سانسور طلا در آمار چین

دنیای اقتصاد : چین اعلام کرده است در سال جاری ۱۰۶ تن به ذخایر طلای خود افزوده؛ اما بسیاری از گمانه‌زنی‌ها حاکی از غیرواقعی بودن آمار اعلام شده از سوی دولت چین است. شواهدی مانند اینکه چین بزرگترین مصرف‌کننده و تولیدکننده طلای جهان است، این حدس را تقویت می‌کند. چین از طلا به‌عنوان ابزاری برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا و همچنین ترویج پول ملی این کشور در سطح بین‌المللی استفاده می‌کند. یکی دیگر از روش‌های ترویج یوآن تنظیم قراردادهای غیردلاری با کشورهای همسو یا تحت‌تحریم است، از این‌رو مسوولان کشور روسیه قصد دارند برای هر چه کمترشدن وابستگی این کشور به دلار، از ارزهای جایگزین مانند یوآن و یورو استفاده کنند. به دلیل تحریم‌های وضع‌شده توسط آمریکا علیه روسیه مشارکت بانک‌های آمریکایی در بازار بدهی روسیه کاهش پیدا کرده است و روسیه نیز قصد دارد در سال آینده اوراق با پشتوانه یوآن منتشر کند.

  پنهان‌کاری چین

از طرف دیگر چین به طرز مرموزی ذخایر طلای خود را افزایش داده است. اما این کشور در ماه گذشته اعلام کرد خرید طلا را متوقف کرده است. با این حال یک بانک مشهور سرمایه‌گذاری آمریکایی باور دارد که میزان ذخایر طلای چین بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده توسط ارگان‌های رسمی است. بانک ولزفارگو اعلام کرده که بر اساس آمارهای رسمی هم‌اکنون ششمین ذخایر بزرگ طلای جهان در اختیار این کشور است. اما واقعیت این است که چین بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده ذخایر طلا دارد و مقام‌های این کشور واقعیت را درباره ذخایر طلا اعلام نمی‌کنند. با توجه به اینکه چین بزرگترین مصرف‌کننده و تولیدکننده طلای جهان است و دومین اقتصاد بزرگ دنیا نیز به‌شمار می‌رود، میزان ذخایر طلای این کشور احتمالا بسیار بیشتر از ارقامی است که از سوی بانک مرکزی چین اعلام می‌شود. دولت و شهروندان چینی عاشق خرید طلا هستند. بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی، چین در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۱۰۶ تن طلا به ذخایر خود افزوده است. میزان ذخایر طلای چین هم‌اکنون به ۱۹۴۸ تن رسیده است. اما این ارقام به نظر بسیار کمتر از میزان واقعی ذخایر طلای چین اعلام می‌شوند و همچنان ذخایر واقعی چین در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

  روسیه بازهم از دلار آمریکا فاصله می‌گیرد

وزیر دارایی روسیه گفت که این کشور به منظور دوری بیشتر از دلار آمریکا قصد دارد از یوآن چین و یورو اتحادیه اروپا به‌عنوان ارزهایی برای انتشار اوراق قرضه استفاده کند. آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه در اجلاس نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت: «روسیه به منظور دوری بیشتر از دلار آمریکا قصد دارد یورو و یوآن را به‌عنوان ارزهایی که در آینده بیشتر از آنها استفاده خواهد کرد، معرفی کند.» سیلوانوف در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد اثر تحریم‌های آمریکا بر بازارهای بدهی روسیه گفت: «روسیه در چند سال اخیر در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای استفاده از ارز چین برای گرفتن وام بوده است.» وی در ادامه گفت: «ما ‌می‌توانیم یورو را نیز به این زیرساخت بیفزاییم. اگرچه سرمایه‌گذاران کمتری برای یورو وجود دارد ولی روسیه هیچ مشکلی با محدویت‌هایی که برای وام‌گیری به دلار وضع شده ندارد، و اوراق قرضه اروپا با پشتوانه دلار را منتشر نخواهد کرد.»آمریکا در سال‌جاری محدودیت‌های مالی بیشتری علیه روسیه وضع کرده که مربوط به مناقشات میان این دو کشور بوده است. این تحریم‌ها مانع مشارکت بانک‌های آمریکایی در بازار بدهی دولتی روسیه شده و مخالفت واشنگتن را با وام‌دهی به موسسات بین‌المللی روسیه علنی کرده است. بر اساس گفته‌های سیلوانوف بودجه سال ۲۰۲۰ روسیه به مسکو این امکان را می‌دهد که تا مبلغ ۳هزار میلیارد دلار از بازارهای خارجی وام بگیرد اما اگر قرار باشد از یورو استفاده کند این رقم پایین‌تر خواهد بود. روسیه سال آینده قصد دارد اوراق قرضه پاندا را منتشر کند، این اوراق قرضه با پشتوانه یوآن چین منتشر خواهد شد. این اقدام به روسیه و بزرگترین شریک تجاری‌اش چین امکان دور زدن تحریم‌های مالی و عوارض آمریکا را خواهد داد.

  ورود سرمایه به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs)

شواهد حاکی از آن است که در دوره بلندمدت ذخیره طلا به‌عنوان پشتوانه در ETF‌ها بیشترین رکورد خود را به ثبت رسانده و نسبت به سال گذشته ۴/ ۱۳درصد رشد داشته است. صندوق‌های قابل‌معامله جهانی در بورس که با پشتوانه طلا هستند، حدود ۳۶۸ تُن طلا به ارزش ۹/ ۱۷ میلیارد دلار را به ذخایر خود افزوده‌اند. ورود سرمایه شدید در چهار ماه گذشته سبب این رشد ۴/ ۱۳ درصدی شده است. صندوق‌های اروپایی نیز که امسال به‌جز ماه آوریل به‌طور پیوسته رشد کرده‌اند با رسیدن به حجم ذخیره ۵۸۲ تن در ماه سپتامبر، ۲۱ درصد از کل دارایی‌های صندوق‌های قابل‌معامله جهانی با پشتوانه طلا را تشکیل داده‌اند. در صندوق‌های آمریکای‌شمالی نیز به دلیل ورود سرمایه شدید در ۵ ماه گذشته، سهم صندوق‌های این منطقه در رشد سال ۲۰۱۹ را افزایش داده است. به‌عنوان مثال در پایان سپتامبر، صندوق‌های آمریکای‌شمالی ۲۱۴ تن معادل ۵۸ درصد کل جریان ورودی را به ذخایر خود افزودند در حالی‌که این میزان برای صندوق‌های اروپایی ۱۴۶ تن ثبت شده.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید