افت وال‌استریت و تضعیف یوآن

دنیای اقتصاد : سهام آمریکا و یوآن چین به‌رغم اینکه هنوز بازارهای آمریکا باز نشده‌اند، با انتشار گزارشی از اینکه چین برای توافق تجاری گسترده با ترامپ بیش از پیش بی‌میل شده است افت کردند. مقامات چین پیش از گفت‌وگو‌های تجاری با آمریکا از دستیابی به یک توافق تجاری گسترده با این کشور آن طور که ترامپ دوست دارد، اکراه دارند. پیش‌تر ترامپ با فاجعه بار خواندن وضع اقتصادی چین مدعی شد: چین بسیار خواهان آن است که با ما به توافق برسد.
افت وال‌استریت و تضعیف یوآن 
ترامپ گفت: چین به شدت تحت فشار قرار دارد؛ تعرفه‌ها به چین به شدت ضربه وارد کرده است. ۳ میلیون فرصت شغلی در چین از دست رفته است. ترامپ اعلام کرد: زنجیره تامین در چین در وضع فاجعه باری قرار دارد. شرکت‌های فعال در چین به کشور‌های دیگر از جمله آمریکا می‌روند. جنگ تجاری آمریکا و چین طی ماه‌های گذشته بالا گرفته و اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که موسسه گالوپ گزارش داد نتایج نظرسنجی جدید حاکی از کاهش اعتماد مردم آمریکا به دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در حل مشکلات داخلی و بین‌المللی است. در حالی که قیمت اوراق خزانه‌داری بالا رفت و بازدهی آنها که رابطه معکوسی با قیمت آن دارد، افت دارد. مقامات ارشد چین می‌گویند طیف موضوعات تجاری‌ای که آنها تمایل دارند در مورد آنها مذاکره کنند، به شدت محدود شده است. شاخص ۵۰۰ S&P با باز شدن بورس لندن ۴/ ۰درصد افت کرد؛ اما شاخص یورو استاکس۵۰ توانست ۱/ ۰ درصد رشد کند. شاخص نیکی ژاپن هم ۱۶/ ۰ درصد افت کرد و نتوانست از رشد روز جمعه وال‌استریت سود ببرد. روز جمعه، سهام وال‌استریت پس از گزارش اشتغال آمریکا، که اضطراب بازار را کاهش داد، جهش کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه MSCI در خارج از ژاپن ۱۶/ ۰درصد بالا رفت، در حالی که شاخص

۱۰۰ CNBC آسیا ۰۸/ ۰ درصد پایین آمد. کوسپی کره‌جنوبی با رشد جزئی ۰۵/ ۰ درصدی روبه‌رو شد، در حالی که ای‌اس‌اکس استرالیا ۷۱/ ۰ درصد رشد کرد. در بازار ارز، ین در برابر دلار نرخ خود را ۱/ ۰ درصد تقویت کرد و به ۸۸/ ۱۰۶ رساند. یوآن چین ۲/ ۰ درصد در برابر دلار افت کرد و به نرخ برابری ۱۲۷۵/ ۷ رسید. با بالا رفتن قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، سود آنها به ۵۲/ ۱ درصد کاهش یافت. روز جمعه داده‌های اقتصادی موجب نوسانات زیادی در بازار آمریکا شد. آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا پایین‌تر از حد انتظارات بود که این موجب صعود ناگهانی قیمت طلا شد اما پس از آن با نرخ بیکاری منتشر و بازگشت مجدد قیمت طلا رخ داد. سطح ۱۵۰۰ دلاری در بازار طلا مقاومت زیادی در برابر قیمت دارد و روز جمعه قیمت پس از رسیدن به این سطح موفق به شکست آن نشده و مجددا عقبگرد داشت. میانگین۵۰ روزه نیز پایین‌تر از سطح ۱۵۰۰ دلاری رسیده که موجب قوی‌تر شدن حمایت آن شده است. بالاتر از قیمت سطح ۱۵۲۰ مقاومت زیادی در برابر قیمت ایجاد کرده است و روز جمعه قیمت پس از رسیدن به این سطح به سمت پایین بازگشت. قرار گرفتن قیمت بین این دو سطح حمایت و مقاومت موجب نوعی سردرگمی در بازار شده است. در صورت صعود قیمت و قرار گرفتن قیمت بالاتر از سطح ۱۵۲۰ دلار، صعود قیمت تا سطح ۱۵۴۰ و به احتمال زیاد پس از آن تا ۱۵۵۰ دلار ممکن خواهد بود. روند کلی بازار طلا صعودی است و انتظار صعود در این بازار وجود دارد، ‌البته این صعود به‌صورت یک‌باره و ناگهانی رخ نمی‌دهد و قبل از صعود نوساناتی بین سطوح ۱۵۰۰ تا ۱۵۲۰ در بازار قابل مشاهده خواهد بود.

تقاضای بانک‌های مرکزی جهان نیز در ماه‌های آینده روند صعودی خواهد داشت و از ۶۵۰ تن در سال گذشته به ۷۵۰ تن تا پایان امسال خواهد رسید. کشورهایی مثل ترکیه، روسیه و چین که تنش‌های سیاسی با آمریکا دارند، بیشترین تقاضا را برای طلا خواهند داشت. کشورهایی مثل لهستان که با اتحادیه اروپا نیز تنش دارند، امسال طلا خریداری کرده‌اند.‌ پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ارزش دلار آمریکا ظرف ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت که این پیش‌بینی بر اساس گمانه‌زنی بهبود رشد اقتصادی جهان بنا شده است. در نتیجه ارزش سایر ارزها در برابر دلار افزایش خواهد داشت. تحلیلگران گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال‌رزرو آمریکا در نشست اکتبر نیز یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد. فدرال‌رزرو آمریکا تنها پس از انتخابات ۲۰۲۰ احتمالا نرخ بهره را مجددا افزایش خواهد داد. ابزار دیده‌بان فدرال‌رزرو بورس کالای شیکاگو نشان می‌دهد که احتمال کاهش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره آمریکا در نشست اکتبر به بیش از۹۰ درصد رسیده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید