سمت و سوی بازار مس در ۲۰۲۰ میلادی

تقاضای مس در سال ۲۰۲۰ تقریبا به اندازه سال ۲۰۱۹ میلادی است و رشد متوسطی خواهد داشت، ولی دو طرف عرضه و تقاضا با ریسک هایی همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، چارلی دورانت، تحلیلگر CRU در کنفرانس انجمن مس آمریکا در میامی در خصوص روند حرکتی قیمت مس در سال آتی گفت: اگرچه خوش بینی وجود دارد، اما تا حدی باید برای شرایط نوسانی آماده باشیم.

دورانت در مورد تقاضای مس گفت: با این که وضعیت رکود اقتصاد جهانی بر اشتهای تقاضای فلزات تاثیر منفی گذاشته است، اما اخبار خوبی هم وجود دارد.

وی گفت: تقاضای مس با تولیدات صنعتی ارتباط نزدیکی دارد و انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ دوباره به حالت اول بازگردد.

پیش بینی های رشد

دورانت به پیش بینی CRU در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: مصرف مس تصفیه شده آمریکا در سال آینده با رشد نیم درصدی به یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن خواهد رسید، در حالی که این میزان در کانادا و مکزیک به ترتیب با ۰.۱ درصد و ۱.۲ درصد رشد، به ترتیب، ۲۰۲ هزار تن و ۴۴۷ هزار تن خواهد بود.

به گفته وی، رشد تقاضای جهانی مس ۱.۴ درصد پیش بینی شده است و رشد تقاضای مس جهان به استثنای چین ۰.۹ درصد خواهد بود.

دورانت با بیان اینکه ، میزان مصرف همچنان محرک اصلی رشد تقاضای چین خواهد بود، اضافه کرد: امکان رشد ۱.۸ درصدی مصرف مس برای سال آینده وجود دارد.

دورانت با بیان اینکه چین ۵۰ درصد از مصرف جهانی مس را شامل می شود، تاکید کرد: باید در مورد بازاری فکر کنیم که همه ما به آن ارتباط داریم و اینکه چقدر مواد(مس) در چین باقی می ماند. چین باید در تمام تفکرات ما نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: آمریکا یکی دیگر از ریسک های تقاضای مس در سال آینده است، چراکه احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصدی لغزش به رکود برای این کشور وجود دارد.

در حالی که بازار خودروهای برقی، چشم انداز نوید بخشی برای تقاضای مس در درازمدت محسوب می شود، اما CRU آن را دارای تاثیر قابل توجهی بر تقاضای مس تا اواسط دهه ۲۰۲۰ نمی داند. به گفته دورانت، بازار خودروهای برقی در نهایت، ۳ میلیون تن برای مس، تقاضا ایجاد خواهد کرد.

پیش بینی معدنی ها

CRU پیش بینی کرده که رشد عرضه مس در جهان طی سال ۲۰۲۰ میلادی با رشد ۱.۴ درصدی همراه خواهد شد. دورانت در این خصوص گفت: در کوتاه مدت، اعتراضات در شیلی– که حدود ۳۰ درصد مس جهان را تامین می کند- خطری بزرگ برای عرضه است.

وی افزود: معادن شیلی احتمالا از اعتراضات جان سالم به در می برند، اما جریان انتقال مواد می تواند از طریق آسیب به زیرساخت هایی مانند جاده ها و بنادر مختل شود.

دورانت با اشاره به اینکه آمریکا حدود ۶۰ درصد مس تصفیه شده خود را از شیلی دریافت می کند، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از خطرات عرضه مس، وضعیت نامشخص سیاسی کشورهای آفریقایی غنی از مس است.

در درازمدت عرضه مس تحت تاثیر پروژه های جدید معدنی خواهد بود، جایی که هزینه ها و لجستیک می تواند مانع مهمی برای عرضه های جدید باشد.

قیمت مس

تحلیلگران معتقدند تقویت دلار ، ریسک بزرگی برای قیمت مس محسوب می شود. CRU، قیمت مس در سال ۲۰۲۰ میلادی را ۵۹۰۰ دلار در هر تن پیش بینی کرده است.

به گفته دورانت، سفته بازان به قیمت مس، همچنان نگاه نزولی دارند، ولی در میان مدت، رسیدن به قیمت ۳.۲۵ دلار به ازای هر پوند(۷۲۰۰ دلار) قابل پیش بینی است.

وی افزود: با روند صعودی قیمت، اختلال در عرضه می تواند باعث افزایش قیمت ها شود. دورانت بابیان اینکه برخی معادن با قیمت های فعلی تعطیل می کنند، اظهار کرد: احتمال تعطیلی معادن بیشتر فعلا بعید است. بهبود قیمت برای بازار مس بسیار حیاتی است، زیرا معدن کاران به طور فزاینده با افزایش هزینه های سربار کار می کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید