ششمین رشد متوالی شاخص فرابورس

دنیای اقتصاد : فرابورس ایران روز گذشته برای ششمین روز متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و این‌بار با رشد ۱۲‌واحدی (۳۵/ ۰ درصد) در سطح ۳۴۲۲ واحد ایستاد تا سقفی جدید در کارنامه تاریخی این بازار ثبت شود. به این ترتیب با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۵/ ۵۱ درصد رسید. طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۶۷ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. در این میان میانگین نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با تغییر یک کانالی نسبت به هفته گذشته به ۹/ ۲۱درصد رسید. رصد معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید برق عسلویه مپنا و بیمه کوثر در مجموع به میزان ۵/ ۲۱ واحد بود.

در حال حاضر تشدید جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی چین و آمریکا سبب شده تا رشد ملایم قیمت‌های جهانی در دادوستدهای دیروز نیز نتواند بر فشار عرضه در این گروه‌ها غلبه کند. در این میان ورود جنگ تجاری به مرحله جنگ ارزی سبب شده تا برخی تحلیلگران عدم عقب‌نشینی طرفین این جنگ را عاملی برای رکود بزرگ اقتصادی در یک سال آینده ارزیابی ‌کنند. هر چند ترس از آینده قیمت‌ فلزات در این بازار بر روند معاملات سهام کالایی بازار سهام اثر گذاشته است، اما پشتوانه‌های بنیادی ناشی از عملکرد مناسب تولید و فروش این شرکت‌ها به‌عنوان مانعی بر سر راه کاهش شدید قیمت سهام آنها قلمداد می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد ادامه اصلاح قیمتی در این گروه‌ها به جذابیت بیشتر این سهام بینجامد تا در ادامه بروز نشانه‌های هر چند کوچک از بهبود وضعیت بازار جهانی و حتی ثبات قیمت‌ها در سطوح فعلی، چرخش مسیر قیمتی کالایی‌ها را رقم بزند.

 رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی بیش از ۲۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بود. به این ترتیب برای ششمین روز متوالی این معامله‌گران خرد بودند که در خرید سهام از حقوقی‌ها سبقت گرفتند. در این میان نماد معاملاتی شرکت دارویی ره آورد تامین بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۷/ ۸ میلیون سهم «درهآور» به ارزش حدود ۴/ ۸ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد.

پس از آن نیز «کاسپین» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۵/ ۴ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سنگ آهن گهرزمین شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس، دیروز افزون بر ۳/ ۱ میلیون سهم «کگهر» به ارزش ۴/ ۲ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۷/ ۱ میلیارد تومان را تجربه کرد.

  از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۸۲۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۳۴ میلیارد تومان در ۹۷۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت که تقریبا تمامی این معاملات به اوراق اسناد خزانه اسلامی تعلق داشت. بر این اساس در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۸۱۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۸/ ۱۳۲ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۱ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۷/ ۰ درصدی به «اخزا۷۲۰» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۷۱۶» شاهد کاهش قیمت به میزان ۲/ ۰ درصد بود. رشد قیمت‌ها در اغلب سررسیدهای اسناد خزانه در دو روز گذشته سبب شده تا متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها با عقبگرد یک کانالی در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گیرد.

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۴۸ هزار و ۴۴۷ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۳/ ۲ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. همه سررسید‌های اوراق تسهیلات مسکن در این روز با رشد قیمت همراه شدند. از این رو متوسط قیمت «تسه»ها دیروز با رشد بیش از یک درصدی (نسبت به روز دو‌شنبه) همراه شدند. به این ترتیب اوراق تسهیلاتی که مدت‌ها در محدوده ۴۳ هزار تومان نوسان‌ اندکی را تجربه می‌کردند، حال با رشد‌های پی در پی خود به بیشترین سطح از ۲۷ خرداد رسیده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید