش نفت خام در بورس، انعطاف زیادی به خرج دادیم، اما پیچیدگی آن موجب شد در این زمینه به خوبی عمل نشود و تلاش می‌کنیم تا انعطاف بیشتری در عرضه میعانات گازی پارس جنوبی نشان دهیم.
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون مصرف بنزین در کشورمان ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است، گفت: پول ناشی از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت با تامین ذخایر داخلی است، افزود: در صادرات بنزین مشکلی نداریم. مصرف بنزین بعد از سهمیه بندی، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف بنزین دوباره افزایش خواهد یافت.
زنگنه با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود ۳ سال عقب بیفتد، افزود: اگر مصرف بنزین به صورت قبل ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ باید دوباره بنزین وارد می‌کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادر کننده بنزین در اوپک هستیم. همچنین ساز و کار بازار سرمایه و عرضه بنزین و سوخت در بورس انرژی قاچاق را کاهش داده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید