زمان بازگشت دامنه نوسان ۵ درصد

سنا : رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح جزئیات جلسه صبح جمعه شورای‌عالی بورس که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، بیان کرد: جلسه شورای‌عالی بورس به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل و تحولات هفته اخیر بازار سرمایه، عملکرد فعالان حقوقی و حقیقی، وضعیت شرکت‌ها و میزان حجم عرضه و تقاضای سهام بررسی شد.
شاپور محمدی ادامه داد: هفته گذشته نهاد‌های مالی، معامله‌گران حقوقی و شرکت‌ها، از بازار سرمایه حمایت کردند و نتیجه آن متعادل شدن بازار بود. سازمان بورس نیز روز چهارشنبه در راستای صیانت از حقوق سهامداران دامنه نوسان را از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش داد که این موضوع نیز به آرامش بیشتر بازار کمک کرد.  وی افزود: روز سه‌شنبه نیز سازمان بورس با هدف تقویت سمت تقاضای بازار میزان وثیقه خرید اعتباری سهام را از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد تغییر داد. رئیس سازمان بورس به زمان بازگشت دامنه نوسان ۵ درصد اشاره کرد و افزود: باتوجه به بازگشت تعادل به بازار سرمایه و اقدامات حمایتی فعالان حقوقی به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در هفته آینده متعادل و نقدشونده آغاز شود. محمدی افزود: با توجه به تعادل بازار اعضای شورای‌عالی بورس تاکید کردند هیات‌مدیره سازمان می‌تواند نسبت به بازگشت دامنه نوسان ۵ درصد تصمیم‌گیری کند و در کوتاه‌ترین زمان هیات‌مدیره سازمان بورس با محور بازگشت دامنه نوسان تشکیل می‌شود. در همین حال مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، از بازگشت دامنه نوسان بازارهای بورس و فرابورس به وضعیت سابق در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محسن خدابخش در این خصوص اظهار کرد: دامنه نوسان که از چهارشنبه ۱۸ دی به ۲ درصد محدود شده بود، از یکشنبه ۲۲ دی مجددا به ۵ درصد گذشته بازخواهد گشت.

نشانه‌های بلوغ بازار سرمایه
همچنین مدیران بازار سرمایه نیز روز پنج‌شنبه دور هم جمع شدند و به هم‌اندیشی برای کنترل هیجانات چند روزه بازار پرداختند. در این نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: پس از اعلام خبر شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی جلسات متعددی با حضور متخصصان و کارشناسان بازار سرمایه با هدف حفظ سرمایه سهامداران برگزار شد و پس از کسب نظر از صاحب‌نظران، استراتژی‌های لازم عملیاتی شد. محمدی با اشاره به اجماع‌نظر کارشناسان مبنی بر ضرورت پرهیز از تعطیلی بازار افزود: اکثریت صاحب‌نظران به اتفاق تاکید کردند توقف معاملات بورسی ضرورت ندارد. بنابراین روال عادی بازار طی شد و خوشبختانه با همراهی ارکان بازار سرمایه در چهار روز کاری هفته، بورس نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت. دبیر شورای‌عالی بورس با تاکید بر تلاش این سازمان برای حفظ ویژگی نقدشوندگی بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی، گفت: در بازار سرمایه تلاش شد تا با بازارگردانی صحیح و حمایت حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی ادامه یابد تا کسانی که نیاز به نقدینگی دارند به این امکان دسترسی داشته باشند. وی با اشاره به وجود پتانسیل رشد بازار سرمایه و برنامه‌های بلندمدت در این بازار یادآور شد: ما، سرمایه‌گذاران قوی، مدیران بانکی فهیم و صندوق‌دارانی بزرگ داریم که استراتژی بلندمدت دارند. این نهاد‌های سرمایه‌گذاری نه از ابتدای سال بلکه از سال گذشته از بازار سرمایه بهره‌مند شده بودند. مدیران بورسی چنین تفکری داشتند که در چند سال اخیر از عرضه‌های اولیه، افزایش قیمت سهام و رشد شاخص بهره‌مند شده‌اند و بنابراین طی روزهای حساس گذشته به مسوولیت اجتماعی خود عمل کردند و همراه بازار سرمایه بودند. این تفکری ملی است و باید از ژرف‌اندیشی دوستان تشکر کنیم و به رغم تعدیل، با اقدامات صحیح و حمایت آنان، نقدشوندگی بازار سرمایه حفظ شد. محمدی کاهش چند روز گذشته شاخص را موقت و زودگذر ارزیابی کرد و گفت: به‌خاطر دارید که درست در اوایل حضور بنده در سازمان بورس رئیس‌جمهور تروریست آمریکا که اهل منطق نیست رای آورد و بازار در شرایطی مشابه این روزها قرار گرفت. در آن زمان تاکید شد این موضوع کوتاه‌مدت است و تاثیری بر روند کلی بورس ندارد و سودآوری شرکت‌ها ادامه خواهد داشت. همین اتفاق هم افتاد و دیدیم که بازار سرمایه چند روز بعد به مسیر رشد بازگشت. در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام رحمه‌الله علیه نیز روند بازار دگرگون شد و نگرانی‌هایی در بازار سرمایه شکل گرفت اما بازار با سرعت به شرایط عادی بازگشت.

بازار سرمایه ظرفیت‌های گسترده دارد
رئیس سازمان بورس با اشاره به ظرفیت بزرگ بازار سرمایه ایران گفت: این بازار اکنون شرکت‌های چند میلیون دلاری را در درون خود جای داده؛ پتانسیل بازار ما عمق گسترده دارد و از این جهت تحولاتی مانند برجام یا برقراری مجدد تحریم‌ها و حمله تروریستی و... نمی‌تواند بر قوت و قدرت بازار سرمایه ایران تاثیری داشته باشد. محمدی با تاکید بر لزوم حمایت و یاری فعالان حقوقی و حقیقی بازار سرمایه در شرایط خاص افزود: لازم است که نهادهای مالی و مدیران باتجربه بازار، در شرایط این‌چنینی تجربیات خود را به افرادی که تحت‌تاثیر التهابات هستند، منتقل کنند تا آنها نیز متوجه موقتی بودن شرایط شوند و اقدامات هیجانی انجام ندهند و سرمایه خود را در خطر نیندازند. سخنگوی سازمان بورس ضمن اشاره به بهره‌برداری از ابزار‌های متعدد مدیریت ریسک بازار سرمایه در مواقع حساس گفت: پیش‌تر سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف مدیریت ریسک پیشنهادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کرد که نتیجه آن شکل‌گیری صندوق تثبیت بازار سرمایه بود. صندوق توسعه بازار سرمایه نیز با همراهی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد. این صندوق‌ها در مقاطع مختلف تقویت شدند و در چند روز گذشته نقش مهمی در کنترل و مدیریت ریسک ایفا کردند. رئیس سازمان بورس با تاکید بر اتخاذ تصمیمات موثر در روزهایی با ماهیت هیجانی گفت: ارکان بازار سرمایه اثبات کردند که دلسوز بازار هستند و می‌توانند اقتدار بازار را حفظ کنند و این برای کل کشور ارزش دارد. محمدی با بیان اینکه رفع نگرانی و اطمینان‌بخشی اولین اولویت ما است، ادامه داد: امروز ابزار‌های ثبات‌بخش بازار متعدد است. روند‌های بازار امیدبخش است و حمایت از بازار سرمایه همچنان ادامه خواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید