آرایش بازیگران بورسی در دومین هفته شهریور

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران در حالی با ثبت بازدهی ۱/ ۴ درصدی در دومین هفته شهریورماه روبه‌رو شد که بررسی تغییر مالکیت‌ها در این بازار نیز نشان از خریدهای پرحجم سهامداران خرد دارد؛ به‌طوری‌که بازیگران حقیقی در این هفته خالص خرید بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.

بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته در دومین هفته شهریورماه نشان می‌دهد که سهامداران خرد در بیشتر روزها بیش از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. به این ترتیب حقوقی‌ها تنها در جریان معاملات روز دوشنبه و همزمان با افت بیش از ۳ هزار واحدی شاخص، به حمایت از بازار اقدام کرده و بیش از ۹۰ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند. بر این اساس در مابقی روزهای هفته، خالص خرید مثبتی در کارنامه حقیقی‌های بازار ثبت شد. بررسی صنایع مورد توجه بازیگران نیز نشان از خریدهای قابل‌توجه سهامداران خرد در نمادهای فلزی دارد؛ به‌طوری‌که در هفته گذشته ۷۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در این گروه منتقل شد که حجم عمده‌ای از خریدهای مزبور در نماد فولاد مبارکه اصفهان بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید بازیگران حقیقی در نماد «فولاد»‌ به حدود ۶۳ میلیارد تومان رسید. در حالی انتشار خبر موافقت و مصوبه هیات‌مدیره «فولاد» مبنی‌بر افزایش سرمایه ۵/  ۶۱ درصدی این شرکت از محل سود انباشته روز سه‌شنبه منتشر شد که این خبر در افزایش خریدهای سهامداران خرد بی‌تاثیر نبود؛ به‌طوری‌که در روز سه‌شنبه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به حدود ۳۳ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب در نهایت نماد مزبور رشد قیمت ۱۰ درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد.

در ادامه این روند نیز معامله‌گران حقیقی به جمع‌آوری سهام حفاری شمال تمایل زیادی نشان دادند؛ به‌طوری‌که در مجموع هفته بیش از ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «حفاری» منتقل شد. نماد «حفاری» که در هفته گذشته با نوسان مثبتی در حدود ۱۰ درصد روبه‌رو شد، در پایان معاملات روز چهارشنبه نیز شاهد تشکیل صف خرید بیش از ۵ میلیون سهمی بود. تقاضای بالا در خرید سهام مزبور سبب شد تا حقوقی فعال در شرکت یعنی بانک رفاه کارگران به عرضه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم بپردازد.در این میان بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی حقوقی‌های بازار نشان از آن دارد که سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام گروه شیمیایی تمایل نشان دادند؛ به‌طوری‌که ۴۶ میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام این گروه در هفته گذشته به پرتفوی خود منتقل کردند که در صدر آن جمع‌آوری سهام «نوری» و «جم‌پیلن» قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب ۲۳ میلیارد تومان و ۲۰ میلیارد تومان بود. دو نماد «شپدیس» و «تاپیکو» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌های بازار در هفته گذشته بودند. همچنین بازیگران عمده به جمع‌آوری سهام بانک پاسارگاد نیز تمایل نشان داده و خالص خرید ۳۰ میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید