جهش عربستان سعودی در صنعت پتروشیمی

دنیای اقتصاد- حمزه بهادیوندچگینی : ICIS در گزارشی اعلام کرده است که عربستان بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنایع پتروشیمی خود را در دستور کار قرار داده که شامل یک کارخانه پلی‌اکریل آمید و یک پروژه آمونیاک در منطقه الجبیل است. این سرمایه‌گذاری با همکاری ۵ شرکت خارجی یعنی باسف آلمان، شل (شرکت انگلیسی-هلندی)، میتسویی ژاپن، SNF فرانسه و گروه متالورژی پیشرفته هلندی AMG صورت گرفته است. بنا بر این گزارش امضای این قرارداد که با حضور معتبرترین شرکت‌های پتروشیمی جهان صورت می‌پذیرد یک نقطه عطف تاریخی برای پتروشیمی عربستان است.
این گزارش می‌افزاید این سرمایه‌گذاری، علاوه بر توسعه بخش بالادستی پتروشیمی عربستان نگاهی هم به توسعه تکمیلی در این بخش در صنایع میان‌دست و پایین‌دست دارد. تولید یک ماده شیمیایی ویژه در بخش پایین‌دست که با همکاری خاص شرکت میتسویی ژاپن انجام می‌شود و توسعه ظرفیت‌های تولید یک نوع کاتالیزور مورد استفاده در صنعت با همکاری شرکت شل برای استفاده در پالایشگاه‌ها که می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را تامین کنند از موضوعات مورد توافق است. اندی گاس رئیس شرکت کاتالیزور و فناوری می‌گوید مقررات جدید جهانی سوخت باعث شده فناوری‌های جدید تولید مواد پتروشیمی روزبه‌روز در کانون توجه قرار بگیرد و این امر به‌عنوان مثال باعث توسعه پتروپالایشگاه‌ها که مستقیما نفت را به مواد پتروشیمی تبدیل می‌کنند، شده است.

به گفته وی این موضوع با یک چالش همراه است و آن تولید انبوه کاتالیزورهای مورد نیاز در این صنایع در آینده نزدیک است که عربستان با دوراندیشی زمینه رفع این چالش را فراهم کرده است. این کشور در حوزه بازیافت محصولات هم قراردادی ۴۰۰ میلیون دلاری منعقد کرده که در جای خود حائز اهمیت بسیار است. گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل ۸۰ نماینده و بیش از ۱۳ نهاد دولتی و بخش‌خصوصی از عربستان و سراسر جهان در همایش Invest در ریاض برای امضای این توافق‌نامه‌ها دیدار کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این توافقات برای این کشور و طرف‌های سرمایه‌گذار دارد.  از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که در این نشست توسط سازمان سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی مطرح شده، توافق بین این سازمان و کمپانی آلمانی BASF است که با هدف ارزیابی فرصت‌های توسعه صنعت پتروشیمی در عربستان سعودی صورت گرفته است. توافق با SNF، به منظور تاسیس یک کارخانه پلی‌اکریل آمید با ظرفیت ۵۰ هزار تن محصول در سال در استان شرقی الجبیل موضوع دیگری است که چشم‌انداز ایجاد ۸۰ شغل جدید را به دنبال دارد. همچنین امضای یک تفاهم‌نامه بین آژانس دولتی عربستان سعودی و شرکت ژاپنی میتسویی با هدف راه‌اندازی پروژه تولید تجاری آمونیاک در الجبیل با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال و با استفاده از یک فرآیند بسیار کارآمد و سازگار با محیط‌زیست از مهم‌ترین بخش‌های توافقات عربستان با شرکت‌های خارجی محسوب می‌شود.  ابراهیم آل‌عامر، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان سعودی در این باره می‌گوید: کشور ما درحال تحول اقتصادی چشمگیر است و بخش پتروشیمی فرصت‌های مهیجی را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی فراهم کرده است و ما قصد داریم از تخصص و تجربه بخش‌خصوصی در تغییر صنعت پتروشیمی استفاده کنیم. وی در ادامه این جلسه به تفاهم‌نامه‌هایی که رد و بدل شده‌اند اشاره کرده و می‌گوید: این توافق‌ها نشان‌دهنده تمرکز روز افزون ما در ارتقای فرصت‌ها و تسهیل مشارکت‌های بین‌المللی برای رشد این بخش استراتژیک است. وی افزود: ما بسیار خوشحالیم که آینده صنایع پتروشیمی را در کشورمان تضمین می‌کنیم.

در این بین پاسکال رمی، مدیرعامل SNF نیز با اشاره به اینکه این شرکت درحال بررسی چشم‌انداز تاسیس یک مجتمع صنعتی الجبیل است، گفت: به‌طور میان مدت، این منطقه استراتژیک میزبان تولید برخی از مواد اولیه مهم در سنتز پلی‌اکریل آمید، مانند اکریلونیتریل است. مدیر شرکت میتسویی نیز با استقبال از حضور در این پروژه مهم می‌گوید: میتسویی قصد دارد با استفاده از یک فناوری بسیار کارآمد و سازگار با محیط‌زیست، یک پروژه تولید آمونیاک را در الجبیل تحقق بخشد که ممکن است شامل جذب و ذخیره کربن نیز باشد. این پروژه‌ها از جهش روزافزون عربستان در توسعه به روز صنعت پتروشیمی پا به پای کشورهای توسعه‌یافته دنیا حکایت دارند.  مدیرعامل AMG نیز با استقبال از حضور این شرکت در ارائه فناوری‌های بازیافت برای تصفیه پسماندهای تولیدی می‌گوید این فناوری‌ها قادرند فرآیند بازیافت و استخراج فلزاتی مانند وانادیوم را از کاتالیزورهای به‌کار رفته در صنعت پتروشیمی فراهم کنند و با تولید آلیاژ فرووانادیوم تولید داخلی فولاد با استحکام بالا را توسعه دهند. براساس گزارش سازمان سرمایه‌گذاری‌های عمومی تنها در پاییز امسال میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت پتروشیمی عربستان رشد ۳۰ درصدی را در قیاس با مدت مشابه پارسال تجربه کرده است. ۸۰۹ شرکت جدید در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نزدیک به ۷۰ درصد آنها خارجی هستند و این رقم بیشترین میزان از سال ۲۰۱۰ تاکنون است. در اوایل ماه جاری، این کشور در گزارش کسب‌وکار ۲۰۲۰ توانست ۳۰ رتبه صعود کند و به جایگاه ۶۲ دنیا دست یابد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید