تغییرات نرخ خوراک مهمترین دغدغه بزرگترین تولیدکننده آروماتیک کشور

با اعلام زمان قطعی عرضه اولیه ۱۰ درصد پتروشیمی نوری در بورس تهران برای ۲۲ تیرماه، این شرکت در حالی که چند روز بیشتر به عرضه آن باقی نمانده است، طی نشستی سهم خود را معرفی کرد.شنبه آینده ۳۰۰ میلیون سهم این شرکت که بزرگترین تولیدکننده مواد آروماتیکی در کشور و چهارمین تولیدکننده این محصول در دنیاست، واگذار می شود.

به گزارش پایگاه بازارسرمایه (سنا)، تقی صانعی مدیرعامل پتروشیمی نوری به عوامل موثر بر قیمت محصولات آروماتیک (مهمترین محصول تولیدی این مجموعه) اشاره و اظهار کرد: در نظر داشته باشید که قیمت این محصول متاثر از نوسانات قیمت نفت است؛ همچنین پارامتر مهم دیگر در تعیین قیمت آن، بازار عرضه و تقاضاست.

وی افزود:در ارزش گذاری تولید سال ۹۸، میزان ۹۰ درصد ظرفیت را در نظر گرفته ایم؛ البته با توجه به آمار موجود در سه ماه گذشته تولید آروماتیک پتروشیمی نوری، ۱۰۰ درصد ظرفیت آن است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری مهمترین موضوع مورد بررسی و توجه این مجموعه را مربوط به «خوراک» پتروشیمی دانست و گفت: این مجموعه توجه زیادی به افزایش قیمت خوراک و نیز کاهش قیمت آن دارد و در این خصوص در حال رایزنی است که در صورت رسیدن به نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: حدود ۹۴ درصد قیمت ها به خوراک برمی گردد و هر یک درصدی که نرخ خوراک برای پتروشیمی نوری کاهش پیدا کند، ۷۰۰ تومان به ارزش شرکت افزوده و به ازای هر سهم ۲۳۳ تومان اضافه می شود؛ بنابراین اگر بتوانیم با درصد بیشتری نرخ خوراک را کاهش دهیم، اثر قابل ملاحظه ای بر شرکت خواهد گذاشت.

صانعی به چند نکته اثرگذار در انتخاب این سهم اشاره کرد و گفت: در این خصوص نخست باید بدانید که نرخ رشد ارز در ارزش گذاری این شرکت ۱۰ درصد تعیین شده و همچنین نرخ ارز ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ این در حالیست که هفته گذشته ارزی را که این شرکت در سامانه نیما وارد کرد حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود. در نظر داشته باشید که به ازای هر ۱۰۰ تومان افزایش قیمت نفت، به ارزش هر سهم ۵۰۰ تومان اضافه می شود. (این شرکت اکنون ۹۶۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است)

وی اظهار کرد: مجموعه نوری، یک پتروپالایشگاه است و قابلیت سوییچ روی تولید محصولات از پالایشی به پتروشیمی را دارد؛ براین اساس، توان تولید بنزین و گازوییل را هم دارد.

توانا، مدیر مالی شرکت پتروشیمی نوری نیز در ادامه توضیح داد: سود پیش بینی شده برای سال ۹۸، ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که در سه ماهه نخست آن می‌بایست ۴۰۰ میلیارد آن تحقق پیدا میکرد؛ هرچند که تاکنون و بدون در نظر گرفتن سود ناشی از نرخ تصعیر ارز، حدود ۳۷۰ میلیارد تومان سود ساخته شده است.

وی اعلام کرد: به طور متوسط از سال ۹۵ تا ۹۷، ۶۰ درصد از فروش شرکت ارزی بوده است. براین اساس، ۶۰ درصد از درآمد پتروشیمی نوری به صورت ارز حاصل از صادرات است که در سامانه نیما عرضه می شود.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی نوری تاکید کرد: بر مبنای اعلام نامه رسمی به سازمان بورس، تقسیم سود مجمع، ۹۰ درصد سود شرکت از عملکرد سال ۹۷ است که توزیع می شود و حداکثر تا یک ماه بعد هم پرداخت می شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید