محک کانال ۱۵۰۰ دلاری طلا

دنیای اقتصاد : در حالی که قیمت جهانی طلا در طول هفته گذشته با رشد نزدیک به ۴ درصدی روبه‌رو شده است، تحلیلگران اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که بازار طلا احتمالا طی روزهای آینده با فشار فروش روبه‌رو خواهد شد. در واقع طلا برای حفظ کانال ۱۵۰۰ دلاری با محک جدی روبه‌رو خواهد شد. از طرفی ریسک موجود در بازارها عامل صعودی برای اونس محسوب می‌شود؛ اما از سوی دیگر، رشد تعداد قراردادهای فروش می‌تواند مولفه نزولی باشد. طلا ظرف هفته‌ای که گذشت بهترین عملکرد خود را در ۳ سال اخیر ثبت کرده است. تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و سیاست‌های پولی انبساطی بانک‌های مرکزی جهان عامل اصلی این رشد چشمگیر بوده است.
پیش‌بینی صعودی طلا
در نظرسنجی اخیر کیتکو ۱۶ تحلیلگر وال‌استریت شرکت کرده‌اند که ۱۲ نفر معادل ۷۵ درصد به افزایش قیمت طلا رای داده‌اند. ۲ نفر معادل ۱۳ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبه‌رو خواهد شد و ۲ نفر دیگر نیز اعلام کردند قیمت طلا در روزهای آتی تغییر چندانی نخواهد داشت. در نسخه مین‌استریت نظرسنجی نیز ۹۱۰ نفر شرکت کرده‌اند که ۵۹۹ نفر معادل ۶۵ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا با افزایش همراه خواهد بود. ۱۸۷ نفر معادل ۲۱ درصد انتظار افت قیمت طلا در کوتاه‌مدت را ثبت کردند و ۱۲۴ نفر معادل ۱۴ درصد نیز به عدم تغییر قیمت طلا رای دادند.

جهش ۴ درصدی طلا
رشد قیمت طلا در شرایطی رخ داد که دولت چین برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر اجازه داده است تا ارزش یوآن در برابر دلار ۷ درصد تضعیف شود. استفاده چین از سلاح ارزی منجر به نوسان شدید در بازارهای جهانی شد. از همین رو، تقاضا برای ذخایر امن رشد کرد و بازدهی هفتگی طلا به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های سرمایه‌گذاری به ۴ درصد رسید. برخلاف طلا، بازدهی بازار سهام و اوراق آمریکا در طول هفته گذشته منفی بود. با اینکه اوراق خزانه نیز جزو ذخایر امن در نوسانات بازار محسوب می‌شوند؛ اما با افزایش تقاضا رشد قیمت را تجربه می‌کنند که منجر به افت بازدهی آنها می‌شود. اوراق با سررسید ۱۰ ساله بیش از سایر سررسیدها افت کردند و سیگنال رکود اقتصادی را به بازارها ارسال کردند. شاخص دلار آمریکا نیز ظرف هفته گذشته ۵/ ۰ درصد تضعیف شد و فضا را برای صعود طلا باز نگه داشت. البته جهش افزایشی طلا با توجه به رشد تعداد قراردادهای فروش می‌تواند نشانگر افت آتی قیمت اونس باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید