رکورد ۵۰ هفته‌ای خرید خُرد سهام

دنیای اقتصاد : بورس تهران در حالی طی معاملات هفته منتهی به ۲۷ شهریور پس از ثبت هشت هفته صعودی، در مسیر کاهشی گام برداشت و با افت حدود ۲ درصدی نماگر اصلی این بازار مواجه شد که شاهد بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد از هفته منتهی به ۱۱ مهر ۹۷ تاکنون بودیم. به این ترتیب در هفته مورد بررسی در مجموع ۴۳۳ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان بانکی‌ها با اقتدار در اولویت نخست لیست خرید بازیگران خرد بازار قرار داشتند. پس از آن نیز دو گروه مواد و محصولات دارویی و خودروسازان ترجیحات بعدی این گروه از معامله‌گران را در اختیار داشتند. این آمار نشان می‌دهد که همچنان اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ها به ویژه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مرکز توجه بورس‌بازان قرار دارد. دارویی‌ها از دیگر صنایعی هستند که به دنبال افزایش زمزمه‌ها درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فرض تکرار روند تاریخی، بار دیگر مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته‌اند.
خرید پرحجم حقیقی‌ در روز تاریخی بورس
بورس تهران معاملات نخستین روز هفته را با رکوردشکنی و ورود شاخص به ابرکانال ۳۰۰هزار واحدی آغاز کرد. سهامداران خرد در ادامه خریدهای پرحجم خود، روز شنبه نیز خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند. بر این اساس بیش از یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۱۵۰میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان از بیشترین خرید روزانه معامله‌گران حقیقی در نمادهای بانکی دارد. به‌طوری که سهام بانک‌های صادرات و تجارت، بیشترین حجم خرید را از سوی حقیقی‌ها به خود اختصاص دادند. در نهایت خالص خرید ۴۳میلیارد تومانی در «وبصادر» و ۲۲میلیارد تومانی در «وتجارت» توسط سهامداران خرد آنها شکل گرفت. در مجموع نیز گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در معاملات روز شنبه شاهد خالص تغییر مالکیت ۷۵ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

به دنبال تقاضای پرحجم معامله‌گران در جمع‌آوری سهام بانک صادرات، سه سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند. در این میان ۸۵۰میلیون سهم توسط شرکت خدمات پشتیبانی مهر۷۸، ۳۰۰میلیون سهم از سوی مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان و ۱۱میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات عرضه شد. در عین حال یک میلیون سهم نیز از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بانک صادرات به فروش رسید. هر چند روز شنبه بیش از یک میلیارد و ۶۰۰میلیون سهم «وبصادر» دادوستد شد، ولی در پایان معاملات صف خرید بیش از ۸۹میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

بانک تجارت نیز طی معاملات این روز شاهد معامله حدود یک میلیارد و ۸۰۰میلیون سهم بود که ۸۷درصد از خریدهای صورت گرفته در آن از سوی سهامداران خرد شکل گرفت. در این نماد نیز هر چند عرضه ۱۰۰میلیون سهمی از سوی شرکت خدمات پشتیبانی مهر ۷۸ و ۶۰میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران شکل گرفت، ولی صف خریدی معادل ۵۸میلیون سهم در پایان معاملات روزانه برای این سهم باقی ماند.

در آن سوی بازار، سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد خودرویی سایپا با خالص تغییر مالکیت حدود ۱۱ میلیارد تومانی ثبت کردند. در میان هم‌گروهی‌های «خساپا» نیز قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ با واگذاری ۱۳میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد. البته این حقوقی به‌عنوان سهامدار عمده در نماد محورسازان ‌ایران‌خودرو نیز به عرضه سهم پرداخت و ۲میلیون سهم این شرکت را واگذار کرد. در همین راستا بانک پارسیان نیز به‌عنوان حقوقی فعال در نماد گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه نیز ۲میلیون سهم «خگستر» را واگذار کرد.

گروه محصولات شیمیایی از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بازار در معاملات روز شنبه بود. در میان نمادهای زیرمجموعه این گروه «پترول» با فروش ۸میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان روبه‌رو شد. این در حالی است که «جم‌پیلن» خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد؛ بیمه ایران به همراه صندوق سرمایه‌گذاری ارزش آفرین در مجموع بیش از ۲۰۰هزار سهم مزبور را خریداری کردند. در همین راستا سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز یک میلیون سهم پتروشیمی شازند را به پرتفوی خود افزود.

  یکشنبه خودرویی حقیقی‌ها
بازیگران خرد بازار سهام در جریان معاملات روز یکشنبه به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و در نهایت بیش از ۱۵۰میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. این در حالی است که شاخص سهام معاملات این روز را با افت ۷/ ۰ درصدی به پایان رساند. خودرویی‌ها در این روز پیشتاز خرید از سوی حقیقی‌های بازار بودند به‌طوری‌که خالص خرید معامله‌گران خرد در این گروه به بیش از ۶۲میلیارد تومان رسید که ۲۵میلیارد تومان آن به خالص خرید سهام گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو تعلق داشت. در مجموع روز یکشنبه ۵۶میلیون سهم «خگستر» خرید و فروش شد که ۹۴درصد از خریدهای صورت گرفته در آن توسط سهامداران خرد صورت پذیرفت. در این میان بانک پارسیان به‌عنوان حقوقی فعال در «خگستر» به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و روز یکشنبه نیز حدود ۵میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. ایران خودرو نیز ۳۰میلیون سهم «خگستر» را از پرتفوی خود خارج کرد. سهام شرکت ایران خودرو نیز با انتقال بیش از ۲۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبه‌رو شد. در این نماد نیز شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان سهامدار عمده «خودرو» بیش از ۴۰میلیون سهم را به فروش رساند.

در نماد قطعات اتومبیل ایران نیز دادوستدهایی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. در حالی حدود ۱۲میلیون سهم «ختوقا» توسط سرمایه‌گذاری سمند به فروش رسید که در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان در نقش خریدار ظاهر شد و ۵/ ۲ میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در مقابل اما «خساپا» با افزایش عرضه از سوی معامله‌گران خرد بازار مواجه شد و در نهایت خالص فروشی در حدود ۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.البته بازیگران عمده در معاملات این روز بیشترین خرید را در نماد پتروشیمی نوری داشتند که در نهایت بیش از ۹میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به فروش ۴میلیون سهم «نوری» کرد.نمادهای بانکی نیز در بازار منفی روز یکشنبه با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران عمده مواجه شدند. در این میان بانک پارسیان فروش سهم از سوی سه سهامدار حقوقی را تجربه کرد؛ شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، سرمایه‌گذاری سمند و گروه مالی پارسیان در مجموع حدود ۷۰میلیون سهم «وپارس» را به فروش رساندند. روندی مشابه در بانک صادرات ادامه یافت که در این میان خدمات پشتیبانی مهر۷۸ به عرضه‌های سنگین خود ادامه داد و ۴۷۲میلیون سهم «وبصادر» را واگذار کرد.

  بانک‌ها در اولویت خرید بازیگران خرد
شاخص سهام روز دوشنبه بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و این بار با رشد ۳۵۲۱ واحدی، سقفی جدید در کارنامه تاریخی این بازار به ثبت رساند. در این روز سهامداران خرد برای هشتمین روز متوالی خالص خرید مثبتی رقم زدند. به این ترتیب در جریان معاملات روز دوشنبه بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.بررسی خریدهای صورت گرفته در این روز نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند. به این ترتیب در حالی خالص خرید سهامداران خرد در این صنعت به بیش از ۸۰میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور در سه نماد بانک صادرات، پارسیان و اقتصاد نوین بود.

در این میان بانک صادرات انتقال بیش از ۳۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد را تجربه کرد. به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام «وبصادر»، سه سهامدار عمده این نماد به عرضه سهم اقدام کردند. فروش ۹۲۵میلیون سهم از سوی خدمات پشتیبانی مهر۷۸، ۲۵۰میلیون سهم از سوی مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان و ۱۱میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات به فروش رفت. در همین راستا بانک تجارت نیز شاهد عرضه ۱۲۰میلیون سهم از سوی خدمات پشتیبانی مهر۷۸ بود. بانک پارسیان نیز روز دوشنبه با واگذاری حدود ۵۰میلیون از سوی گروه مالی پارسیان و سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد. بانک اقتصاد نوین نیز فروش ۱۰میلیون سهمی از سوی تامین مسکن جوانان و ۳میلیون سهمی از سوی شرکت بین‌المللی پارس تجارت منطقه آزاد چابهار را تجربه کرد. در میان نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو خرید ۲۰۰هزار سهم از سوی گروه مالی پارسیان را تجربه کرد.

در گروه پتروشیمی نیز «پترول» همچنان شاهد خرید سهم توسط مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد بود؛ به‌طوری‌که این دو سهامدار عمده در مجموع روز دوشنبه بیش از ۲میلیون سهم «پترول» را جمع‌آوری کردند.روز سه‌شنبه مجدد شاخص سهام در مسیر اصلاح قرار گرفت و با افت ۳/ ۱ درصدی، به کانال ۳۰۲ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.این موضوع اما سبب عقبگرد سهامداران حقیقی نشد و برای نهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت سهام به سمت معامله‌گران خرد رقم خورد. در این روز بانکی‌ها صدرنشین لیست خرید معامله‌گران حقیقی شدند. در مقابل اما خودرویی‌ها شاهد بیشترین خالص فروش از سوی این گروه از بازیگران سهام بودند.

  خرید حقوقی پس از ۹ روز
همزمان با سقوط حدود ۸هزار واحدی شاخص کل بورس و عقبگرد از ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی در جریان معاملات روز چهارشنبه، روند تغییر مالکیت‌ها نیز تغییر مسیر داد. بر این اساس حقوقی‌های بازار با خریدهای پرحجم و بعضا حمایتی، نقدینگی را به زمین خود منتقل کردند. امری که با خالص خرید ۱۳۰میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد. در این روز بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد سایپا بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران عمده در نماد مزبور به بیش از ۱۱میلیارد تومان رسید. در همین راستا ایران‌خودرو نیز شاهد خرید ۵۰۰هزار سهم از سوی گروه مالی پارسیان بود. در مقابل صنایع ‌ریخته‌گری ‌ایران‌ با خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران خرد روبه‌رو شد به‌طوری که خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به ۱۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان رسید. تمایل زیاد سهامداران به خرید سهام «خریخت»، سبب شد تا حقوقی آن به عرضه سهم بپردازد، هر چند در پایان معاملات همچنان صف خرید ۳۶میلیون سهمی برای آن باقی ماند. بر این اساس ۶۳میلیون سهم «خریخت» از سوی گروه بهمن عرضه شد. در این میان خود «خبهمن» خرید سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ یک میلیون و ۲۰۰هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کاردان و یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم دیگر نیز توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «خبهمن» خریداری شد. در این معاملات، صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان نیز خرید یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ را در کارنامه خود ثبت کرد.

  بازگشت پرقدرت حقیقی در آغاز هفته
روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران به مدار صعودی بازگشت و با رشد ۳۵۴۶ واحدی، در میانه کانال ۲۹۷ هزار واحدی ایستاد. در این روز در مجموع حدود ۴۷۹ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۱۶ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام بانکی رقم خورد. به این ترتیب دیروز بانکی‌ها شاهد جابه‌جایی افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز دو گروه دارو و خودرو مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و به ترتیب خالص خرید ۲۴ و ۱۷ میلیارد‌تومانی را رقم زدند.  در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی بانک اقتصاد نوین در اولویت خرید معامله‌گران حقیقی بازار قرار گرفت. دیروز حدود ۲۰۰ میلیون سهم «ونوین» به ارزش ۸۲میلیارد تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. سهام بانک پاسارگاد نیز در این روز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار قرار گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید