نفت در انتظار عوامل بنیادین

دنیای‌اقتصاد : پس از پشت‌سر گذاشتن هفته‌ای پرتنش، بازار نفت در انتظار نمود عوامل بنیادی، هفته جاری را با ثبات در معاملات آغاز کرد. در معاملات روز دوشنبه، دو نفت شاخص برنت و WTI رشد ناچیز چند سنتی را به‌خود دیدند.
براساس گزارش بلومبرگ، بهای نفت برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) با افزایش ۶ سنتی نسبت به پایان معاملات روز جمعه توانست به کانال ۶۵ دلار بازگردد. همچنین نفت‌خام آمریکا با ۱۰ سنت افزایش در قیمت ۱۴/ ۵۹ دلار بر بشکه معامله شد. هفته گذشته نفت برنت به‌واسطه نگرانی از دست دادن بخش بزرگی از عرضه جهانی در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا و حمله موشکی به پایگاه آمریکایی در عراق، سطح ۷۵/ ۷۱ دلار بر بشکه را لمس کرد اما به‌سرعت تمام دستاورد چند روزه‌اش را از دست داد و به زیر ۶۵ دلار سقوط کرد. همچنین نفت شاخص آمریکا در مجموع سقوطی ۴/ ۶ درصدی را طی یک هفته تجربه کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت هفتگی از اواسط جولای بود. قیمت‌ها الان به سطوح اواسط دسامبر بازگشته‌اند؛ پیش از به‌شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی ایران. به عقیده کارشناسان رفع نسبی نگرانی‌ فعالان نفت از وقوع رویارویی همه‌جانبه بین ایران و آمریکا و پالس‌های مثبت از دو طرف ماجرا که به عدم تمایل آنها به تقابل مستقیم تعبیر شد، منجر به کاهش شدید قیمت‌ها و تثبیت روی سطوح کنونی شده است.

با رفع نگرانی‌ها، حال معامله‌گران در انتظار عوامل بنیادین بازار به‌سر می‌برند و این موضوع خود به بازگشت ثبات در بازار نفت کمک کرده است. آمریکا و چین رسمیت بخشیدن به توافق تجاری خود را در هفته جاری در دستور کار قرار داده‌اند که می‌تواند نویدبخش افزایش تقاضا برای نفت به‌خصوص از سوی چین باشد هرچند برخی تحلیلگران نسبت به تاثیر این توافق در افزایش قیمت نفت ابراز تردید می‌کنند و می‌گویند زمزمه‌های توافق آمریکا و چین در یکی، دو ماه گذشته به رشد بازار نفت کمک کرده‌است و دیگر توانی برای افزایش بیش‌از پیش قیمت ندارد. از سوی دیگر افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کشور‌هایی چون برزیل، گینه و نروژ این خوش‌بینی را به‌وجود آورده است که در صورت بروز هرگونه اختلال در عرضه نفت کشور‌های خاورمیانه که حدود یک‌سوم نفت دنیا را تامین می‎کنند، منابع دیگری برای جبران وجود دارد، در عین حال نباید احتمال بازگشت ریسک‌های ژئوپلیتیک به بازار نفت و تحت‌تاثیر قرار دادن آن لااقل در کوتاه‌مدت را نادیده گرفت.در این میان سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات پیش‌بینی توام با خوش‌بینی نسبت به نبود مازاد عرضه درآینده دارد و به روزنامه الشرق‌الاوسط گفته به‌دلیل کاهش تنش‌ تجاری بین چین و آمریکا تقاضای نفت رو‌‌به‌بهبود است و در بلندمدت نگرانی وجود ندارد. با این حال المزروعی تاکید کرد وضعیت بازار نفت در کوتاه‌مدت به‌علت کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت نگران‌کننده است. وزیر انرژی عربستان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان نیز در یک کنفرانس بین‌المللی در این کشور گفته است تمام توان خود را برای تضمین ثبات بازار نفت به‌کار خواهد بست. با توجه به‌توافق اوپک پلاس برای تعمیق ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس، نقش عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا حائز اهمیت است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید