هفته‌ای متعادل برای بازار سهام

دنیای اقتصاد - همایون دارابی : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد جو آرامی بود که در آن قیمت‌ها با پشت سر گذاشتن افت ابتدای ماه توانستند وضعیت بهتری را برای معامله‌گران رقم بزنند. در هفته گذشته بهبود نسبی بهای نفت و فلزات به همراه افزایش نقدینگی در بازار موجب شد تا بازار بتواند شاهد افزایش قیمت‌ها و رشد ۶/ ۰ درصد شاخص کل باشد.در همین حال پایان هفته معامله‌گران با افزایش بهای بنزین از سوی دولت مواجه شدند که این مساله می‌تواند با فاصله‌ای زمانی باعث افزایش فروش شرکت‌ها و به تبع آن افزایش قیمت سهام شود. هر چند بازار احتمالا تا رسیدن به آن زمان نیازمند شفاف‌سازی لایحه بودجه سال آینده است. با مشخص شدن نرخ حامل‌های انرژی و دیگر ابعاد لایحه بودجه از جمله عوارض دولتی و نرخ دلار بازار می‌تواند شرایط دقیق‌تری از آینده داشته باشد.
در هفته گذشته در بازار موازی یعنی بازار ارز معامله‌گران شاهد رشد قیمت‌ها بودند. در همین رابطه رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت جدید اینستاگرامی نسبت به رشد قیمت دلار واکنش نشان داد. در این یادداشت آمده: بانک مرکزی با اقتدار به‌عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعالی دارد. مجددا تاکید می‌کنم که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک‌های جدی خود را دارد. در عین حال رئیس‌جمهور و شماری دیگر از مقامات دولتی از وجود کسری بودجه دولت خبر دادند.در همین حال در قیمت بازار جهانی بهای نفت در کانال ۶۲ تا ۶۳ دلار برای نفت برنت باقی مانده است. بهای مس نیز به ۵ هزار و ۸۲۲ دلار و بهای دو فلز سرب و روی به ترتیب ۲ هزار و ۷ دلار و ۲ هزار و ۳۸۴ دلار رقم خورده است.

در بازار هفته گذشته بحث در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بانک‌ها مورد توجه بازار بود. در همین رابطه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به خبر تایید نشده اخذ مالیات از تجدید ارزیابی بانک‌ها در مورد اموال مازادشان گفت: براساس این خبر، طبق نظر بانک مرکزی، اموال مازاد بانک‌ها پس از تجدید ارزیابی مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود، حال قرار است که بررسی‌های لازم در این رابطه صورت گیرد.وی ادامه داد: البته ما با مسوولان بانک مرکزی صحبت کرده که اموال مازاد بانک‌ها پس از تجدید ارزیابی جهت افزایش سرمایه مشمول معافیت مالیاتی شود.محمدی افزود: براساس قانون رفع موانع تولید، زمانی که اموال مازاد بانک‌ها فروخته می‌شود، درآمدهای مذکور باید به حساب افزایش سرمایه واریز شود و بانک‌ها طبق قانون در این رابطه اختیارات لازم را دارند.رئیس سازمان بورس گفت: قطعا اگر بانک مرکزی با معافیت مالیاتی اموال مازاد بانک‌ها پس از تجدید ارزیابی موافقت کند، این مساله کمک بسیار بزرگی به بانک‌ها خواهد کرد.

در گروه معدنی گل‌گهر انتهای هفته شاهد بازدید شماری از کارشناسان بازار سرمایه از این شرکت بود. در این حضور کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره یک شرکت جهان فولاد سیرجان، خط دو کارخانه احیای مستقیم مگامدول (کوثر) شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، واحد بخار نیروگاه گل گهر شرکت گهر انرژی مورد بازدید کارشناسان بازار سرمایه قرار گرفت. کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره یک شرکت جهان فولاد سیرجان با ظرفیت تولید سالانه یک  میلیون و ۲۰۰ هزار تنی بیلت با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم ۷۵۰ و غیرمستقیم ۲۲۵۰ نفری، خط دو کارخانه احیای مستقیم مگامدول (کوثر) شرکت توسعه‌ آهن و فولاد گل‌گهر با ظرفیت تولید سالانه ۲ هزار تنی آهن اسفنجی با حجم سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم ۲۲۰ و غیرمستقیم ۸۸۰ نفری و واحد بخار نیروگاه گل گهر شرکت گهر انرژی سیرجان با ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاواتی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۵  میلیون یورویی و اشتغال‌زایی مستقیم ۶۰ و غیرمستقیم ۱۰۰ نفری، ۳ طرحی هستند که در حال حاضر در گل گهر وارد مدار شده‌اند. همچنین این شرکت برنامه تولید بیشتر فولاد به‌ویژه برنامه تولید ۳ میلیون تن ورق فولادی از مهم‌ترین طرح‌های گل گهر بود که به اطلاع فعالان بازار سرمایه رسید.در گروه پالایشگاهی، پالایش نفت بندرعباس، از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. بر این اساس سرمایه شرکت از مبلغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال (۱۱۷ درصد) افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه از محل سایر اندوخته‌ها برای توازن هزینه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی خواهد بود.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری توکا فولاد نیز از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰  میلیون ریال به مبلغ ۴ هزار و ۶۰۹ میلیارد و ۲۸۲  میلیون ریال (۷۷ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته خبر داد.در گروه خودرویی زیرمجموعه ایران خودرو برای داخلی‌سازی دو قطعه تفاهم نامه امضا کرد. تامین قطعات ایران خودرو تفاهم نامه‌ای با دو شرکت در زمینه بومی‌سازی موتور ۶ سیلندر دیزلی OM۴۵۷ و گیربکس دستی ۱۶سرعته و اتوماتیک متناسب با این موتور امضا کرد. در گروه فولادی، فولاد آلیاژی یزد از فروش سهام شرکت گسترش فولاد سیلندر یزد (سهامی خاص) خبر داد. براین اساس شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در نظر دارد تعداد ۱۰  میلیون و ۹۸۶ هزار و ۳۹۰ سهم معادل ۹۹ درصد سهام شرکت گسترش فولاد سیلندر یزد (در حال احداث) را براساس شرایط مندرج در اسناد از طریق مزایده عمومی به فروش رساند.در گروه دارویی نیز عبیدی از عرضه یک محصول جدید با نام Lotiva خبر داده است. در مجموع هفته گذشته بازار سهام در هفته گذشته جریان مثبت و رو به جبران زیان ابتدای ماه جاری را تجربه کرد که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در هفته گذشته با رشد ۴/ ۱۹درصدی نسبت به هفته ماقبل به ۶ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان رسید. در عین حال در هفته منتهی به ۲۲ آبان ماه شاهد رشد ۶/ ۰ درصدی شاخص کل در برابر رشد ۲/ ۳ درصدی شاخص هموزن بودیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید