پاتک نفتی چین به آمریکا

دنیای اقتصاد : تلاش‌های طلای سیاه طی هفته‌‌های اخیر برای رسیدن به قله ۶۰ دلار، روز گذشته و با تشدید جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا ناکام ماند. پکن دیروز اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار از محصولات آمریکایی از جمله نفت، تعرفه‌ اعمال می‌کند. این خبر درست خلاف جهت انتظار فعالان بازار نفت بود. در روزهای گذشته امیدواری به بهبود مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین بود که مانع ریزش چشم‌گیر قیمت‌ها شده بود. این امیدواری به خصوص با تمدید معافیت ۹۰ روزه شرکت هوآوی چین از تعرفه‌های آمریکا به بازار نفت تزریق شد با این حال اقدام روز گذشته پکن علیه واشنگتن این امید را از میان برد.

 به این ترتیب روز گذشته و به محض اعلام اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر نفت وارداتی آمریکا به چین، روند ریزش قیمت در بازار طلای سیاه سرعت گرفت و هر بشکه نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۸ به وقت تهران)، افتی ۰۹/ ۱ دلاری را به ثبت رساند و روی ۸۳/ ۵۸ دلار بر بشکه ایستاد. نفت خام آمریکا نیز ۴۹/ ۱ دلار در هر بشکه افت قیمت به ثبت رساند و روی ۸۶/ ۵۳ دلار قرار گرفت.در کنار شدت گرفتن جنگ تعرفه‌ای و اثر آن بر بازار، انتظار برای شنیدن اینکه نرخ بهره برای دومین بار در سال جاری در آمریکا کاهش می‌یابد نیز در میان فعالان بازار وجود داشت. چنانچه این اتفاق برای دومین بار رقم بخورد، می‌توان امیدوار بود از سرعت ریزش قیمت طلای سیاه کاسته شود. کاهش تعرفه در آمریکا به معنای قوی‌تر شدن سایر ارزها در برابر دلار آمریکا و افزایش قدرت خرید آنها در بازار نفت است.

  خشم اژدها

 به گزارش بلومبرگ، چین روز گذشته اعلام کرد تعرفه‌های تازه‌ای بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. سویا،خودرو و نفت خام اقلام تشکیل‌دهنده این لیست هستند. این اقدام چین، واکنشی به اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر لیستی از کالاهای چینی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار است. دونالد ترامپ پیش از این اعلام کرده بود این تعرفه‌ها از ابتدای سپتامبر (ماه آینده میلادی) اجرایی خواهند شد با این حال اجرای آن را برای جلوگیری از تلاطم اقتصادی بیشتر، تا اواسط دسامبر به تاخیر انداخت. اما این تاخیر مانع خشم غول اقتصادی آسیا علیه غول اقتصادی آمریکایی نشد. به این ترتیب پکن برای نخستین بار در طول بیش از یک سال جنگ تجاری با آمریکا، بر نفت خام که یکی از محصولات صادراتی مهم آمریکا به چین به شمار می‌رود، تعرفه‌ ۱۰ درصدی وضع کرد تا اوج خشم خود را به نمایش بگذارد. پیش از این چین تنها به کاهش واردات نفت از آمریکا زیر سایه اختلافات تجاری اکتفا کرده بود.

بر اساس اطلاعیه وزارت بازرگانی چین، بخشی از اقدامات تعرفه‌ای متقابل پکن علیه واشنگتن از ابتدای سپتامبر آغاز می‌شود و بخشی دیگر از ۱۵ دسامبر اجرایی خواهد شد. اخبار منتشر شده از سوی پکن، باعث افزایش نگرانی از چشم‌انداز جهانی اقتصاد شد که تا همین حالا نیز زیر سایه جنگ تجاری بسیار متزلزل شده بود. به گزارش بلومبرگ، واکنش ابتدایی کاخ سفید به اقدام روز گذشته پکن، تلاش برای کاستن از سطح نگرانی‌ها بود. کاخ سفید اعلام کرده است اعمال این تعرفه‌ در رشد اقتصادی چندان تاثیرگذار نخواهد بود. آن‌طور که منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند، هیات مذاکره‌کننده چینی، تا روز گذشته تغییری در برنامه قبلی خود برای سفر به آمریکا در ماه سپتامبر ایجاد نکرده‌ است. انجام این گفت‌وگوی رودررو می‌تواند شانس ورود جنگ تجاری به مسیری عاقلانه‌تر را افزایش دهد.

  تحقق یک پیش‌بینی

 اعمال تعرفه بر نفت خام به‌عنوان کالایی استراتژیک در روابط تجاری چین و آمریکا در حالی تا روز گذشته از سوی چین مورد استفاده قرار نگرفته بود، که این اقدام اوج نارضایتی پکن از اقدامات تعرفه‌ای واشنگتن به شمار می‌رود. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت خام آمریکا، پیش از این نارضایتی خود از جنگ تجاری را به شکل کاهش واردات نفت از آمریکا نشان داده بود. به طوری که ماه گذشته میلادی، کره‌جنوبی با واردات ۶۰۵ هزار بشکه‌ای در روز از آمریکا، تبدیل به بزرگترین خریدار نفت این کشور شد. چین نیز حدود ۲۹۲ هزار بشکه نفت در روز از آمریکا خریداری کرد که کمترین میزان از ژوئن به شمار می‌رفت.

 اعمال تعرفه بر نفت خام آمریکا  در حالی مهم‌ترین خبر روز گذشته در بازار نفت بود که احتمال وقوع آن پیش‌ از این مطرح  می‌شد. تحلیلگران بازار نفت پیش از این هشدار داده بودند بالا گرفتن درگیری‌های تجاری بین دو غول اقتصادی دنیا تاثیری منفی بر دورنمای صادرات نفت خام آمریکا به چین خواهد گذاشت. این کارشناسان همچنین پیش‌بینی کرده بودند چین به زودی واردات نفت خام از آمریکا را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. سی‌ان‌بی‌سی پیش از این در گزارشی به نقل از استفان برناک، تحلیلگر حوزهانرژی گزارش کرده بود. «ابر تیره‌ای که دورنمای صادرات نفت خام آمریکا را پوشانده، درگیری تجاری چین و آمریکاست. سال گذشته در همین زمان چین بزرگ‌ترین خریدار نفت خام آمریکا بود ولی چینی‌ها در حال حاضر در آستانه توقف واردات نفت از آمریکا هستند.»

 طبق این گزارش آخرین محموله نفت آمریکا در ششم آگوست خلیج مکزیک را به مقصد چین ترک کرده است. چین نه تنها بزرگ‌ترین خریدار نفت دنیاست بلکه یکی از بزرگ‌ترین مقاصد نفت خام آمریکا در نیمه اول ۲۰۱۸ نیز بوده است. با این حال واردات نفت خام چین از آمریکا تقریبا بلافاصله پس از آغاز جنگ تجاری به‌عنوان ابزاری برای فشار به آمریکا کاهش یافت و با افزایش درگیری‌ها کاملا متوقف شد اما هیچ‌گاه تعرفه‌ای از سوی چین روی این واردات اعمال نشد و حتی واردات طی ماه‌های اخیر بار دیگر از سر گرفته شده بود. بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی علاوه بر جریان نفت خام که تحت تاثیر جنگ تجاری قرار گرفته، از ماه مارس هیچ محموله گاز طبیعی مایع هم از آمریکا به سمت چین به حرکت درنیامده است. مایکل میدن، مدیر برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نیز هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که در صورت اجرایی شدن عوارض ترامپ بر کالاهای چینی، پکن هم بر اکثر واردات آمریکا از جمله نفت عوارض وضع ‌کند؛ انتظاری که با اقدام روز گذشته پکن شکل واقعیت به خود گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید