هدف بازارسرمایه تخصیص بهینه منابع و قیمت‌گذاری منصفانه است

محمدحسن ابراهیمی: «ادامه روش فعلی در بازار پایه به ضرر سهامداران خردی است که در بازار سرمایه دانش مالی اندکی دارند؛ در مقابل، اجرایی شدن این تغییرات به نفع کل بازار است»

رییس هیات مدیره فرابورس ایران در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، پیرو تغییرات جدید دستورالعمل بازار پایه و تغییرات دامنه نوسان گفت: بی‌شک، هرچقدر دامنه نوسان نامتناسب باشد، امکان سفته‌بازی روی سهم بیشتر است. بر این اساس به هر میزان که سهم کوچکتر باشد، امکان سفته‌بازی در آن افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین سفته‌بازان بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی سهم، ترجیح می‌دهند که دامنه نوسان سهم‌ها بالاتر باشد، زیرا این امکان برایشان فراهم‌تر است.  

ابراهیمی اضافه کرد: افرادی که با تحلیل اقدام به خرید سهم در بازارسرمایه می‌کنند و به سهام بنیادی توجه بیشتری دارند، توجه زیادی به دامنه نوسان ندارند، بلکه با دید بلندمدت و از منظر افزایش ارزشی که روی سهام می‌گیرند و همچنین DPS به انجام معاملات می‌پردازند.

وی معتقد است: عده‌ای از سفته‌بازان، بی‌دلیل برخی از سهم‌های کوچک را به طور حبابی افزایش می‌دهند و افرادی که در بازار اطلاع از بنیاد سهم ندارند با پیروی کورکورانه از آنها در بسیاری مواقع متضرر می‌شوند.

رییس هیات مدیره فرابورس ایران اعمال تغییرات جدید در بازار پایه فرابورس را با هماهنگی و نظرخواهی از کل بازار دانست و افزود: شرکت فرابورس با فعالان مختلف ازجمله سهامداران فعال شرکت‌های بازارپایه، صاحب نظران بازار سرمایه، کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرد که در نهایت چکیده نظرات آنها در قالب پیشنهادات به سازمان بورس و سپس شورای عالی بورس ارایه شد.

ابراهیمی در خصوص مقاومت‌های موجود در اجرایی شدن این دستورالعمل و کاهش دامنه نوسان اظهار کرد: این تصمیم در بلند مدت به نفع سهامداران است.

وی هدف بازار سرمایه را تخصیص بهینه منابع و قیمت‌گذاری منصفانه عنوان کرد و گفت: درنظر داشته باشید که منابع در بازار سرمایه محدودند و باید فضایی فراهم کنیم تا شرکت‌هایی که در اقتصاد تاثیرگذار هستند هم بتوانند از این منابع استفاده کنند.

رییس هیات مدیره فرابورس، قیمت بسیاری از سهم‌های پایه را واقعی ندانست و خاطرنشان کرد: در صورت ادامه روند فعلی، حتی در میان مدت، ضرر زیادی به افراد بی‌اطلاع (و تابعین سیگنال فروشان و حباب‌سازان) در بازار سرمایه وارد می‌شود.

ابراهیمی سهامداران را به حفظ آرامش فراخواند و تصریح کرد: اجازه دهیم دستورالعمل جدید اجرا شود. گذشت زمان نشان خواهد داد که اجرای دستورالعمل جدید به نفع کل بازار سرمایه است.

وی پیشنهاد کرد: سهامداران از هیات مدیره این شرکت‌ها بخواهند تا آنها را به مرور وارد تابلوهای بالاتر کرده و ارتقاء دهند. در حال حاضر در فرابورس بیش از ۱۰ شرکت متقاضی ورود از بازار پایه به تابلوی دوم فرابورس هستند، هیات پذیرش فرابورس در تلاش است تا این شرکت‌ها را با سرعت بیشتری در تابلوهای بالاتر پذیرش کند.

رییس هیات مدیره فرابورس ایران در پایان اظهار کرد: دستورالعمل جدید بازارپایه در جلسات متعدد هیات مدیره فرابورس ایران مطرح و به تصویب رسیده است. در این راستا نیز هیات مدیره از اقدامات مدیرعامل فرابورس حمایت می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید