بورس‌کالا راهگشای ساماندهی محصولات کشاورزی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای ساماندهی بازار محصولات کشاورزی نیاز به فکر نو و اقدامات جدید داریم که در این زمینه بورس‌کالا می‌تواند راهگشا باشد. سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: در ماه‌های اخیر از عرضه زعفران و زیره در بورس‌کالا و راه‌اندازی انواع قراردادهای روی این دو محصول می‌شنویم، این در شرایطی است که به مرور با آشنایی کامل کشاورزان و تولیدکنندگان با معاملات بورس شاهد بهبود روندها، واقعی شدن قیمت‌ها و رسیدن سود واقعی به کشاورزان خواهیم بود.
به گفته موسوی‌لارگانی، کشاورزان که با هزینه‌های زیاد و صرف زحمت فراوان اقدام به تولید محصول می‌کنند همواره از اقشار ضعیف جامعه هستند و در این بین واسطه‌ها و دلالان با کمترین زحمت در رفاه مادی هستند. اما در صورتی‌که بورس‌کالا به‌عنوان بازاری شفاف برای انجام معامله مطرح باشد و امکانی فراهم شود تا کشاورز به‌طور مستقیم محصولش را روی تابلوی بورس ببرد، بدون شک تحولی مثبت در بخش کشاورزی به‌وجود می‌آید. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، در وهله نخست شفافیت حاصل می‌شود به این معنا که محصول با اعلام جزئیات و کیفیت روی تابلو می‌رود مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند براساس شرایط بازار، نسبت به اعلام قیمت درخواستی اقدام کنند. همچنین در وهله دوم محصول در تقابل عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود و کشاورز می‌داند که برمبنای عدالت و در کوتاه ترین زمان به پولش می‌رسد. وی گفت: اینجاست که اگر شاهد رونق عرضه محصولات کشاورزی در بورس باشیم به‌دلیل روشن شدن قیمت فلان محصول، دیگر شاهد سوءاستفاده در بازارهای آزاد نخواهیم بود و مردم نیز با نرخی عادلانه نیاز خود را تامین می‌کنند.

وی معتقد است کمرنگ شدن اینگونه فعالیت واسطه‌ها باعث رونق تولید و افزایش انگیزه کشاورزان می‌شود که به بیان دیگر، سازوکار بورس باعث کوتاه شدن فاصله کشاورزان و خریداران شده و این اتفاق در پایان به سود مردم است. موسوی‌لارگانی در ادامه به لزوم آموزش همگانی کشاورزان درخصوص مزایای بورس اشاره کرد و گفت: باید طی آموزش‌های مستمر به کشاورزان اعلام کنیم که هر چقدر به بورس نزدیک‌تر شوید، مشکلات شما کمتر می‌شود و محصول باکیفیت‌تر شما با قیمتی بهتر و در زمانی کوتاه‌تر به فروش می‌رسد.  این نماینده مجلس افزود: در صورتی‌که بتوانیم به مرور تمام کشاورزان را نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس ترغیب کنیم، علاوه بر اینکه کار دولت در این حوزه به مراتب آسان‌تر و صرفه‌جویی عظیمی در مباحث مالی می‌شود، می‌توانیم شرایط را برای صادرات محصولات کشاورزی در بستر بورس نیز فراهم کنیم که این رویدادها دور از دسترس نیست و به همتی جدی نیاز دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید