هفته دو درصدی شاخص سهام

دنیای اقتصاد - همایون دارابی : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تداعی‌کننده روزهای خوب بازار در ابتدای فصل پاییز بود و توانست بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران به همراه بیاورد. در هفته گذشته بازگشت شرایط محیطی به حالت تعادل و برقراری مجدد ارتباط اینترنتی موجب شد تا بازار سرمایه از لاک احتیاطی خارج شده و ارزش معاملات دوباره رو به رشد بگذارد. در این شرایط انتشار گزارش‌های عملکرد آبان ماه موجب شد تا بازار بار دیگر شاهد رشد قیمت سهام باشد. در این میان نمادهای کوچک بازار مجددا مورد توجه معامله‌گران حقیقی قرار گرفته است که این شرایط موجب ایجاد تفاوت قابل ملاحظه در رشد شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در هفته منتهی به ۶ آذرماه شد. به این ترتیب در هفته گذشته شاخص کل معادل ۲درصد و بازدهی شاخص کل هم‌وزن معادل ۱/ ۵ درصد رشد کرد که نشان دهنده تفاوت معنادار رشد نمادهای کوچک نسبت به نمادهای بزرگ بازار بود.
این روزها با تاکید فعالان بازار به ضرورت انجام عرضه‌های اولیه با هدف جلوگیری از تمرکز بیش از حد بر نمادهای حاضر در بازار و جذب نقدینگی سرگردان روبه‌رو هستیم. توقف عرضه‌های اولیه در ماه گذشته و عدم انجام عرضه جدید موجب بروز احتمال رشد غیر عادی نمادهای موجود می‌شود. در عین حال با توجه به رشد نرخ دلار و سکه در هفته گذشته، لازم است با انجام عرضه‌های اولیه بزرگ و جذاب از کوچ مجدد نقدینگی به این بازارهای سفته‌بازانه ممانعت شود. در همین حال در بازار جهانی، قیمت‌ها همچنان در سطح مطلوبی باقی مانده است. در بازار جهانی بهای هر بشکه نفت خام در کانال ۶۲تا ۶۴دلار برای نفت برنت قرار دارد. بهای هر تن مس به حدود ۵هزار و ۹۰۰دلار و بهای هر تن سرب و روی نیز به ترتیب هزار و ۹۵۸دلار و ۲هزار و ۲۷۲دلار در هر تن رقم خورده است. در خبرهای مهم برای بازار سرمایه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۹۹ همه‌ کالاهای اساسی با همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دیده شده است. در همین حال وزیر بهداشت نیز گفت: اجازه افزایش قیمت دارو را نمی‌دهیم. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو در سال آینده نیز تخصیص‌ پیدا می‌کند. در همین حال نوسان‌های قیمت ارز در هفته گذشته موجب بروز واکنش‌هایی شده است. در همین زمینه رئیس‌کل بانک‌مرکزی در یادداشتی نوشت: آنچه این روزها در بازار ارز می‌بینیم عمدتا ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین و حوادث بعد از آن و شروع تسویه حساب‌های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می‌کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه کنند. به همین دلیل به‌خاطر اعلام نرخ‌های غیرواقعی، تقاضای زیادی حتی برای نرخ‌های کمتر از آن وجود ندارد. بانک مرکزی در این مواقع همانگونه که درحال‌حاضر درحال انجام است، با حضور پرقدرت در بازار حواله‌ای ارز، عدم تعادل‌های مقطعی را مرتفع و تعادل مبتنی بر متغیرهای واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر می‌گرداند. دکتر همتی افزود: بارها تاکید کرده‌ام که بانک مرکزی به تداوم ثبات نسبی بازار ارز اهمیت ویژه‌ای قائل است و رمز تداوم ثبات در این بازار و به تبع آن در سایر بازارها، توجه به بنیان‌های بازار در کنار حضور پرقدرت بازارساز برای جلوگیری از سفته‌بازی و نوسان‌گیری در این بازار است و این بار نیز با اقداماتی که در جریان است کما فی‌السابق بازار را مدیریت خواهد کرد. در گروه واسطه گری‌های مالی انتشار اوراق دولتی فرصت در آمدی بیشتری به فعالان گروه واسطه‌گری مالی داده است. در گزارش‌های آبان ماه تامین سرمایه‌ها رشد درآمدها قابل‌توجه بوده است.

در گروه خودرویی نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایران خودرو درخصوص تامین سرمایه در گردش تولید گفت:‌ فروش ۱۰ هزار میلیارد ریال از اموال مازاد در دستور کار قرار دارد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۵۴ میلیارد تومان آن محقق شده است. حسن وفادار همچنین از عرضه سه محصول جدید از جمله رانا سال، دنا پلاس دنده اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما دنده اتوماتیک در آینده نزدیک خبر داد. وی افزود:‌ با بهبود شرایط زنجیره تامین به‌دلیل تعهد ایران خودرو به جامعه و لزوم پاسخگویی به نیاز مشتریان، تکمیل خودروهای ناقص و دارای کسری قطعه در اولویت این خودروساز قرار گرفته است. برهمین اساس ۱۰۳هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه در خردادماه هم اکنون به کمتر از ۲۴ هزاردستگاه رسیده که در دی ماه سال‌جاری به صفر خواهد رسید. در گروه پتروشیمی، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. بر اساس این پیشنهاد سرمایه شرکت از مبلغ ۹۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال معادل ۶۴ درصد از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مربوط به تحصیل سرمایه‌گذاری‌های جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر و همچنین بخشی از مخارج صورت گرفته بابت بازپرداخت بدهی‌ها افزایش خواهد یافت. در گروه تجهیزات مپنا نیز از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براساس این پیشنهاد سرمایه شرکت از مبلغ ۲۷هزار میلیارد ریال به مبلغ ۴۰هزار میلیارد ریال (معادل ۴۸ درصد) از محل سود انباشته به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی ناشی از تقسیم سود افزایش خواهد یافت. در گروه فولادی مدیرعامل فولادمبارکه با بیان اینکه بخش اصلی بدنه خودرو در خارج تولید می‌شود، گفت: پروژه نورد گرم فولادمبارکه این کمک را می‌کند که بدنه خودرو نیز در داخل تولید شود و از خروج ارز جلوگیری کند. حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه در برنامه پایش، با بیان اینکه ایران رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد اظهار کرد: امروز ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳۵ میلیون تن است که ۲۵ میلیون تن تولید می‌شود. ۸ میلیون تن نیز صادرات فولاد در کشور صورت می‌گیرد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل به میزان ۵/ ۰ درصد رشد کرده و به رقم ۳۱۱هزار و ۲۳۰واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس نیز به رقم هزار و ۵۶۰میلیارد تومان و در فرابورس به رقم هزار و ۳۶میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش کل به ۷هزار و ۷۳۰بالغ شد که نسبت به هفته قبل افت ۸۵/ ۷ درصدی را نشان می‌دهد. شاخص کل نیز هفته گذشته۲درصد رشد کرد و بازدهی معامله‌گران را به ۷۴درصد رساند. بازدهی شاخص هموزن نیز از ابتدای سال به ۷/ ۱۸۱ درصد رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید