معاملات مستقیم برق در بورس انرژی آغاز شد

درپی فعال شدن فاز نخست بازار بورس انرژی برق در کشور، امکان عرضه و معامله برق و خرید مستقیم انرژی توسط مصرف‌کنندگان بزرگ (بالای ۵ مگاوات) از طریق بورس انرژی ایران فراهم شد.
به گزارش «ایمنا» و به نقل از پایگاه خبری توانیر، سخنگوی صنعت برق با اعلام راه‌اندازی فاز نخست معاملات برق در بورس انرژی کشور، بورس انرژی را فضایی برای انجام معاملات بین عرضه‌کنندگان و خریداران برق و سایر حامل‌های انرژی عنوان کرد که شاخصه مهم آن کشف قیمت انرژی در یک فضای رقابتی و اطمینان بخش است. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به راه‌اندازی بازار عمده‌فروشی برق ازسال ۸۳ درصنعت برق، به تبیین تفاوت‌های بازار بورس انرژی و بازار عمده‌فروشی برق پرداخت و عرضه شفاف و رقابتی و پرداخت نقدی دربورس انرژی را از جمله مزایای این بازار ذکر کرد. وی راه‌اندازی بازار معاملات برق در بورس انرژی را در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون‌اساسی عنوان کرد و با اشاره به کاهش نقش دولت در این بازار و کشف قیمت برق در فضای رقابتی، از اداره ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور توسط بخش‌خصوصی خبرداد. سخنگوی صنعت برق افزود: مصرف‌کننده در بورس انرژی می‌تواند برق خود را در فضای رقابتی و با قیمت پایین‌تر خریداری کند و فروشنده نیز در جهت کاهش قیمت تمام شده در بازار رقابتی تلاش می‌کند و درصورتی که تولید‌کننده‌ای به‌رغم وظیفه موفق به تولید نشد، برق مورد نیاز توسط دولت از طریق سایر تولیدکنندگان تامین می‌شود.

رجبی‌مشهدی با اشاره به امکان پیش خرید روزانه، ماهانه یا سالانه برق از سوی مصرف‌کنندگان این بازار گفت: معاملات برق در بورس انرژی امروز درپی ابلاغ به مالکان شبکه (شبکه برق قدرت وشبکه‌های توزیع نیرو) برای مصرف‌کنندگان بالای ۵ مگاوات آغاز شد و در مراحل بعدی امکان انجام معاملات بورس انرژی برای سایر مصرف‌کنندگان فراهم می‌شود. وی ظرفیت آماده نیروگاه‌ها برای فعالیت در بورس انرژی را درحال‌حاضر ۱۲ هزار مگاوات عنوان کرد و درخصوص فرآیند ورود به این بازار گفت: متقاضیان با مراجعه به شرکت مدیریت شبکه برق ایران پس از انجام بررسی‌های فنی و تکمیل فرم‌های مربوطه، کدخاص برای معاملات دربورس انرژی رادریافت و با مراجعه به بورس انرژی نسبت به اخذ کد معاملاتی ازطریق شرکت‌های کارگزار دارای مجوز اقدام می‌کنند. سخنگوی صنعت برق اجرای فاز بعدی معاملات برق دربورس انرژی برای سایر مصرف‌کنندگان را منوط به فراهم شدن دستورالعمل یارانه متقاطع عنوان کرد که دراین صورت امکان کشف قیمت برق به‌طور رقابتی برای تمامی تعرفه‌ها فراهم می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید