استمرار روند ناهمسان شاخص‌های سهام

دنیای اقتصاد : بورس تهران در معاملات روز یکشنبه هم از الگوی بومی خود دست برنداشت. با وجود برخورد بازار به وقفه‌ای یک‌روزه-تعطیلی روز دوشنبه- ارزش معاملات خرد در سطوحی بالاتر از متوسط ماهانه ثبت شد. در عین حال، سرنوشت نامعلوم جنگ تجاری و تداوم فشار بر قیمت مواد خامی چون نفت و فلزات سهم‌های وابسته در بورس تهران را در مسیر محتاط خود نگه داشت. البته تقویت تقاضا در صنایعی چون پتروشیمی، پالایشی و فلزات افزایش نسبی متوسط قیمت در این گروه‌ها را در برداشت. با وجود این، همچنان گروه‌های غیرکالایی، خاصه سهم‌های کوچک‌تر در کانون تقاضای بازار قرار داشتند.
از همین‌رو، طی روز یکشنبه بار دیگر نماگر هم‌وزن در قیاس با دماسنج اصلی بورس تهران با سرعت بیشتری به رشد ادامه داد به‌طوری‌که شاخص هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها صعود بیش از ۸/ ۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که دماسنج اصلی بازار سهام با رشد ۵۷۰ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) همراه شد و در کانال قبلی و روی عدد ۲۵۵ هزار و ۸۷۶ واحد جا خوش کرد. از دیگر ویژگی‌های مهم معاملات روز یکشنبه عقب‌نشینی سهامداران حقیقی در سمت تقاضا بود. این دسته از معامله‌گران که حضور متزلزلی را طی این هفته در بازار داشتند، روز یکشنبه غالبا در نقش فروشنده سهم ظاهر شدند تا میزان خروج سرمایه‌های خرد از دور معاملات طی فصل جاری به رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. فقدان انگیزه با تشدید عدم قطعیت‌های سیستماتیک را می‌توان عامل اصلی چنین روندی در جریان سرمایه‌های خرد در بازار دانست.

در ادامه سیگنال‌های منفی از جنگ تجاری و گسترش اختلافات به جبهه جنگ ارزی از طرف چین، امکان رشد تقاضا و افزایش معنادار قیمت در سهام شرکت‌های کالایی را گرفت. فشار بر قیمت سهام این دسته از شرکت‌های بورسی در شرایطی صورت گرفته که به‌زعم تحلیلگران، در صورت ثبات قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، این بخش از بازار سهام از جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار بودند. به‌نظر می‌رسد توقف روند نزولی بزرگان کالایی و رشد نسبی قیمت در معاملات یکشنبه ناشی از همین استحکام بنیادی بوده است.

گروه فلزات اساسی یکی از صنایعی است که از ابتدای مرداد ماه تا ابتدای هفته برای ۹ روز معاملاتی افت متوسط قیمت را تجربه کرده است. اما روز یکشنبه با چرخش مسیر قیمت بزرگانی چون «فولاد» و «فملی» شاخص این گروه رشد اندک ۰۳/ ۰ درصدی را رقم زد. پیش از این شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی ۹ روز معاملاتی پیاپی رشد ارزش بازار را تجربه نکرده بود و قیمت هر سهم این شرکت طی این مدت بیش از ۵/ ۵ درصد کاهش یافت. شرایط شرکت ملی مس ایران هم چندان متفاوت نبود و این شرکت هم بعد از شکست مذاکرات چین و آمریکا و اعلام تعرفه ۱۰ درصدی آمریکا روی ۳۰۰ میلیارد دلار از صادرات چین به آمریکا و عقب‌نشینی بهای  هر تن مس به کانال ۵۷۰۰ دلار، با افت شدید ارزش بازار مواجه شده بود.

سهام معدنی هم از صنایعی بود که طی مدت اخیر همچون گروه فلزات افت نسبتا شدید شاخص را تجربه ‌کرد. متوسط قیمت‌ها در این گروه بورسی، روز یکشنبه برای چهارمین روز معاملاتی پیاپی بازهم دچار افت شد تا شاهد عقب‌نشینی بالغ بر ۸ درصدی شاخص این صنعت از ابتدای مردادماه باشیم. در همین رابطه جالب توجه است که به بازدهی ۴/ ۲۰ درصدی نماگر این صنعت از ابتدای سال هم اشاره کنیم. این در حالی است که دماسنج اصلی بازار سهام طی این مدت بیش از ۴۳ درصد و نماگر هموزن حدود ۱۰۲ درصد رشد داشته است. دیگر صنعت کالایی که روز یکشنبه افزایش متوسط قیمت‌ها را تجربه کرد، گروه فرآورده‌های نفتی بود. پالایشی‌ها که طی سه روز معاملاتی پیاپی افت متوسط قیمت‌ها را تجربه کرده بودند، در روز یکشنبه با رشد حدود ۴/ ۰ درصدی بخشی هر چند اندک از افت‌های شدید یک هفته اخیر را جبران کردند.

سومین صنعت کامودیتی که طی دو هفته اخیر شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کرد گروه شیمیایی بود. البته افت متوسط قیمت‌ها در دو گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی‌ها به دلیل شرایط متفاوت نفت و مشتقات آن در بازارهای جهانی کمتر از افت متوسط قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی بود. با این حال، نگرانی از وضعیت جهانی قیمت‌ها این دو گروه را هم مصون از فشار عرضه نگذاشت اما نتوانست متوسط قیمت را طی سه هفته اخیر وارد محدوده منفی کند. پتروشیمی‌ها که هفته دوم مرداد زیر فشار قرار گرفته بودند بار دیگر به مدار مثبت بازگشتند و رشد ۶/ ۰ درصدی متوسط قیمت را تجربه کردند. رشد متوسط قیمت‌ها در نمادهای شیمیایی در حالی بود که صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در روز یکشنبه بیشترین فشار را بر دماسنج بازار وارد کرد. «فارس» در این روز با افت ۵/ ۱ درصدی قیمت موجب تاثیر منفی ۲۲۴ واحدی بر شاخص کل بورس تهران شد.

در همین گروه، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو»، صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه خود را روز یکشنبه منتشر کرد. مطابق صورت‌‌ سود و زیان این شرکت، هر سهم «تاپیکو» سودآوری ۴۳۳ ریالی داشته که نسبت به گزارش حسابرسی نشده این شرکت تغییرات خاصی را نشان نمی‌دهد. «تاپیکو» در روز یکشنبه با رشد ۲/ ۳ درصدی در قیمت هر سهم توانست اثر مثبت ۲۰۰ واحدی بر نماگر اصلی بورس تهران داشته باشد. به این ترتیب باید منتظر واکنش سهامداران این شرکت به‌صورت‌های مالی حسابرسی شده در روز جاری باشیم.در همین صنعت، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در روز یکشنبه مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار کرد. سهامداران این شرکت در مجمع‌عمومی تصمیم به تقسیم ۱۵۰ ریال از ۲۵۶ ریال سود هر سهم «پترول» گرفتند.

به این ترتیب ۵۹ درصد از سود خالص این شرکت در سال مالی گذشته به‌صورت نقدی بین سهامداران تقسیم شد. سهامداران حقیقی «پترول» از اول آذر ماه تا انتهای بهمن‌ماه سال‌جاری با توجه به تعداد سهامشان می‌توانند سود نقدی خود را دریافت کنند. گروه لاستیک‌سازی که طی چند هفته اخیر به واسطه شایعاتی مبنی‌بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به این صنعت رشدهای بالایی را تجربه کرده است، در روز شنبه هم توانست رشد ۸/ ۰ درصدی در متوسط قیمت‌ها را تجربه کند. این در حالی است که قیمت آخرین معامله اغلب نمادهای این گروه نسبت به قیمت پایانی افت داشت. در همین راستا می‌توان به این نکته اشاره کرد که در بعدازظهر یکشنبه، شرکت کویرتایر بار دیگر گزارش ۶ ماهه خود را اصلاح کرد. البته صورت سود و زیان این شرکت نسبت به گزارش قبلی تغییری نکرده است و «پکویر» همچنان با زیان ۱۳۴ ریالی به ازای هر سهم مواجه است. دارویی‌ها روز یکشنبه برای سومین روز معاملاتی پیاپی با افت متوسط قیمت‌ها مواجه بودند. برعکس شدن روند صعودی قیمت سهام شرکت‌های دارویی پس از آن اتفاق افتاد که معاونت کل وزارت بهداشت از موانع و هزینه‌های حذف دلار دولتی برای این صنعت خبر داد. به گفته حریرچی، معاون وزارت بهداشت تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور باشد، اولین اولویت تخصیص آن دارو است. به این ترتیب سهامداران دارویی طی این مدت ترجیح به شناسایی سود و خروج سرمایه از شرکت‌های دارویی‌ داده‌اند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید