روز پرتقاضای بورس تهران

دنیای اقتصاد : در دومین جلسه پی‌درپی بورس تهران که دامنه نوسان قیمتی به ۲ درصد محدود شده بود شاهد اقبال بالای معامله‌گران برای خرید سهام بودیم. در این روز شاخص کل بورس تهران با رشد ۶ هزار واحدی همراه شد. البته به گفته مسوولان بورس تهران این محدودیت از روز جاری برچیده خواهد شد و دامنه نوسان قیمتی به ۵ درصد بازخواهد گشت. روز گذشته همگام با رشد ۷/ ۱ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران، نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد نیز توانست صعودی مشابه و ۷/ ۱ درصدی را تجربه کند.
بهبود نسبی تهدیدهای سیاسی در کنار محدودیت ۲ درصدی دامنه نوسان در روز گذشته موجب شد تا شاهد ایجاد صف‌های خرید گسترده برای سهم‌ها باشیم. به طوری که روز گذشته از ۳۱۴ نماد معاملاتی بورس تهران در پایان ساعت کاری بازار تنها دو نماد تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) نبودند. مجموع ارزش این صف‌های خرید در حالی به رقم ۲ هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) تنها ۸۷۵ میلیارد تومان بود. به عبارتی دیگر محدودیت بیشتر دامنه نوسان موجب شد روز گذشته شاهد قفل شدن معاملات سهام و افت ارزش معاملات خرد به سطوح کمتر از یک هزار میلیارد تومانی بعد از ۳۴ جلسه معاملاتی باشیم.

فلزات اساسی در روز گذشته با ۲۰۱ میلیارد تومان معامله، در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در همین راستا شاخص این صنعت نیز با رشد ۲/ ۱ درصدی همراه شد. همچنین ارزش بازار ۱۶ نماد از ۱۹ نماد معاملاتی این گروه در بورس تهران با رشد ۲ درصدی همراه شد. به نظر می‌رسد محدود شدن رشد شاخص این صنعت به ۲/ ۱ درصد در پی غیبت «فولاد»، بزرگ‌ترین نماد این گروه، در معاملات روز گذشته باشد. همچنین تنها نماد بورس تهران که در روز گذشته با افت ارزش بازار مواجه شد «فپنتا» یکی از زیرمجموعه‌های این صنعت بود. در پی تحریم‌های جدید آمریکا که این بار صنعت فولاد کشور را هدف گرفته است، روز گذشته فولاد مبارکه اصفهان در کدال اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد: به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری داخلی و خارجی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا  علیه شرکت‌های فولادسازی به استحضار می‌رساند شرکت فولاد مبارکه اصفهان به همراه شرکت زیرمجموعه خود از سال گذشته و پس از قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه، اقدام به اتخاذ استراتژی‌های مناسب در حوزه‌های مختلف عملیات شرکت کرده و با توجه به اقدامات اجرایی صورت پذیرفته در این زمینه، تصمیم یادشده تاثیری بر سود هر سهم این شرکت نخواهد داشت. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد بااهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.

«کاوه» نیز دیگر نمادی بود که طی روز گذشته اطلاعیه شفاف‌سازی خود را روی سامانه کدال قرار داد. طبق اطلاعیه فولاد کاوه جنوب کیش این شرکت طی ۹ ماهه نخست سال ۸۴ درصد از مبلغ فروش پیش‌بینی شده را پوشش داده است. در همین راستا با توجه به افزایش راندمان تولید و فروش و همچنین افزایش نرخ جهانی شمش فولاد و نرخ ارز در سامانه نیما «کاوه» برآورد مبلغ فروش تا پایان سال مالی ۱۳۹۸  را به ۵ هزار و ۲۹۲ میلیارد و ۶۶ میلیون تومان افزایش داده است.

«ونیکی» نیز روز گذشته طی اطلاعیه‌ای خبر از خرید ۲۷ درصد از سهام شرکت شیمی بافت داد. طبق اطلاعیه شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، مبلغ این قرارداد ۳۲۳ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان است. طبق قرارداد «ونیکی» با بانک اقتصاد نوین برای خرید سهام شرکت شیمی بافت، ۲۰ درصد از مبلغ مذکور به صورت نقد و ۸۰ درصد آن طی ۶ قسط در ۳ سال پرداخت خواهد شد. «ونیکی» روز گذشته صف خرید سنگینی را تجربه می‌کرد اما به دلیل عدم عرضه سهم، به اندازه حجم مبنا معامله نشد و در نهایت به رشد ۶/ ۰ درصدی قیمت پایانی (متوسط قیمت سهم در طول یک جلسه معاملاتی) بسنده کرد.

ایران ارقام نیز در روز گذشته اطلاعیه‌ای در سامانه کدال بارگذاری کرد و توضیح داد پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به استحضار می‌رساند بر اساس مصوبه صورتجلسه هیات‌مدیره به شماره ۱۰-۹۸ مورخ ۱۲آذر ۹۸ با توجه به امکان استفاده از معافیت مالیات در صورت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی تا پایان سال ۹۸ و عدم تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت در سالیان گذشته، هیات مدیره با انجام افزایش از این محل موافقت کرد و انجام تشریفات قانونی برای انجام این موضوع را به تصویب رساند.

از دیگر اخبار روز گذشته می‌توان به درج دو سررسید اسناد خزانه با ۴۰ میلیون اوراق قابل معامله در سامانه معاملات اشاره کرد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از درج دو نماد اسناد خزانه اسلامی در سامانه پس از معاملات خبر داد. بر اساس این گزارش، در مجموع نمادهای «اخزا۸۱۷» و «اخز۸۱۸» با ۴۰ میلیون اوراق از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در سامانه پس از معاملات درج شدند تا شرایط برای عرضه آنها در شرکت فرابورس مهیا شود. در حال حاضر بازار بدهی فرابورس ایران میزبان ۳۱ سررسید مختلف از اوراق خزانه اسلامی است.

همچنین دیروز شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران) از برنامه افزایش سرمایه ۲۰ درصدی از دو محل خبر داد. براین اساس، «خکار» اعلام کرد در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۵۰ به ۶۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت حاضر در بازار اول معاملات بورس از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته اعمال خواهد شد تا قادر به افزایش مبلغ سرمایه شرکت در راستای قوانین و ضوابط سازمان بورس و اصلاح ساختار مالی شود. جایگاه دوم صنایع برتر بورسی (از منظر بیشترین ارزش دادوستدها) روز گذشته به گروه محصولات شیمیایی اختصاص یافت. نکته جالب توجه در این بین معاملات گروه ساخت خودرو و قطعات بود. خودروسازها که همیشه از صنایع پرمعامله بورس تهران بودند روز گذشته تنها ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معامله شدند.

به نظر می‌رسد این افت شدید ارزش معاملات صنعت خودرو در پی صف خریدهای بسیار سنگین نمادهای زیرمجموعه آن و عدم عرضه سهام از سوی سهامداران این گروه باشد. همچنین از نمادهای اثرگذار بر دماسنج اصلی بورس تهران طی معاملات روز گذشته می‌توان به «فارس» اشاره کرد. بزرگ‌ترین نماد بازار سهام به واسطه رشد ۲ درصدی ارزش بازار اثر مثبت ۴۴۹ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام داشت. جایگاه دوم فهرست نمادهای با بیشترین تاثیر بر شاخص کل نیز به «فملی» اختصاص یافت. ملی مس ایران با رشد ۲ درصدی ارزش بازار موجب حمایت ۲۸۹ واحدی از شاخص کل شد. از دیگر نمادهای این فهرست می‌توان به «کگل» با تاثیر مثبت ۱۹۱ واحدی، «پارس» با حمایت ۱۹۰ واحدی و «بترانس» با اثرگذاری مثبت ۱۸۸ واحدی اشاره کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید